• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Marika

Hallå!

Min son på 3 månader har reflux grad 5 av 5 på skalan, hans högra njure, fick reda på det idag när läkaren äntligen hörde av sig, han är lite seg med det!
    Nu är min man iväg o hämtar en annan penicillin till honom, han har bakterier i urinen som inte Trimetoprim funkar mot, så nu får vi köra med den istället ett tag.

Anna 040825 & Tobias 091021
  • Marika
    kattislofberg skrev 2010-01-18 09:27:41 följande:
    Hej!Min son har reflux grad 4 (av fem) på ena sidan. Jag vet inte om magont är tecken på detta. Min son är bara fyra månader och på honom upptäcktes det genom att han blev akut sjuk med blodförgiftning när han var 8 dagar gammal. Detta berodde på en UVI. Därefter han han gått på förebyggande antibiotika men trots detta fått två urinvägsinfektioner till (och då gått up till fulldos antibiotika).Det är säkert en MUCG du ska göra. Då sätter de kateter och sprutar in kontrastvätska. Sedan röntgar de när det sprutas in, när hon kissar och lite däremellan. Jag tycket undersökningen var okej (men så har jag blivit lite härdad sedan han var så aktut sjuk), men han är ju mycket yngre än din dotter. Det jobbiga var just när de satte själva katetern. Jag vet att lite större barn får lugnande inför undersökningen. Svar fick jag via telefon efter några dagar. Vid återbesöket fick vi se röntgenbilderna och det syntes tydligt att han har reflux på ena sidan, även med ett otränat öga.  Nu väntar vi på kallelse till undersökning för att se om hans njurar skadats av infektionerna.  Lycka till!
    Vår son gjorde en en MUCG nu sist, inte roligt när dom satte katetern, han är ju så liten men så duktig!
  • HCC

hej! Härligt att hitta en tråd ! Min minste son casper har oxå reflux grad 4. Har varit på östra och vi ska dit ytterligare en gång till för att göra undersökningar. Känns som han aldrig blir frisk:(
    han föddes med en extra go kromoson down syndrom:)  Han fick njurinflammation när han var ca 3månader och två urinvägsinfektioner på raken. Ingen rolig tid. Hur har det gått för era barn? blir det bara behandling på antibiotika eller blir det nån slags operation?
    mvh anita

• Marika

Jag är ju förvirrad, glömde att skriva, min son har ju dubbla urinledare på högra njuren med, därmed dubbla njurbäcken och då den ena är "användbar" endast till 37 %, läkaren pratar om operation men inte än,  går att vänta som läget är just nu!

Nu går han på Furadantin, han har en annan bakterie i urinen som inte Trimetoprim tar, skall ta dom 3 ggr dagligen i 5 dagar o sen bara kvällstid tills vidare.

• smultron74

Hej!
    Min dotter fyller snart 3 år och hon fick sin första njurbäckeninflammation när hon var 5 månader gammal, fick kort efter det två stycken till och stod sedan på profylaxbehandling med antibiotika i närmare ett år.

Mucg visar reflux grad 4 på hennes vänstra njure. Har nu ej varit sjuk på ett år. Har gjort denna röntgen med radioaktivt ämne två gånger, senast i november, har fortfarande inte fått svar på den, får ej tag i läkaren...

Hon är annars en pigg och glad tjej men så fort hon får hög feber som kommer snabbt måste vi upp till barnmottagningen för urinprov.

Tråkigt att många fler har samma problem men skönt att läsa att man inte är ensam...

Kram på er!!

• Virga

Var i Lund igår för MUCG. Gick bra denna gången med bara pågen ville inte ligga hela tiden på britsen så han fick gråta lite :(. Men han överhuvudtaget blev en riktig mammagris som bor på mammas knä så det var väntat (gråt ). Annars gick det superbra jag satte kateter själv på honom vilket var skönt för oss båda. Lillen slupit att någon annan rör i honom , vi båda har slupit vandra på hela sjukhuset och sätta kateter någon annan stans. Gick direkt till röntgen, satte kateter med det samma, in med kontrast, tjufs tjufs med bilder och det var plötsligt färdigt.
    Får svar på måndag nu som kommer. Blir spännande faktiskt. Detta var 4:e MUCG Julius genomgått. Han fyller snart 1 år i början av februari. Jag satte mig igår och har räknat att vi var iväg med Julius 41 gång på alla möjliga undersökningar, blodprovstagningar, läkarbesök,uroterapin mm. Räknat faktiskt BVC också då vi var där offta pga hans dåliga tillväxt som var relaterad av hans medfödda besvär. Ja, 41 gång är rätt mycket så föräldarledig var jag bara under augusti då vi var iväg bara 1 gång på BVC. Resten av året var tuff arbete med många resor.
    Idag var vi iväg igen på barmottagningen och Julius har fått sitt andra vaccination mot svininfluensa. Så sjukvårdsbesök tar alldrig slut.............
    Julius pappa är i vårt hemland hela januari och eventuellt en del av februari  så vi är själva hemma och kämpar vidare.
    Kram till alla! Tänkte mycket på er alla men har inte hittat till nya tråden. Tack Anna! :)
    I

