• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • angeni

Marika: Jodå det kan jag, men får hem kallelsen vilken dag som helst så tänkte vänta. Tar ju en evighet att får tag på dem... Måste ju stå på kallelsen som kommer.

• Marika
    angeni skrev 2010-01-21 13:15:55 följande:
    Marika: Jodå det kan jag, men får hem kallelsen vilken dag som helst så tänkte vänta. Tar ju en evighet att får tag på dem... Måste ju stå på kallelsen som kommer.
    Ok...
    Anna 040825 & Tobias 091021
  • Virga

Anna! Lycka till på tisdag!! Hoppas det går bra med MUCG och ultraljud och mest hoppas jag på att ni får glädjande besked efteråt!!!! Kram!

Kattis! Vad tråkigt att lillen blir inte bättre i sin mage.......... det är det som är bra med furadantin att den i stor del tas upp framförallt i tunntarmen och tjocktarmen får inte mycket "smaka"på det och tarmfloran förstörs ytterst lite. Men den äckliga smaken och usla tablettstyrka och att den inte alls är barnapassad gör mig faktiskgt arg och ledsen. Kan dem fan inte göra en mixtur istället? Båda barn och vuxna kan ju ta den däremot barn(och deras föräldrar) har skitjobbigt med tabletter.
    Har hört att man blir helt kass i magen med blodblandade slem av trimetoprim.

Angeni! Om hon skall sövas så måste hon vara fastande. Vet ej vad dem har för rutiner för så stora barn som 9 månader. Min son fick narkos när han var knappt 3 månader och då fastade han 4 eller 5 timmar. Ta patienthotellet så Lina kan sova så länge hon vill och slippa sitta i bilen hungrig. Ni har en bra tid så tidigt på morgonen. Man äter/dricker ju knappt vid den här tiden på morgonen så det är kanon! Ta det lugnt inför narkos små barn smittas direkt av föräldrarnas oro. Det kommer blie jättebra det får du se! Lite jobbigt kan vara när hon vaknar ur narkosen. Dem brukar vara lita bakisar och därför oroliga. Och visst ta din man med om ni bara har möjlighet!

marika! Det är nog inte det att Tobias har ont i urinröret. Annars hade han gråtit konstant ju hela tiden inte bara i badet. Barn som inte har inflammation i urinröret har inte ont. Slemhinnan är ju hel och fin fast man kanske har reflux eller andra bekymer i systemet. Det har ingen samband alltså.
    Att han blir ledsen i vatten beror nog på något annat som t.ex dålig upplevelse kanske som ni har inte märkt. Min son också grät en period vi vet inte varför. En dag plötsligt tyckte han inte att det var kul att vara i vatten. Och så grät han varenda gång i säkert ett par månader. Vi förkortade badet till det minimala då och med tiden gick det över faktiskt. Vi gjörde inget speciellt. Nu är han snart 12 månader och älska att vara i vatten! Jag är övertygad att det går över.

• Marika
    Virga skrev 2010-01-21 14:26:06 följande:
    Anna! Lycka till på tisdag!! Hoppas det går bra med MUCG och ultraljud och mest hoppas jag på att ni får glädjande besked efteråt!!!! Kram!Kattis! Vad tråkigt att lillen blir inte bättre i sin mage.......... det är det som är bra med furadantin att den i stor del tas upp framförallt i tunntarmen och tjocktarmen får inte mycket "smaka"på det och tarmfloran förstörs ytterst lite. Men den äckliga smaken och usla tablettstyrka och att den inte alls är barnapassad gör mig faktiskgt arg och ledsen. Kan dem fan inte göra en mixtur istället? Båda barn och vuxna kan ju ta den däremot barn(och deras föräldrar) har skitjobbigt med tabletter.Har hört att man blir helt kass i magen med blodblandade slem av trimetoprim. Angeni! Om hon skall sövas så måste hon vara fastande. Vet ej vad dem har för rutiner för så stora barn som 9 månader. Min son fick narkos när han var knappt 3 månader och då fastade han 4 eller 5 timmar. Ta patienthotellet så Lina kan sova så länge hon vill och slippa sitta i bilen hungrig. Ni har en bra tid så tidigt på morgonen. Man äter/dricker ju knappt vid den här tiden på morgonen så det är kanon! Ta det lugnt inför narkos små barn smittas direkt av föräldrarnas oro. Det kommer blie jättebra det får du se! Lite jobbigt kan vara när hon vaknar ur narkosen. Dem brukar vara lita bakisar och därför oroliga. Och visst ta din man med om ni bara har möjlighet!marika! Det är nog inte det att Tobias har ont i urinröret. Annars hade han gråtit konstant ju hela tiden inte bara i badet. Barn som inte har inflammation i urinröret har inte ont. Slemhinnan är ju hel och fin fast man kanske har reflux eller andra bekymer i systemet. Det har ingen samband alltså.Att han blir ledsen i vatten beror nog på något annat som t.ex dålig upplevelse kanske som ni har inte märkt. Min son också grät en period vi vet inte varför. En dag plötsligt tyckte han inte att det var kul att vara i vatten. Och så grät han varenda gång i säkert ett par månader. Vi förkortade badet till det minimala då och med tiden gick det över faktiskt. Vi gjörde inget speciellt. Nu är han snart 12 månader och älska att vara i vatten! Jag är övertygad att det går över.
    Undrar vad det skulle kunna vara för dålig upplevelse, kan inte komma på något.....
    Jag har han inte länge i badet, så kort tid som möjligt, tar upp han snabbt virar handduk om han, stannar en stund på toan o sen in på skötbordet i ett annat rum, snabbt på med kläder men ändå gråter han förtvivlat, får sin napp snabbt, brukar hjälpa, men kan ta tid innan han lugnar sig, usch vad jobbigt!
    Anna 040825 & Tobias 091021
  • Virga

