Hej Annen! Min dotter har vidgat njurbäcken men inte reflux. Vi fick reda på att hon hade det på ett ul v. 32. Sen dess har hon gått på regelbundna kontroller.
Under hennes första år speciellt märkte vi att hon hade ont när hon skulle sova. Hon spände ryggen i en båge och ville inte ligga ner periodvis. Man fick bära henne när man var ute och gick, ville inte ligga i vagnen. Vi blev inte riktigt tagna på allvar när vi berättade det för läkarna. Det kan inte göra ont, sa dem. Nu säger dem att det visst kan göra ont.
Nu är hon snart tre (i april) och det senaste halvåret har hon klagat på ont i magen och ont i ryggen. Ibland åker jag in med henne för att kolla så det inte är någon uvi. Någon gång har det varit det, men jag kollar gärna en gång för mycket så det inte hinner gå för långt . När läkarna sedan känner på hennes mage och rygg säger hon inget. Hon är väldigt tålig. Hon är väl tyvärr van vid att har ont. Det gör att läkarna inte heller tror på oss. Hon säger ju inget till dem.
Angelica gjorde ul och Mag3-röntgen (kollar njurfunktionen) var tredje månad tills hon var två år. Nu ska vi snart in och göra båda igen. Väntar på tid.
Vet du hur mycket hennes njurbäcken är vidgat?
Vad skönt att hon inte har haft någon uvi i alla fall.
Fråga gärna om det är något du vill veta.
Galnevalne: Går hon på några kontroller nu för sitt njurbäcken?