• Anna Panna

Virga! Så skönt att MUCG trots allt gick bra! Även bra att du hittade oss till slut!
    Ja, alla dessa besök är jobbiga och tär på ett stackars modershjärta. Skriv ner allt ni varit med om, jag har skrivit i ett word-dok och det blir mängder av text genom åren, jag vill ha det dels för min egen bearbetning samt även som Andreas kan läsa när han är mogen för det.
    Själva har vi Andreas 5:e MUCG nu på tisdag, ska vara på sjukhuset redan kl 7.15 (måste kolla upp rusningstrafiken genom Göteborg....) för vi har begärt lugnande till honom och undersökningen ska dra igång 7.45. Sedan har vi ultraljud kl 10. Sedan får vi se vad som händer.........
    Kram

• kattislofberg

Det visade sig att Milo inte hade clostridium i avföringen trots allt. Bra så långt, men faktumet att han har blod i avföringen kvarstår ju. Läkaren ringer idag eller imorgon, får se vad hon säger.

Marika!
    Hur går det att ge din lille Furadantin??? När Milo åt furadantin som profylax fick han en bakterie som medicinen borde ha tagit. Förmodligen fick han inte i sig medicinen som han skulle. Jag tyckte det var oerhört svårt, han spottade och kräktes och framförallt - svalde inte. Han kunde ha medicinen i munnen i tio minuter. När han väl svlade var det inte mycket kvar. Provade blanda med bröstmjölk, lite fruktpuré, inget funkade. Nu äter han trimetoprim, men jag skulle gärna återgå till furandantin eftersom det var enda gången har var hyfsat bra i magen. Å andra sidan kanske det berodde på att han inte fick i sig medicinen... Kanske kan prova igen om ett par måander när han äter mer fast föda och jag kan blanda det med mer puré. Milo är drygt 4 månader.

Smultron74!
    Låter ju inte klokt att ni inte fått svar än!?!?!? Under all kritik.

• angeni

Nu har vi blivit kallade till Uppsala för att undersöka om Lina även har trånga urinledare.

Hon ska sövas och jag antar då att hon måste vara fastande? Någon som har erfarenhet.
    Vi har minst en timmes bilfärd till uppsala och ska vara där 06,30 när de öppnar.
    Vi har blivit erbjudna patienthotell så det får nog bli det om hon ska vara fastande, annars kommer vi ha ett helvetes bilfärd...

Lina är 9 månader nu.

Hoppas bara sambon får ledigt för undersökningen, annars vet jag inte vad jag ska göra... kommer inte klara av det själv.

• Marika
    kattislofberg skrev 2010-01-21 09:21:58 följande:
    Det visade sig att Milo inte hade clostridium i avföringen trots allt. Bra så långt, men faktumet att han har blod i avföringen kvarstår ju. Läkaren ringer idag eller imorgon, får se vad hon säger. Marika!Hur går det att ge din lille Furadantin??? När Milo åt furadantin som profylax fick han en bakterie som medicinen borde ha tagit. Förmodligen fick han inte i sig medicinen som han skulle. Jag tyckte det var oerhört svårt, han spottade och kräktes och framförallt - svalde inte. Han kunde ha medicinen i munnen i tio minuter. När han väl svlade var det inte mycket kvar. Provade blanda med bröstmjölk, lite fruktpuré, inget funkade. Nu äter han trimetoprim, men jag skulle gärna återgå till furandantin eftersom det var enda gången har var hyfsat bra i magen. Å andra sidan kanske det berodde på att han inte fick i sig medicinen... Kanske kan prova igen om ett par måander när han äter mer fast föda och jag kan blanda det med mer puré. Milo är drygt 4 månader. Smultron74!Låter ju inte klokt att ni inte fått svar än!?!?!? Under all kritik.
    Jodå, det går med Furandantin, det är inte roligt bara, han spottar o skruvar på som en liten orm, är inte roligt, men han har inte kräkt än, peppar, peppar.....
    Först ger jag lite ersättning o sen medicinen o sen ersättning igen, funkar än så länge....
    Måste fråga er andra här, har ni problem när ni badar era små? Tobias blir jätteledsen, tänkte bara så att det inte går upp vatten i urinröret på honom, så det är därför, att det gör ont, nu för han har problem med njuren.....kanske långsökt?
    angeni skrev 2010-01-21 12:12:38 följande:
    Nu har vi blivit kallade till Uppsala för att undersöka om Lina även har trånga urinledare. Hon ska sövas och jag antar då att hon måste vara fastande? Någon som har erfarenhet. Vi har minst en timmes bilfärd till uppsala och ska vara där 06,30 när de öppnar. Vi har blivit erbjudna patienthotell så det får nog bli det om hon ska vara fastande, annars kommer vi ha ett helvetes bilfärd... Lina är 9 månader nu. Hoppas bara sambon får ledigt för undersökningen, annars vet jag inte vad jag ska göra... kommer inte klara av det själv.
    Kan du inte ringa o fråga om hon skall vara fastande?
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........