• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Hexx

Usch, min 4 åring har haft 2 uvi:er. Han hade en när han var 1½ år och en nu i augusti när han var 3 år. Vi blev inlagda i 2 dygn.
    Han har gjort två MUCG. Den första visade reflux grad 2-3 och den senaste grad 1. Nu ska vi till barnsjukhuset i februari för att de ska göra flödesmätning på hans urin och titta med ultraljud... Usch, jag är så orolig att de ska hitta någon hemskt....
    Jag antar att de kollar för att det är konstigt att han får uvi när han har så pass lite reflux....

• kattislofberg

Anna Panna! Håller tummarna stenhårt!!!

Jag håller på att bryta ihop. I två kvällar fick vi i honom furadantinet. Igår gick det inte. Han sväljer inte. Om han blir arg eller får panik och skriker så sväljer han, men igår höll han det bara i munnen. Till slut var hela munnen överfull av saliv och medicin och det rann över. Jag krossade en tablett till, samma sak. En halv tablett till, samma sak. Sen gav jag upp. Jag tror inte han fick i sig någonting. Jag får PANIK!!!

Prickarna i ansiktet är bättre idag. Inte konstigt eftersom han inte fick i sig medicinen.

SKIIIIIT! Undrar hur många såna här kvällar det krävs innan han får UVI. Tja, kan ju vara skönt med några avkopplande dagar på sjukhuset igen. Fan. (Förlåt).

• galnevale

hej
    tittar in till er och eran tråd. hände ju med ett tag när vår My skulle utredas.. hon var ju dock fri men har vidgade njurbäcken.
    en lite dum fråga?

När det inte fanns någon reflux då, det kan inte komma senare? utan hon klassas som frisk? någon som vet?

det enda vi skulle behöva var att kolla urinprov om hon har feber men inget hittills som tur är.

Tänker allt på er och era barn.
    kram

• Annen81

Hej!
    Jag är helt okunnig på det här med reflux i njurarna och andra njurprobelm. Igår var vi på ultraljud med vår  9 månaders dotter och det visade att hon har vidgat njurbäcken och eventuellt reflux. Vi har ännu inte fått prata med en läkare om vad som kommer hända nu. Vad ingår i en utredning? Vad hade era för symtom innan ni fick er diagnos? Vår dotter har inte haft problem med urinvägsinfektioner så vitt vi vet utan hon har huggsmärtor i magtrakten och har därmed stora sömnproblem. Det skulle vara väldigt givande om ni kan berätta lite.

• Anna Panna

Hej Annen och välkommen till oss!
    Jag misstänker att de kommer att göra en blåsröntgen, MUCG kallas den, då de för in en kateter via urinröret till urinblåsan och fyller sedan på med kontrast samtidigt som bilder tas. När barnet sedan kissar tas ytterligare bilder. Det är på denna röntgen som man kan se eventuell reflux. (vi var med min son igår och gjorde denna undersökning för 5:e gång men han är nu snart 6 år)
    Refluxen i sig har min son inte haft några symtom på utan det har resulterat i urinvägsinfektioner, både höga och låga, och infektionerna i sig har ju självklart varit jobbiga. Hans historia är lång och slingrig......
    Varför gjordes ultraljudet på henne? Var det på grund av huggsmärtorna? Jätteskönt i varje fall att hon inte haft några infektioner. Hoppas ni snart får svar.

DeHex: Välkommen du med! Det är jobbigt med undersökningar men du får försöka tänka att om det finns något att "hitta" så är det bra att göra det så att rätt behandling eller åtgärd kan sättas in. Det kanske är så att han inte tömmer blåsan ordentligt vilket de förmodligen kollar med ultraljudet när ni ska göra flödesmätningen. Lycka till!

Kattis! Usch vad jag lider med er! Hoppas, hoppas det går bättre med Furadantinet ikväll.......... Kram

Galnevalne: Hej igen, hoppas ni har det bra! Jag vet att reflux kan komma senare i livet men är inte så insatt på det, det kan komma vid någon form av hinder i urinvägarna, ex-vis en sten som täpper till eller en prostata som är för stor så att urinen inte kan passera i den takt den behöver, då kan det bli reflux. Har inte så mycket kunskap om det, har fått det förklarat av en av mina arbetskamrater en gång (han är urolog och jag hans sekr, vi jobbar på en vuxen-mott och har många "prostata-gubbar" som patienter) men kommer inte ihåg så noga..... Mer besked kan jag tyvärr inte ge dig.

KRAM TILL ALLA!!!!!!

• kattislofberg

Har en fråga - När som tidigast gör man deflux? Jag börjar känna att vår situation inte är hållbar...

