Hexx skrev 2010-02-07 23:16:58 följande:
Vad gör man när man "RIK-ar?" Vi ska till sjukhuset med vår son snart och göra flödesmätning och de ska kolla hans blåsa med UL. Undrar om de ska göra något mer.... Hoppas de inte ska sticka honom. Han hatar det och är förtvivlad i dagar efteråt. Han är helt förstörd när han ska till läkare.... Han får panik och mår så dåligt.... Detta sliter hjärtat ur kroppen på mig. Och jag är så rädd att de ska hitta något galet.... Han har haft 2 uvi:er. Efter senaste MUCG:en visade det sig att hans reflux som tidigare var 2-3 gradig har krympt till en 1:a. Konstigt då att han fick uvi.... eller?
Lite enklet förklarat me rik på killar. (det kan låta lite grovt)
Hela saken med RIK går ut på att man tar en ren kateter och för in i urinblåsan via urinröret för att tömma blåsan helt. För att minska risken för bakterier ska man ta så lite som möjligt på katetern och det är viktigt att tvätta händerna noga innan och efter.
Det finns två sorters katetrar, "torra" som man använder glidslem till eller katetrar som är förpreparerade som man häller vatten i ytterskalet till.
Så här gör jag på sonen 8 månader:
*Tvättar händerna
*tar en ny kateter och öppnar förpackningen
*Skrivar av korken på glidslemstuben och sätter ner katetern i tuben. Tar bara på den färgade delen av katetern, som i vårat fall är blå.
*Drar tillbaka förhuden så att jag ser urinröret
*tar ett stadigt tag på katetern nära tuböppningen och för sakta ner katetern i urinröret.
Så fort det tar emot måste man stanna! Man får absolut inte forsera!
Killars urinrör ser ut som ett S när snoppen hänger neråt så man ska förbi en krök. Ibland kan det vara lättare att föra snoppen lite uppåt mot magen så man lättare kommer förbi kröken. in till blåsan sitter en sfinkter, en muskel.
När man kommer till den tar det stopp, så kan man hålla ett jämt mottryck men inte tycka hårt. När man går igenom sfinktern kan man höra ett litet "plopp" och framför allt känner man att man får igenom. Lite större personen kan tex hosta så slapnar sfinktern av lite.
När man passerat sfinktern för man in katetern lite till, det är ingen fara att föra in för långt då rullar den sig bara i blåsan.
När glidslemet har lösts upp av urinen börjar det rinna i katetern.
När det slutar rinna/droppa kan man tycka lite på blådan o se om de kommer mer. Sen drar man SAKTA ut katetern och så fort det blörjar droppa igen stannar man tvärt. Väntar tills det slutar droppa, för in lite till och ser om det kommer mer. Och sen sakta ut igen.
När det inte kommer något mer drar man ut katertern och så har man kissat klart =)
Hoppas du blev lite klokare, personalen kommer visa er hur man gör
Nu har jag bara erfarenhet av att kissa liggande