• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • ulle85

Jag har inget barn som har problem med urinvägar eller liknande.
    Men jag är själv född med 2 st urinledare och 2 st njurbäcken på vänster sida. Så är det någon som har barn med liknande problem kanske jag kan hjälpa till på något vis {#lang_emotions_smile}

• kattislofberg

HJÄLP!!! HUR ska vi få i honom furadantinet???

Jag har frågat förr, men han är ju större nu (4,5 månader). Hur har ni lyckats få i era furadantinet???

Det gick skitdåligt igår. Blandade med fruktpuré, men han kväljde sig och spottade. Vi struntade i det och han fick trimetoprim som vanligt. I natt har han skrikit och skrikit och i morse var det inga små mängder blod han bajsade. Nu pratar vi inte längre om blodblandat bajs utan om bajsblandat blod, om ni förstår vad jag menar.

Så nu avbryter vi trimepotrinbahandlingen. Vi MÅSTE få i honom furadantinet.

• Jolindo

Kattislofberg: Det låter inte alls bra. Tyvärr har jag inga tips att ge dig om furadantinet. Angelica fick det för första gången i december i fem dagar. 4 tabl två ggr dagligen. Det var jättesvårt att få i henne det. Försökte med äppelmos och sylt. Beundrar verkligen de barn som kan äta det. Kan tänka mig att det är särskilt svårt för dem som har ätit Trimetroprim. Den är ju så söt.

Har du ringt in och pratat med dem idag? Det känns som om tarmen behöver vila för att kunna läka sig. Finns det inget annat penicillin att ge? Lider med er! 
  • kattislofberg
    Jolindo skrev 2010-01-23 16:38:50 följande:
     Det känns som om tarmen behöver vila för att kunna läka sig. Finns det inget annat penicillin att ge? Lider med er! 
    Han har ätit bactrim, trimopetrin (?) och furadantin som profylax. Det är bara furadantin som funkar för hans mage.

Gick inte att blanda med gröt. Så det fick bli en spruta. Å va svårt det är. Han skriker och spottar och det känns som man begår övergrepp.

Angående kräkningar - hur långt tid måste det gå innan han kräks för att man ska veta att han tagit till sig medicinen? En timme? Halvtimme? Flera timmar?

Vi VILL verkligen få furadantin att funka, pga hans förstörda tarmar.

Läste i gamla trådar, någon skrev att de köpt med sig flera flaskor flytande furadantin i utlandet (Equador). Finns det verkligen receptfritt utomlands??? Skulle kunna ta en utlandsripp bara för den sakens skull känns det som. Equador verkar ju lite väl långt... Brorsan bor i Bryssel, ska be honom kolla.
  • Virga

Kattis! Vet precis vad ni går igenom med furadantin. Skitsvårt. Men tyvärr finns det inga genvägar. Efter ett tag barnet accepterar det och så glömmer man den skitjobbiga perioden som man glömmer förlosningssmärtan. Kan inte säga exakt när Julius börjat ta furadantinet hyfsat men det tog några månader.  Han liksom visste att en sked till kvällsmaten kommer att bli äcklig.
    Jag har skrivit tidigare i tråden väldigt detaljerat hur gjörde vi med furadantinet då. Skall leta upp det och lägger in igen för dig.
    Att Milo bajsar blod är inte alls bra. Det låter faktiskt hemskt. Jag hade ringt efter det han bajsat blod eller ni kanske gjört det? Julius har käkat Trimetoprim i bara 2 månader efter födseln sen efter njurbäckeinflammation fick  han  furadantin. Så det är snart 10 månader han äter den.
    Ang. kräkningar efter så jag har tagit upp frågan flera ggr med läkare för att periodvis kände jag att nej nu kapitulerar jag kan inte mer plåga lillen, mig och min man. Dem timmarna efter furadantinintaget var så jobbiga så det är svårt att beskriva. Jag levde i ständig stress att han ska bara inte spyr. Vaknade ofta med huvudvärk på morgnarna och käkat mediciner själv.  Kirurgen sa så här att om barnet kräker om en timme så det är på gränsen. Kroppen har inte riktigt hunnit att ta upp mediciner fast det kan variera lite från barn till barn. Så minst en timme måste gå.
    Sedan angående flyttande som finns ej i Sverige. Om ni har möjlighet så herregud skaffa den!  Ni kan till och med kräva i värsta fall att läkarna skriver ut från utlandet det kan man göra i allra värsta fall. Jag har diskuterat om detta med barnläkare för en period levde vi i ren helvete med konstanta kräkningar. Han får ju inget skydd när han kräker ut så vad är det för meningen att tvinga mediciner i honom med våld? Den åker ju ut om högst 3 minuter. Och sen är det kört.  Jag har märkt att ju svårare barnet sväljer furadantin (håller länge i munnen, den sprider sig i hela munnen) desto lättare sedan mediciner åker ut. Om barnet lyckas att svälja bra så kan man nästan säga att kvällen är lyckad. Men läkare sa att det spelar ingen roll det är ju själva verkämnet i mediciner som orsakar kräkningar i vilken form man än ge. OK jag sa inget mer då. Men nu när vi gått igenom detta kan jag säga att många små grejer har stor betydelse så jag är övertygad att flyttande med god smak skulle inte orsaka kräkningar så offta! Prata med din läkare om möjlighet att skriva ut flyttande. Kan dem f*n inte göra undantag???????? Ni måste alltså göra nåt bums.
    Stora kramar!

