• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Virga

AHH10! Det brukar finnas på kalellse vad heter undersökningen. Vi har även fått beskrivning på en separat blad så att man vet vad de kommer att göra och hur detta går till. Lycka till!

Annen! Håller med Jolindo. KRÄV för inläggning och utredning. Herregud hon måste ju ha hjälp! De kan inte neka vården och hjälp. Det till och med behöver inte vara enbart njurar hon har ont. Man skall inte fokusera sig vid ett när man vill hitta orsak till smärtan särskild hos de små som kan inte säga var de har ont. Fy vad hemskt att de kan inte fatta! Kämpa på bara! Håller tummarna.

• galnevale

om era barn får uvi, hur visar det sig då?

Tror inte My fått det utan att det är någon liten förkylning men hon är väldigt orolig på nätterna. vaknar till, skriker och gnäller. Brukar aldrig göra så. Men nu verkar hon feberfri i alla fall och det är ju skönt.
    Hon har ävenbörjat äta bättre igen och är lite piggare.

• Annen81

Jolindo och Virga: Vi har legat inne för observation vid två tillfällen men de tycker att eftersom hennes smärtor kommer i attacker som varar 5-10 minuter en gång i timmen så är det inte så farligt, hon somnar ju om. Av utmattning för hon sover bara 7-8 timmar om dygnet för hon har så ont. De är så rädda för att gå vidare med andra smärtstillande och eftersom hon mår hyfsat när hon är vaken tycker de inte det är akut. Vi ser ju en långsam försämring hela tiden men eftersom de inte känner henne och att det är olika läkare varje gång vi kontaktar sjukvården ser de inget samband. På måndag ska jag prata med den läkaren vi haft mest kontakt med och kräva ett akut ultraljud och om de inte ser något vill vi ha smärtstillande till henne tills utredningen är klar för hon har så extremt ont.

• Virga

Annen! Så de känner till det att hon får ont och ändå gör inget akut? Är det rimligt att låta ett barn leva med ständiga smärtor i Sverige 2010? Det är ju väl inga medeltider vi lever i eller? Jag tycker du måste kräva inte bara ultrajud utan riktig utredning och kvikt. Det finns massa olika sjukdomar som man får ont av. Och sen kräv en kontuinitet. Att ha en ny läkare varje gång kan ge alvariga brister i den vårdkvalité ni får. Om man kan överhuvudtaget använda ordet kvalité här ...
    Jag tycker det är hemskt hemskt hemskt... :(

• Annen81
    Virga skrev 2010-01-31 23:15:54 följande:
    Annen! Så de känner till det att hon får ont och ändå gör inget akut? Är det rimligt att låta ett barn leva med ständiga smärtor i Sverige 2010? Det är ju väl inga medeltider vi lever i eller? Jag tycker du måste kräva inte bara ultrajud utan riktig utredning och kvikt. Det finns massa olika sjukdomar som man får ont av. Och sen kräv en kontuinitet. Att ha en ny läkare varje gång kan ge alvariga brister i den vårdkvalité ni får. Om man kan överhuvudtaget använda ordet kvalité här ... Jag tycker det är hemskt hemskt hemskt... :(
    Ja man blir helt galen men de vägrar lyssna. Bara för hon inte skriker 24 timmar om dygnet tycker de inte det är akut. Det går inte kräva saker från dem för det har vi redan försökt med. De tror bara vi är oroliga föräldrar och att det inte är någon större fara. Vi vet inte vad vi ska ta oss till, jag trodde verkligen inte att man kunde bli behandlad så är. Jag är jätteorolig för att hon inte äter heller men det beror på smärtorna, klart man inte har aptit alls när man har så ont. Det känns som om vi får gå här hemma och vänta tills hon blir sämre innan de inser allvaret men det är verkligen hemskt att det ska behöva bli så här.
  • Anna Panna

Har idag pratat med Andreas kirurg och hans reflux hade gått ner till grad 2!!!! Så idag slutar vi med hans profylax med skräckblandad förtjusning........
    Nu ska hon lämna över oss till medicinsidan så får de avgöra vad som ska göras i framtiden med kontroller o dyl.

• Virga

Anna! Oj vilka nyheter!!!!!  {#lang_emotions_flower}{#lang_emotions_sunny}  GRATTIS!  Förstår hur förrvirrade ni är nu. Grad 2 är ju toppen men efter alla dessa år med profylax skall plötsligt börja leva utan ... Återstår bara att hålla tummarna att allt blir jättebra och bara glädjas med er! Så fantastiskt! {#lang_emotions_smile}

• kattislofberg

Anna, vilka härliga nyheter! Så glad för er skull!!!

Har pratat med Milos läkare och hon säger att vi kan gå över grån två 10 mg-tableter til en fjärdedels 50 mg-tablett! Detta kommer förhoppningsvis underlätta medicinintaget avsevärt!

• angeni

Nu har vi varit i uppsala på cystoskopi och allt gick jättebra. Kändes skönt att få reslutatet direkt för en gång skull.
    Det visade inga trånga urinledare eller att det skulle vara något hinder i vägen i urinledarna. Utan det som nu återstår är reflux grad 2 på ena sidan och grad 3 på andra som de hoppas på ska växa bort.

Och skulle det inte göra det så är det tydligen en enkel operation. Det de tycker var konstigt var att hon hade olika grader på olika sidor.

Men nu ska hon gå på trimetroprim till sommaren och sedan i höst blir vi kallad till en ny blåsröntgen. Sedan får vi se vad som händer

Lycka till alla andra!

• Virga

Kattis! Vad bra! Berätta sen hur det går {#lang_emotions_wink}. Hoppas det kommer att bli betydligt lättare!

Angeni! Dina nyheter är ju också glädjande! Har dem inte sagt nåt varför är det konstigt att ha olika grad på olika sidor? Jag trodde det är inget konstigt. Man kan ju ha endast på en sida varför inte på bägge då? Intressant vad de tänker.  Från början misstänkte en liten reflux grad på Julius hö urinledare också men nu är det helt uteslutet. På vä sida däremot är grov reflux.

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........