Det är jättsvårt att säga vad kan det vara för dålig upplevelse. Våra små lever lite mer i sitt egen värld än i våran och upplever saker och ting på annat sätt än vi fattar ibland. Tänk hur många gången gisar vi varför gör bebisen så här eller varför gnäller just nu eller varför somnade nu fast det var kanske inte dax...
    Det är överhuvudtaget kunde vara själva vatten som dålig upplevelse kanske bebisen ville inte alls bli badad men dem kan ju inte säga så mycket. Det går över tidigare eller senare.{#lang_emotions_laughing}

• Virga

Har glömt att skriva en sak om F-kassan. Det var en diskution om det tidigare i tråden. Jag fick inte byta FP till TFP för att jag är hemma och inte jobbar (enligt F-kassans tanter) fast tidigare fick jag inte heller då min son var mindre än 9 månader (då var det annan regel dem har tagit som förklaring). Vi var på cystometri och så ville jag ta TFP för den dagen för att jag var iväg med honom och han är ju mycket äldre än 9 månader. Men jag fick avslag från F-kassan. Och jag överklagade det. Nu har ringt samma tjej som jag pratat minst 2 ggr i telefonen och som envisades att jag får inte byta FP till TFP det är emot lag! Nu fick jag faktiskt göra det varenda gång vi är på undersökning då det blev oerhört många bara på ett år så det blir en hel del i fortsättningen också. Nu var vi på MUCG och sen ringde jag till FKassan när vi var väl hemma, tjejen började tjata att det inte går då jag inte jobbar. Jag hänvisade henne till sista ärandet och bet att läsa beslut och jag fick byta faktiskt FP till TFP.
    Med tanke att vi var iväg 41 gång under ett år så kan dem väl förstå... Jag bytat dessutom bara tredje gången så det är bara droppe i havet.

• frysfia

Hej kommer här lite off topic men jag tänkte att jag kunde fråga några experter .

Jag hade när jag var barn reflux i urinvägar och fick åka in på sjukhus ett par gånger, gjorde kontrast röntgen osv.
    Men jag var inte så gammal och har aldrig fått förklarat för mig om det växer bort eller vad det kan bli av det när man är äldre, har fortfarande problem med infektioner om jag missköter mig.
    Men annars vet jag inget...
    Är det ärftligt och växer det bort är väl det jag mest är nyfiken på om det är nån som vet.

MVH Camilla

• Virga

Hej Camilla! Om du fortfarande har problem med infektioner sedan barndom så kan man tänka att du växte inte bort refluxen utan du har den kvar. Frågan är vilken grad av 5 möjliga du har. 4-5 är grav reflux och man offta har problem med njurbäckeinflammationer så därför våra barn med grav reflux står på antibiotika i förebygande syfte.
    Vej dock ej om reflux är ärftlig.

• kattislofberg

Nu har jag pratat med Milos läkare angeånde hans svåra diarré och blodblandade avföring. Vi bestämde att vi ska byta till Furadantin OCH att jag och Milo ska äta mjölkfri kost. Först tyckte jag att det var lite konstigt att "testa" två saker samtidigt. Om han då blir bra så vet vi ju inte om det var mjölken eller medicinen som var boven. Men det man kan vinna på det är TID! Om vi först testar att byta med medicin och det inte fungerar så tar det ju ytterligare ett tag innan man kan se resultatet av mjölkfri kost. Och vice versa. Det har hon ju rätt i. Så på läkares inrådan äter vi alltså mjölkfritt och återgår till Furadantin. Om han blir bättre (eller rent av bra) i magen så kan jag börja äta mjölkprodukter igen om ca två veckor. Reagerar han inte då, så är allt väl. Gör han det är det bara att fortsätta äta mjölkfritt.

Citat angående val av medicin av urinvägsinfektion:
    "Furadantin är att föredra p g a liten risk för påverkan utav tarmfloran"
    (från Jönköpings landstings hemsida)

Så ÄVEN om det är mjölken som är boven så vore det bra om vi kunde få det att funka med Furadantinet!

Anledningen till att vi slutade med furadantinet var ju att han inte svalde den, fick inte i sig tillräckligt och fick UVI.  Men nu kan vi ju blanda med fruktpuré eftersom han är större. HÅLL TUMMARNA för att det funkar!!!

• Virga

Kattis! Jag håller alla tummar och tår för er!!! Hoppas att det funkar!!

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........