• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • kattislofberg

Tack för ert stöd! Igår gick det faktiskt bra. Kanske har vi kommit på ett knep... Milo ligger på golvet, Magnus sitter vid huvudändan och böjer Milos huvud något bakåt. Sen sprutar jag in lite, långt in i kinden. Sen blåser Magnus honom hårt i ansiktet vid precis rätt tillfälle (som Magnus har bättre koll på), och så sväljer han! Lite protester, men inga panikskrik. Hoppas att det fortsätter funka. Igår fick han i sig hela dosen. Efteråt ammas han och somnar sedan för natten, så han kräktes inte heller upp något.

Prickarna i ansiktet har övergått till rödflammiga, fnasiga kinder. Hoppas att det beryder att de är på väg bort... Hade mailkontakt med läkaren och vi ska höra av oss om utslagen sprider sig till övriga kroppen eller om han inte verkar må bra. Men han är ju pigg och glad som vanligt. Fast han sover så illa. Verkar ha ont av gaser. Vi har varit bortskämda med väldigt god nattsömn hos den lille mannen, så nu känner man sig som en urvriden disktrasa... {#lang_emotions_undecided}

• Virga

Vad skönt Kattis! Det gäller att hitta rätt taktik! Jag kände också som västa uppfinare när någon ny metod har funkat {#lang_emotions_laughing}. Julius också har fått furadantinet liggandes på madrassen på golvet tills han blev ca 9månader.
    Han även ätit sin gröt liggandes i säkert 3 månader. Vi tyckte det har funkat jättebra för oss.  Eller ja, jättebra kanske var inte till 100% varje gång men det enda som har funkat iaf.  barnen är väldigt kloka så det gäller att byta taktiken hela tiden när man ser att detta som har funkat gör inte längre. T.ex julius visste att han skall få mediciner med 2eller3:e sked så han inte alls ville öppna munnen. Då började jag ge på slutet av måltid och när han kom på att det blir äckligt på slutet så fick han mitt på måltiden osv.
    Jag känner ibland att det behövs en separat tråd vad gäller furadantin :)))).  För det är så jäkla omständigt.

• AHH10

Hej! Det här verkar vara en tråd med många kunniga och fina föräldrar som gått igenom en hel del med sina små.
    Vår son (8 månader) har haft en njurbäckeninflammation och ett ultraljud visade att han har vidgat njurbäcken. Nu väntar vi på att få göra en blåsröntgen. Väntan är nervös och förutom oron över vad han ska behöva gå igenom är jag så orolig vad de ska upptäcka. Verkar så tufft med flerårig behandling.
    Väntan ger ju en hel del tid till att fundera och grubbla. "Tänk om han har haft flera inflammationer som vi aldrig upptäckt", "Hur svåra njurskador har han fått...", "Har han redan nu tagit skada, är han inte lite slö...?". 
    Hur har ni upptäckt era små barns infektioner? Har ni märkt någon "skillnad" på era barn efter alla infektioner de haft?

Kram till er alla i tråden

• Annen81
    Jolindo skrev 2010-01-27 21:02:51 följande:
    Hej Annen! Min dotter har vidgat njurbäcken men inte reflux. Vi fick reda på att hon hade det på ett ul v. 32. Sen dess har hon gått på regelbundna kontroller.  Under hennes första år speciellt märkte vi att hon hade ont när hon skulle sova. Hon spände ryggen i en båge och ville inte ligga ner periodvis. Man fick bära henne när man var ute och gick, ville inte ligga i vagnen. Vi blev inte riktigt tagna på allvar när vi berättade det för läkarna. Det kan inte göra ont, sa dem. Nu säger dem att det visst kan göra ont.  Nu är hon snart tre (i april) och det senaste halvåret har hon klagat på ont i magen och ont i ryggen. Ibland åker jag in med henne för att kolla så det inte är någon uvi. Någon gång har det varit det, men jag kollar gärna en gång för mycket så det inte hinner gå för långt . När läkarna sedan känner på hennes mage och rygg säger hon inget. Hon är väldigt tålig. Hon är väl tyvärr van vid att har ont. Det gör att läkarna inte heller tror på oss. Hon säger ju inget till dem.  Angelica gjorde ul och Mag3-röntgen (kollar njurfunktionen) var tredje månad tills hon var två år. Nu ska vi snart in och göra båda igen. Väntar på tid.  Vet du hur mycket hennes njurbäcken är vidgat? Vad skönt att hon inte har haft någon uvi i alla fall.  Fråga gärna om det är något du vill veta.  Galnevalne: Går hon på några kontroller nu för sitt njurbäcken? 
    Men ni fick ingen hjälp med att lindra hennes smärta? Vår situation är nu ohållbar för min dotter kan knappt sova längre pga smärtorna men läkarna tar oss inte på allvar och säger att hon ser så fin och frisk ut. Vi får springa omkring och bära henne hela nätterna och inte det hjälper knappt längre, hon blir sämre och sämre. Blir galen på att vi inte kan göra något och är så ledsen att hon ska ha så ont.
  • Virga

Hej AHH10! Välkommen hit! Att upptäcka infektion är inte så svårt i dem flesta fall. Barnet hur än liten det är blir slö, mister aptit, sover mer men inte lika djupt, blir orolig, gråter, får feber. Ja allmänna infektions och  sjukdoms symptom. Visa barn får ingen feber. Min son var 2 månader och haft njurbäckeinflammation utan några tydlyga symptom. Han vägrade äta, sov mycket och blev blekare tyckte vi. Samt kall om fötter och händer. Som tur vi haft en tid hos läkare  han tagit prover och det blev akut inläggning då proverna var hemska. 2 dagar innan vi var på hjärtultraljud och läkare tyckte också då att lillen var lite blek. Nästa dag var vi på BVC på 2 månaders bedömning läkaren också var där. Både sköterska och läkare tyckte att han ser inte så välmående ut. Men inget annat! Och dagen därpå akutinläggnig med skyhöga infektions parametrar. Så skumt kan det vara! och dessutom jag är själv syrra men jobbar med vuxna.
    Fler infektioner blev det inte hittils. Håller tummarna att vi slipper att få några. Min kille förresten är snart 1 år.