• Annen81

Anna Panna: Hon har länge haft problem med magen och haft jätteont. Vi har hela tiden trott att det är allergier (vilket det också är) men vi har fortfarande problem fast vi har tagit bort nästan allt ur kosten så då ville vi gå vidare och fick ett ultraljud. Det var tur det för ingen hade någon tanke på att det var njurarna som var problemet. Det vet vi ju i och för sig inte än men antagligen är det de som gör att hon har magont. En fråga om blåsröntgen: Är det väldigt obehagligt för barnet? brukar de vara mycket ledsna? vill vara förberedd.

• Anna Panna

Kattis: Jag vet inte när de tidigast gör deflux, förstår att du känner att det börjar bli ohållbart......

Annen: Blåsröntgen är inte den "roligaste" undersökningen då det kan vara jobbigt med katetern samt att barnet ska ligga still på rygg vilket kan vara svårt när barnet är så litet att det inte samarbetar. Däremot kan man få lugnande till barnet vilket vi har haft de sista gångerna på Andreas. Ett tips är att som förälder vara så lugn och sansad man kan - annars överför man lätt sin oro och ängslan till barnet. Det är många barn här i tråden som har gjort MUCG så du kommer säkert att få fler tips.

Kram

• Jolindo

Hej Annen! Min dotter har vidgat njurbäcken men inte reflux. Vi fick reda på att hon hade det på ett ul v. 32. Sen dess har hon gått på regelbundna kontroller. 

Under hennes första år speciellt märkte vi att hon hade ont när hon skulle sova. Hon spände ryggen i en båge och ville inte ligga ner periodvis. Man fick bära henne när man var ute och gick, ville inte ligga i vagnen. Vi blev inte riktigt tagna på allvar när vi berättade det för läkarna. Det kan inte göra ont, sa dem. Nu säger dem att det visst kan göra ont. 
    Nu är hon snart tre (i april) och det senaste halvåret har hon klagat på ont i magen och ont i ryggen. Ibland åker jag in med henne för att kolla så det inte är någon uvi. Någon gång har det varit det, men jag kollar gärna en gång för mycket så det inte hinner gå för långt . När läkarna sedan känner på hennes mage och rygg säger hon inget. Hon är väldigt tålig. Hon är väl tyvärr van vid att har ont. Det gör att läkarna inte heller tror på oss. Hon säger ju inget till dem. 
    Angelica gjorde ul och Mag3-röntgen (kollar njurfunktionen) var tredje månad tills hon var två år. Nu ska vi snart in och göra båda igen. Väntar på tid. 
    Vet du hur mycket hennes njurbäcken är vidgat?
    Vad skönt att hon inte har haft någon uvi i alla fall. 
    Fråga gärna om det är något du vill veta. 
    Galnevalne: Går hon på några kontroller nu för sitt njurbäcken? 
  • Virga

Har börjat skriva 2 ggr idag men fick avbryta båda gånger.  Sen på kvällen fick sånt huvudvärk att i pricip ville bara ligga i soffan. Men men. Jag är ju själv hemma med lillkillen så det blev ingen soffa. Men Ibumetin tog jag och nu kan jag leva.

Jag känner så väl din situation Kattis! Vi har genomgått precis samma... Det är så oerhört svårt att man vill bara gå nånstans där ingen kan höra och bara skrika ut frustrationen. Usch som jag förstår dig... Ni har jättesvårt just nu. Men ge inte upp dig! Milo kommer att ta mediciner tidigare eller senare. Synd att jag har ingen möjlighet att hjälpa dig på riktigt. Att komma till er och kunna ge mediciner till Milo för att avlösa er från detta eländet. Det skulle jag faktiskt vilja! För att detta är skitsvårt  att göra som förälder!

Annen! Hej och välkommen! Svåraste med MUCG för 9 månaders bebis är nog att ligga stilla på britsen. Inte alla barn vill göra det. Dem trivs som bäst i mammas famn när de är 9 månader.  Men det är ingen regel. Kanske det kommer att bli superenkelt. Där brukar finnas lite leksaker att titta på. Viktigaste är att inte skrämma barnet själv. Allstå ta det naturligt , bete var lugn och bete dig som vid blöjbyte t.ex  Många barn (majoriteten tyvärr) upplever katetersättning som väldigt besvärlig för det är väldigt obehagligt när slangen kommer in. Min son som är snart 1 år fick göra MUCG för 10 dagar sedan ungefär. Det var hans 4:e MUCG och det enda han tyckte var jobbigt så att ligga på britsen. Han är i sådan ålder nu att han sitter fastklistrad vid mig och det sämmsta han vet är att lägga sig på rygg på främmande plats (samma gäller på BVC eller hemma hos min kompis t.ex). Eftersom hans urin tappas med katetrar ca 5 ggr om dagen så han är van vid det och detta är normalt för honom.
    Du känner ditt barn bäst. Ser du att någonting strullar - be om lugnande direkt i början.

Kram till alla! Tänkte hela dagen och läste tråden men har inte orkat att skriva färdigt........

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........