• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Shea 1

Mag-3 är ungefär likadant, men man tar bilderna direkt efter att man injicerat. De "fotar" i 1x20 eller 2x20 minuter, så det är lång tid att vara stilla.

Hos oss i Karlstad är det inte ett ljust och trevligt rum utan ett mörkt och dystert utan minsta tillstymmelse till leksaker och skojigheter. De har inte heller någon så´n där sak som man pumpar ur luften ur.

Ett tips, eftersom hon är 3 år (och inte bebis) är att kolla om det finns någon lekterapi dit ni ska. Förra fredagen var vi till sjukhuset för att göra en inandningsprovokation av jordnätter på våran stora pojke, som är tre. När de satt på emlaplåstren gick vi till lekterapin, som var ett helt underbart ställe!!! Elis lekte med tåg och andra saker medan emlan verkade. Dessutom var det en sköterska som jobbade där som gjorde en Elisdocka åt honom. På den satte hon ett emlaplåster och visade hur man tog bort det. Dessutom hade hon satt in en infart i armen på dockan som vi skulle ta bort hemma för att "bearbeta" lite. (Elis är redan innan väldigt rädd för läkare och han har väldigt stor integritet. Han accepterar inte att främlingar tar i honom. Han var hystersik redan vid emlaplåstren )

Sedan måste jag säga att det var väldigt mycket lättare att sätta infarten på Elis än det varit på Hilding. På Hilding kan de hålla på och gräva i 25 minuter, på Elis tog det kanske 30 sekunder! Så just det närkte han inte av alls.

Om eran flicka är "känslig" som vår pojke är så kan ni fundera lite på vad som lugnar henne. Vi hade med vår bärbara dator och satte på en film när de skulle sätta infarten. Sedan tittade han på filmen även under provoceringen. Det var bra så att han fokuserade på något annat. Om han hade varit gallskrikande hysterisk under själva provokationen så kunde det ha blivit svårt att avgöra vad som var vad av symtom.

• tindratindra

Ja alltså jag tror dom menar att hon var för liten för att kunna kissa i en mugg, ett sånt mittstråleprov, så därför ville dom göra en blåspunktion. Fast nu slapp ju vi. På ons ska vi till drottning Silvias barnsjukhus och göra en DMSA. Får man alltså inte svaret direkt? Jobbigt att behöva vänta :(

www.carolinerydell.blogspot.com ♥ Juni 16/9-2010 ♥
  • e digitalis
    tindratindra skrev 2011-06-03 23:06:30 följande:
    Ja alltså jag tror dom menar att hon var för liten för att kunna kissa i en mugg, ett sånt mittstråleprov, så därför ville dom göra en blåspunktion. Fast nu slapp ju vi. På ons ska vi till drottning Silvias barnsjukhus och göra en DMSA. Får man alltså inte svaret direkt? Jobbigt att behöva vänta :(
    Nej, man får inte svaret direkt, de ska analysera resultaten först. Men när vi gjorde så kunde vi se njurarna på en skärm. Det gick att se med blotta ögat att den ena njuren jobbade mer än den andra. Googla på DMSA och bild. Har för mig att growingpeople kan ha nån bild, det kan ju hjälpa dig att tolka lite, ifall det finns en skärm som ni kan se. Lycka till!

Vi ska göra MUCG på onsdag...
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-06-03 12:56:01 följande:

Om eran flicka är "känslig" som vår pojke är så kan ni fundera lite på vad som lugnar henne. Vi hade med vår bärbara dator och satte på en film när de skulle sätta infarten. Sedan tittade han på filmen även under provoceringen. Det var bra så att han fokuserade på något annat. Om han hade varit gallskrikande hysterisk under själva provokationen så kunde det ha blivit svårt att avgöra vad som var vad av symtom.

Har också hört att de där rummen ska vara bra för de lite större barnen. Hjälpte det med Elis-dockan? Tur att det gick bra med filmen, och att det gick snabbt att sätta nålen :)

Bra tips om att fundera vad som lugnar henne... och att ha en ev back-up-plan om det inte hjälper.
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-06-03 12:56:01 följande:

Om eran flicka är "känslig" som vår pojke är så kan ni fundera lite på vad som lugnar henne.

Tråkigt att han blir hysterisk, kan tänka mig att det är riktigt jobbigt! Hjälpte Elis-dockan? Skönt att filmen hjälpte under provokationen :) Skönt att det var lätt att sätta infarten :)

Har också hört att lekrummen ska vara bra. Och tycker att det är ett bra tips att fundera över vad som lugnar henne. Och att ha en back-up plan ifall det inte fungerar. Lycka till!

• Shea 1

Jo, men vi har plåstrat om Elis-dockan här hemma, sedan har han lekt vattenlek med infarten och en spruta han fick till. Jag tyckte att det nog hjälpte litegrann. Han är som sagt en försiktig, känslig kille som reagerar ganska kraftigt på nya saker.

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-06-04 20:56:44 följande:
    Jo, men vi har plåstrat om Elis-dockan här hemma, sedan har han lekt vattenlek med infarten och en spruta han fick till. Jag tyckte att det nog hjälpte litegrann. Han är som sagt en försiktig, känslig kille som reagerar ganska kraftigt på nya saker.
    Skönt att det hjälpte :)
  • CLT

Varmt tack för alla svar! Hemskt att läsa att det finns så många barn som är sjuka, men samtidigt "skönt" att man inte är ensam, om ni förstår vad jag menar.

Vad jag förstår är det DMSA hon ska göra. Vi har en tid på morgonen och sen ska vi dit igen senare samma dag. 30/6 ska vi dit. Vet faktiskt inte om ngt kreatinin-prov gjorts...Tycker man borde informerat om det i så fall. Man har väl i första skedet inte misstänkt njurarna eftersom en rad andra prover gjorts mot olika intoleranser.

Tack för alla tips! Mest avslappnad är hon när man läser för henne, så favoritboken får följa me!

• sweetcarro

Nu har vi äntligen fått kallelsen till Williams röntgen.

Det blev en MUC- röntgen (var ju lite osäker innan vad de skulle bestämma sig för att göra).

Har ni erfarenheter av detta?

Jag är så jädra löjlig just nu...inte lätt att vara nybliven mamma och läsa att ens lilla bäbis ska få en kateter... Usch...

Den 17 juni är det dags iallafall och då har han precis blivit fyra veckor.

• Shea 1
    sweetcarro skrev 2011-06-06 19:32:59 följande:

Nu har vi äntligen fått kallelsen till Williams röntgen.

Det blev en MUC- röntgen (var ju lite osäker innan vad de skulle bestämma sig för att göra).

Har ni erfarenheter av detta?

Jag är så jädra löjlig just nu...inte lätt att vara nybliven mamma och läsa att ens lilla bäbis ska få en kateter... Usch...

Den 17 juni är det dags iallafall och då har han precis blivit fyra veckor.

Skönt att ni fått en kallelse, det är jobbigt att gå och vänta tycker jag!

Hilding gjorde sin första MUCG när han var 9 dagar gammal och sin andra när han var 11 veckor. Båda gångerna gick jättebra. Innan de sätter katetern så bedövar de lite med xylocaingel runt urinrörsmynningen, så för Hildings del tycker jag inte att det verkade så jobbigt. Kanske en tår eller två, men det gick snabbt över. När man sedan kommer upp på röntgen så fyller de på urinblåsan med kontrastvätska och sedan börjar de ta bilder. De vill få med bilder när barnen kissar och helst när blåsan är tom också.

Kanske är det så att det spänner när blåsan är påfylld, för då har Hilding blivit lite ledsen (iaf andra gången).

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........