• Jolindo
    Annen81 skrev 2010-01-28 17:22:37 följande:
    Men ni fick ingen hjälp med att lindra hennes smärta? Vår situation är nu ohållbar för min dotter kan knappt sova längre pga smärtorna men läkarna tar oss inte på allvar och säger att hon ser så fin och frisk ut. Vi får springa omkring och bära henne hela nätterna och inte det hjälper knappt längre, hon blir sämre och sämre. Blir galen på att vi inte kan göra något och är så ledsen att hon ska ha så ont.
    Nej, vi gav henne alvedon för att hon skulle kunna sova. Hon ville helst vara i famnen och sen sova hos oss. Mycket närhet.
    Det är hemskt när ingen tar en på allvar. Man känner sig så maktlös. Vid ett tillfälle blev vi inlagda för att se när hon fick ont och gjorde ett akut ul för att se om det fanns något som kunde förklara varför hon hade ont. Givetvis hittade man inget. Sen blev det bättre av sig själv.
    Hon började klaga på att hon hade ont i augusti igen, då beslöt de att göra en undersökning där man gav henne massa vätska och sen urindrivande. Man röntgade både före och efter vätskan och sen när hon kissade. Man ville på så vis provocera fram smärta och se hur mycket njurbäckenet utvidgades. Hon reagerade inte nämnvärt under undersökningen fast den pågick i ca en och en halv timme. Så hennes läkare tror inte att det är det hon har ont av. Han trodde mer att det är något hon hittar på för att få uppmärksamhet eller liknande. Att hon bara svarar på våra frågor. Men när de är under året hittar de inte på, eller försöker få uppmärksamhet på det viset. 
    Som mamma vet man om de skriker om de har ont eller om det är något annat. 
    Angelica är mjölkallergiker och det kom vi på tidigt så det var ju inte det heller.
    Har ni fått tid till någon läkare? Sa de någonting om hur mycket utvidgat njurbäckenet var? 
    Kattis: Det gäller att vara påhittig. Hoppas det fungerar i fortsättningen med. 
    Kram alla!
  • Virga

Annen och Jolindo! Jag tycker att det är fruktansvärt att läkarna tror inte på barnets smärta............. Dessutom man kan inte mäta smärtan. Det gäller inte samma för alla. Visa kanske har mycket smärta men mår ändå hyfsad medan andra kan svimma av likadan smärta. Så därför gäller att ta det på allvar! Jag tycker det är hemskt rent ut sagt. Barnen klagar ju inte på ont för att de tycker det är kul och som mamma känner man ju om det verkligen fattas någonting. Barnen lär sig ljuga mycket sent.
    Ni vet väl att det finns patientnämnden också? Kämpa för sina barn! Ingen annan kommer att göra det för er.

• kattislofberg
    AHH10 skrev 2010-01-28 15:23:21 följande:
    Hur har ni upptäckt era små barns infektioner? Har ni märkt någon "skillnad" på era barn efter alla infektioner de haft?Kram till er alla i tråden
    Milo har haft tre infektioner. Den första när han var 8 dagar gammal. Det blev ambulans i ilfart och intensivvård med full övervakning i fem dagar. Dropp, IV-antibiotika, sondmatning, syrgas. Blodförgfning till följd av UVI. Fruktansvärt.

Andra infektionen märkte vi inte. Lämnade urin i samband med MUCG (som visade reflux grad 4 på ena sidan). Bakterier, fast inga symptom. När han var 3.5 månad (på julafton..) fick han feber utan andra symptom. Inte så hög, ca 38,4. De ville vi skulle komma in och det var en ny UVI. Inlagda i två dygn pga att han behövde IV-antibiotika.

Milo är go och glad, tjock och trind. Har haft extrema bekymmer med magen pga all antibiotika, annars inga bekymmer.

Är också nervös för vad infektionerna gjort med njurarna. Vi ska undersöka njurfunktionen i mars.

Står sonen på profylax nu eller? När de gör MUCG så ser de tyvärr inte skador på njurarna, det gör man med en annan undersökning. MUCGen visar om han har reflux och i så fall i vilken grad.
  • Annelie

Hej!
    Har en son på 8mån.
    Vi upptäckte vid ultraljud att han hade vidgade njurar.
    Blev sedan konstaterat att han hade uretravalvel med reflux.
    Han har en njure, den andra hade tagit all stryk i magen.
    Någon annan som har samma problem.
    Tog det lång tid innan refluxen växte bort?
    Någon som har något äldre barn med samma problem?

• galnevale

Jolindo:
    nej inga mer kontroller mer än att vi får kolla urinen vid feber och det är tydligen dags nu.. fick feber igår kväll. inte hög, bara runt 38 men pratade med vårdcentralen och vi skulle få påsar att ha hemma så vi kan kolla.
    Hon verkar inte ha ont eller så men är trött och äter dåligt (brukar inte finnas något stopp annars {#lang_emotions_laughing})

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........