• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • trollet1985
    Hexx skrev 2010-02-07 23:16:58 följande:
    Vad gör man när man "RIK-ar?" Vi ska till sjukhuset med vår son snart och göra flödesmätning och de ska kolla hans blåsa med UL. Undrar om de ska göra något mer.... Hoppas de inte ska sticka honom. Han hatar det och är förtvivlad i dagar efteråt. Han är helt förstörd när han ska till läkare.... Han får panik och mår så dåligt.... Detta sliter hjärtat ur kroppen på mig. Och jag är så rädd att de ska hitta något galet.... Han har haft 2 uvi:er. Efter senaste MUCG:en visade det sig att hans reflux som tidigare var 2-3 gradig har krympt till en 1:a. Konstigt då att han fick uvi.... eller?
    Lite enklet förklarat me rik på killar. (det kan låta lite grovt)

Hela saken med RIK går ut på att man tar en ren kateter och för in i urinblåsan via urinröret för att tömma blåsan helt. För att minska risken för bakterier ska man ta så lite som möjligt på katetern och det är viktigt att tvätta händerna noga innan och efter.

Det finns två sorters katetrar, "torra" som man använder glidslem till eller katetrar som är förpreparerade som man häller vatten i ytterskalet till.

Så här gör jag på sonen 8 månader:

*Tvättar händerna
    *tar en ny kateter och öppnar förpackningen
    *Skrivar av korken på glidslemstuben och sätter ner katetern i tuben. Tar bara på den färgade delen av katetern, som i vårat fall är blå.
    *Drar tillbaka förhuden så att jag ser urinröret
    *tar ett stadigt tag på katetern nära tuböppningen och för sakta ner katetern i urinröret.
    Så fort det tar emot måste man stanna! Man får absolut inte forsera!
    Killars urinrör ser ut som ett S när snoppen hänger neråt så man ska förbi en krök. Ibland kan det vara lättare att föra snoppen lite uppåt mot magen så man lättare kommer förbi kröken. in till blåsan sitter en sfinkter, en muskel.
    När man kommer till den tar det stopp, så kan man hålla ett jämt mottryck men inte tycka hårt. När man går igenom sfinktern kan man höra ett litet "plopp" och framför allt känner man att man får igenom. Lite större personen kan tex hosta så slapnar sfinktern av lite.
    När man passerat sfinktern för man in katetern lite till, det är ingen fara att föra in för långt då rullar den sig bara i blåsan.
    När glidslemet har lösts upp av urinen börjar det rinna i katetern.
    När det slutar rinna/droppa kan man tycka lite på blådan o se om de kommer mer. Sen drar man SAKTA ut katetern och så fort det blörjar droppa igen stannar man tvärt. Väntar tills det slutar droppa, för in lite till och ser om det kommer mer. Och sen sakta ut igen.
    När det inte kommer något mer drar man ut katertern och så har man kissat klart =)

Hoppas du blev lite klokare, personalen kommer visa er hur man gör
    Nu har jag bara erfarenhet av att kissa liggande
  • kattislofberg
    trollet1985 skrev 2010-02-09 21:15:47 följande:
    Katti; nu har vi troligen fått reda på va som e problemet me E´s mage! Han har bakterier i tarmen som orsakar slem och blod. Detta är förhoppningsvis anledningen till att han bajsar en gång i timmen.Vi lämnade avföringsprover och dom hittade toxider(?) så nu har vi 10 dar me flagyl. Läkarna pratade om att de inte va helt ovanligt att kan kunde få sånna bakterier när man gått på antibiotika länge.Hör med dina läkare, kan ju vara värt att testa iaf! Avföringsprover e ju inga större problem o lämna ;)
    Detta misstänkte även vår läkare, vi lämnade avföringsprov som visade negativt. Här verkar det som om det faktiskt var mjölken. SLutade ju med mjölk och trimetoprim samtidigt för att vinna tid och då blev magen bra. Men nu nu står han på fulldos Bactrim (som tydligen är väldigt lik trimetopri) igen och magen är fortfarande helt okej. Så det verkar som det var mjölken här.

Skönt att ni fått diagnos och blir hjälpta!
  • trollet1985

Bactrim är starkare än trimetoprim, men ja tror dom innehåller samma typ. Vad jag har hört sätter man sällan bactrim som profelax, utan använder då  trimetoprim.
    Men va skönt att ni kanske har hittat orsaken =)

• kattislofberg

En fråga till er som har lite äldre barn - tycker ni att de är mer infektionskänsliga än normalt när det gäller förkylningar, magsjukor och liknande?

• Anna Panna

Kattis! På Andreas har vi snarare upplevt tvärtom, han har varit väldigt "frisk" genom åren, de gånger vi har varit hemma med honom när det inte gällt urinvägarna är lätträknade.
    Nu ska det bli "spännande" att se om alla förkylningar o dyl drar igång nu när han inte har sitt breda profylax längre...... känns redan som att det är en förkylning på gång.

• kattislofberg

Då var vi tillbaka på Trimopetrinprofylax. Odlingen visade att denna bakterie var resistent mot Furadantun. Han har tidigare fått genombrottsinfektion med Bactrim som profylax. Ser på flaskan att Bactrim är trimetoprim + sulfa. Så nu är det bara att hålla tummarna för att han inte får uvi igen. Och att magen håller sig bra, men det verkar ju som om det var mjölken, så vi får tro att magen ska fortsätta vara bra.

Det var skönt att höra att Andreas inte varit mycket sjuk för Övrigt. Är lite orolig för att immunförsvaret inte kan utvecklas som det ska med all medicin.

De tog blodprov för att kolla mjölkallergi. Men tydligen kan ett negativt resultat inte utesluta allergi. Så det ger ju inte så mycket. Men visar det positivt så VET man ju.

• Virga

Julius har haft Trimetoprim som profylax från födseln till 2 månader. Jag tyckte han var lös i magen hela tiden fast små bebbar som äter bara BM är ju lite "normalt" lösa i magen. Men när han fick Furadantin då märkte jag att han verkligen var lös i magen av Trimetoprim. Med Furadantin blev magen perfeckt.
    Håller tummarna Kattis att det funkar för er!
    Nästa vecka fullbokad. Sjukgymnast på måndag. BVC på tisdag (12 mån bedömning).Återbesök hos läkare på torsdag.Har skrivit en lång lista med frågor och funderingar allt från saltmängd i maten och konstiga runda cirklar på tungan som bruka komma till och från.
    Sen har fått kallelse till iohexolbelastning den 10 mars. Och sen vet att i mars Julius får göra om cystometri igen men vet ej vilken dag bara kallelsen har inte kommit ännu.
    Imorgon kommer min älskling hem. Känns väldigt konstigt. Han var i vårt hemland 1,5 månad. För se hur Julius kommer att reagera..............

• Liam05 och Milton08

Kattislofberg:

Han hade grad 4 av 5.. han va 2 år när han opererades.. Han opererade bort sin vänstra njure.. Den fungerade bara 12%.. 
    ♥Liam & Milton♥ är Mammas prinsar.
  • kattislofberg

Då var det dags igen. I lördags avslutade vi Bactrikuren och påbörjade trimoteprimprofylax. Nu har han feber. Åker snart in, förmodligen blir vi inlagda nu.

Femte infektionen på fem månader. Detta är hopplöst.

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........