• Virga

kattis! Slänger in några långa citat från mina tidigare jättelånga inlägg ang furadantin.

Vi lurar honom lite. Pappan börjar locka med nåt roligt medan jag ger lite fruktpuré då och då. Och sen väntar jag på rätt tillfälle när han öppnar munnen eller ler så stoppar in sprutar ganska djupt och sprutar snabbt medicinen. Sen snabbt fruktpuré igen för att "döda" den beska smaken med surt. Ett par gånger har strulat lite men visa gånger gick snabbt och utan problem. Det verkade att han inte ens märkt vad han fått! Viktigaste att han kräker inte ut! Hoppas det kommer att funka!

(Julius 7 månader)Jag brukar ge havregröt eller äpple/päron gröt till kvällen och lite fruktpuré efter och gömmer Furadantinet i en sked av fruktpuré. Det funkar. Ibland funkar till 100% (ganska offta)

Vi kör med Furadantin mer än 5 månader dvs sedan lillen var 2 mån. Tills Julius blev 4 mån har fungerat med att blanda Furadantin med minst 100ml bröstmjölk. Han kände ingen bismak och tog det utan problem. Men vid 4 mån ålder smaklökarna har utvecklats så pass mycket att denna metoden har inte funkat längre. I säkert 1 månad sprutade vi upplösta tabletter direkt i munnen så långt på tungan det gick. Det var kämpigt minst sagt. Han protesterade och jag kände mig hemskt. Vid 5 månaders ålder började vi med smakissar och då började jag gömma furadantin i sked med t.ex fruktpuré. Lösste tabletterna i minimal mängd vatten (1,5tab =1ml ugefär) och så in tillsammans med frukpuré. Det var inte lätt och han höll i munnen denna äckliga blandingen och vägrade att svälja. Men han slutade med kräkningar iaf!!! Sedan har började äta lite fast föda så har blivit så mycket bättre! Nu lillen är drygt 7 mån och på sista 2 mån kräktes han bara 1 gång och bara därför att han inte rapat ordentligt efter mat. Det gäller att byta taktiken ganska ofta då småbebbar är enormt kloka och utvecklas snabbt som attan. Ett bra tag fick han kvällsgröt på kvällen sedan med 2 eller 3:e purésked furandantin. Har funkat men lätt var det inte varje gång. Nu byte jag taktiken igen då lillen etablerades med att äta gröt så han får furadantin med 2:e eller 3:e grötsked när han gapar stort efter mat. Detta med att knipa munnen så är dem experter. Min son kan knippa så hårt att jag har ingen chans att lyckas att han skall öppna den.
    Visst är det jobbigt med furadantin för den är så besk! Jag har pratat med Julius läkare ang byte men han övertalade mig och nu när det funkar så är jag nöjd. Furadantin nämligen är gjört för att skydda just urinsystemet och har mycket mer fördelar än nackdelar. Storsta och offtast enda nackdelen är just kräkningar. Annars den är kanon bra som långtids profylax. Dumaste är att det är inte annpassad till barn och smakar skit.

• Virga

Kattis! Här kommer en inlägg som jag skrivit i slutet av oktober.

Julius tar 2 tabl.(10mg totalt) per gång på kvällar. Vi har ett bra tag gjort så här: bryter tabletter till fjärdedelar, lägger dem i spruta, ställer in kolven och trycker lite lätt att dem blir lite mer kompakta men inte pressa dem (annars får man inte dra in vatten). Sen drar yttepyttelite vatten. Vatten och tabletter tar 1ml totalt i sprutan. Efter liten stund är tabletterna upplösta och konsistensen ungefär som mckt tjock kräm. Vid kvällsmat "bakar in" mediciner i gröt på en sked dvs gröt under och ovanpå furadantin att det känns minimalt i munnen. Detta med konsistensen måste man utarbeta faktiskt och då funkar det bra. Gröt med tillsattsen glider ner och det har hänt att lillen inte ens märkt.Ibland dock griner han. Funkar lika väl med nån desert. Äpplemos brukar vara bra också att dölja mediciner. (På sjukhuset ger vi offta mediciner i äppelmos till dem äldre med svälgningssvårigheter , konsistensen på äppelmos gör dett de är mycket lättare att svälja).
    Ett knäpp till. Om det är så att barnet märkte furadantinens beska smak och vägrar öppna mun så har jag alltid annat alternativ (t. ex nåt surt, sött osv) än mediciner var givna med. Ibland räcker det bara ett sked nåt annat och sen funkar bra med gröt igen.
    Vår kille kräks betydligt mindre när han börjat få mediciner med fast föda.
    Sedan någon vecka sen så har jag bytat taktik igen. Bryter tabletter i fjärdedelar och trycker en bit i taget i gröt med varje sked. Det funkar kan säga. En kväll lillen spydde så in i helsike men sen funkat bra i några kvällar .
    Vet inte hur gammal är din tjej. Kanske man kunna lirka henne lite? Julius är snart 9 månader så vi lurar honom så länge.
    Viktigt är att barnet ska inte hålla mediciner i munnen. Då är det nästan 100% att dem åker ut även om barnet lyckas svälja dem. Furadantin är ju besk som attan.
    Det är ganska omständigt med furadantin hur man ger och så men jag tycker att ändå den är kanon som profylax! Julius har inte haft någon infektion sedan har står på Furadantin - hela 7 månader!

En sak till som vi tycker är viktigt efter furadantinintag. Försök hålla barnet upprätt så länge det går, LÅT RAPA ORDENTLIGT gärna flera ggr, Absolut inte gunga, vagga eller  liknande. Vid blöjbyte vänd försiktigt på sidan istället än att lyfta ben. Alltså ta det så lugnt som möjligt. Det har faktiskt betydelse att behålla furadantin. Ibland börjar lillen hika men tack och lov inga spyr ej.
    Nu har jag skrivit massor här.......... Hoppas familjeliv blockerar inte mig :))

• kattislofberg

Virga!!! TACK TACK TACK för alla dessa värdefulla tips!!! Ska spara dem!
    Han har ju precis börjat med smakisar, så vi sparar de tipsen tills han äter lite större mängder.

Det med att lösa upp tabletterna i sprutan var smart. Jag brukar krossa, blanda med vatten och dra upp i sprutan. Men det är svårt att få med allt, och det blir ganska stor mängd som han måste svälja. Ska testa detta. Hur långt tid tar det för tabletten att lösa upp sig?

Angeånde blodet så har vi haft mycket läkarkontakt ang detta, samt lämnat avföringsprov som var okej. Man misstänker mjölkallergi i kombination med reaktion på medicin (trimotoprim). Jag har ätit mjölkfritt i tre dygn nu och bajset är klart mindre löst och med mindre blod. Furadantin fick han från igår.

och idag vaknade han ur förmiddagssömnen med ett leende och inte skrik, som han brukar!

Så det verkar va på väg åt rätt håll! Dock nervös för uvi, eftersom han fick det sist han åt fradantin som profylax.

• Marika
    kattislofberg skrev 2010-01-24 11:01:15 följande:
    Virga!!! TACK TACK TACK för alla dessa värdefulla tips!!! Ska spara dem!Han har ju precis börjat med smakisar, så vi sparar de tipsen tills han äter lite större mängder. Det med att lösa upp tabletterna i sprutan var smart. Jag brukar krossa, blanda med vatten och dra upp i sprutan. Men det är svårt att få med allt, och det blir ganska stor mängd som han måste svälja. Ska testa detta. Hur långt tid tar det för tabletten att lösa upp sig?Angeånde blodet så har vi haft mycket läkarkontakt ang detta, samt lämnat avföringsprov som var okej. Man misstänker mjölkallergi i kombination med reaktion på medicin (trimotoprim). Jag har ätit mjölkfritt i tre dygn nu och bajset är klart mindre löst och med mindre blod. Furadantin fick han från igår.och idag vaknade han ur förmiddagssömnen med ett leende och inte skrik, som han brukar!Så det verkar va på väg åt rätt håll! Dock nervös för uvi, eftersom han fick det sist han åt fradantin som profylax.
    Fick din son UVI när ham åt Furadantin som profylax? Konstigt!

Ang. hur du skall göra för att få i han Furadantinen, jag tar 1 ml vatten i en kaffekopp, ställer den på sniskan så den lutar, lägger i 1 1/2 tablett som vi skall ta, dom löser upp sig själv, drar upp det i en spruta, sen får han lite ersättning, i vårt fall, rapar han o sen får han sprutan på insidan av munnen, inte rakt ner i halsen, o sen ersättning igen, inte alltid han vill fortsätta äta efter Furadantinen, men det går till slut, måste ju ha mat i sig.......
    Anna 040825 & Tobias 091021
  • Marika

Bara ett tips, skulle jag skriva också......
    Blir ju annorlunda när han skall få puré sen!

Anna 040825 & Tobias 091021
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........