• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • e digitalis
    sweetcarro skrev 2011-06-06 19:32:59 följande:

Nu har vi äntligen fått kallelsen till Williams röntgen.

Det blev en MUC- röntgen (var ju lite osäker innan vad de skulle bestämma sig för att göra).

Har ni erfarenheter av detta?

Jag är så jädra löjlig just nu...inte lätt att vara nybliven mamma och läsa att ens lilla bäbis ska få en kateter... Usch...

Den 17 juni är det dags iallafall och då har han precis blivit fyra veckor.

Hej, förstår att det är jobbigt, skönt kanske att få komma vidare? Vi ska göra MUCGen i veckan, har tyvärr inte så många erfarenheter att komma med än. Hon är ju dessutom mycket äldre, så Shea 1 har mycket mer relevanta erfarenheter åldersmässigt... Men jag håller tummarna iaf!
    Kram 
  • e digitalis
    CLT skrev 2011-06-05 22:46:57 följande:

Varmt tack för alla svar! Hemskt att läsa att det finns så många barn som är sjuka, men samtidigt "skönt" att man inte är ensam, om ni förstår vad jag menar.

Vad jag förstår är det DMSA hon ska göra. Vi har en tid på morgonen och sen ska vi dit igen senare samma dag. 30/6 ska vi dit. Vet faktiskt inte om ngt kreatinin-prov gjorts...Tycker man borde informerat om det i så fall. Man har väl i första skedet inte misstänkt njurarna eftersom en rad andra prover gjorts mot olika intoleranser.

Tack för alla tips! Mest avslappnad är hon när man läser för henne, så favoritboken får följa me!

Hej, förstår precis hur du menar. Hoppas att ni hittar vad det är som är fel! Lycka till :)
  • CLT

Tror att det ev kan vara ngt med urinblåsan? De senaste gångerna hon haft ont i magen så har det visat sig att hon är kissnödig...I går innan hon somnade hade hon ont o i natt vaknade hon av att hon hade ont, båda gångerna behövde hon kissa. Dock går inte smärtan över med en gång...

• Shea 1
    CLT skrev 2011-06-07 11:09:04 följande:
    Tror att det ev kan vara ngt med urinblåsan? De senaste gångerna hon haft ont i magen så har det visat sig att hon är kissnödig...I går innan hon somnade hade hon ont o i natt vaknade hon av att hon hade ont, båda gångerna behövde hon kissa. Dock går inte smärtan över med en gång...

Svårt att veta vad det kan vara, men det ska ju inte göra ont när man kissar. Visst har de tagit urinodlingar, så att det inte finns någon infektion? Det är ju det första man tänker på när man hör att det gör ont att kissa...

När Hilding var nyfödd så tyckte vi att han verkade krysta för att få ut kisset, det verkade göra ont. Nu gör han inte det längre. När vi gjorde MUCG på Drottning Silvia så mätte de blåstrycket, men jag vet inte riktigt vad det innebär om man har ett "felaktigt" blåstryck...

Små barn kan få ont när de kissar när de har feber, men om hon hade feber så skulle ni ju märka av det.

Njursten? Även barn kan ju ha problem med njursten, men jag tror det är ovanligt. Fast då är det nog en mer akut smärta under utdrivningen av stenarna, eller? En kollega till mig har problem med njursten, det ska visst göra helvetiskt ont.

Nu spånar jag bara här, jag är inte sjukvårdsutbildad eller nå´t.

• e digitalis
    CLT skrev 2011-06-07 11:09:04 följande:
    hej, har nog inte mer att bidra mer än Shea 1 har spånat... mer än att min man har haft njursten och han kan bekräfta att det gör helvetiskt ont. Men det gör så ont att hon inte skulle kunna fungera normalt, iaf. Min man kunde knappt andas, så ont gjorde det, och rullade ihop till sist ihop sig i en liten boll i badkaret, med varmvatten sprutandes på ryggen. Du hade troligen märkt om hon hade så ont... 
  • Shea 1
    e digitalis skrev 2011-06-07 22:23:26 följande:
    hej, har nog inte mer att bidra mer än Shea 1 har spånat... mer än att min man har haft njursten och han kan bekräfta att det gör helvetiskt ont. Men det gör så ont att hon inte skulle kunna fungera normalt, iaf. Min man kunde knappt andas, så ont gjorde det, och rullade ihop till sist ihop sig i en liten boll i badkaret, med varmvatten sprutandes på ryggen. Du hade troligen märkt om hon hade så ont...

Fy, så hemskt det låter!!!

Men visst kan man ha "grus" också, mindre stenar liksom? Jag tänker att de kanske gör mindre ont...

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-06-08 11:06:46 följande:

Fy, så hemskt det låter!!!

Men visst kan man ha "grus" också, mindre stenar liksom? Jag tänker att de kanske gör mindre ont...

Hm, tror inte att hans var så stora, faktiskt, men jag ska låta det vara osagt.

VI har "muckat" idag. Det var inte heller så roligt. hon fick inget lugnande för då skulle vi ha varit där mycket tidigare. Tack för den, det var ingen som sa... vi hade ju sagt till att vi ville ha det och det stod tom inskrivet att det skulle ges, "vid behov" visserligen, men det är ju svårt att ge "vid behov" om det inte finns tid... Återkommer med en berättelse om hur det gick nån annan gång...
    kram 
  • tindratindra

Idag har vi gjort en DMSA.
    Vi fick en riktigt dum sköterska som slet bort tejpen som hållt emla-salvan på plats, så redan där storgrät Juni. Sedan höll hon hennes arm stenhårt när hon skulle hitta ett kärl, så Juni skrek så hon knappt kunde andas. Tillslut började jag också gråta.. Hon var SÅ opedagogisk och dum..

Men själva röntgen gick hur bra som helst, hon bara låg och tittade på teletubbies och tyckte det var mysigt.
    Vi fick inga svar alls, fast jag frågade. Jobbigt att vänta på dem...

www.carolinerydell.blogspot.com ♥ Juni 16/9-2010 ♥
  • Shea 1
    tindratindra skrev 2011-06-08 20:12:30 följande:
    Idag har vi gjort en DMSA.
    Vi fick en riktigt dum sköterska som slet bort tejpen som hållt emla-salvan på plats, så redan där storgrät Juni. Sedan höll hon hennes arm stenhårt när hon skulle hitta ett kärl, så Juni skrek så hon knappt kunde andas. Tillslut började jag också gråta.. Hon var SÅ opedagogisk och dum..

Men själva röntgen gick hur bra som helst, hon bara låg och tittade på teletubbies och tyckte det var mysigt.
    Vi fick inga svar alls, fast jag frågade. Jobbigt att vänta på dem...

Usch vad ledamt att ni blev så tråkigt bemötta av sköterskan. Konstigt tycker jag, alla barnsjuksköterskor som vi mött är väldigt försiktiga och mjuka med barnen.

Sedan att man inte får något svar, ja det är frustrerande. Men det är nog lite som att fråga labpersonalen om de ser något fel på blodet när man lämnar blodprov... bilderna måste tolkas först!

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-06-08 19:08:02 följande:
    Hm, tror inte att hans var så stora, faktiskt, men jag ska låta det vara osagt.

VI har "muckat" idag. Det var inte heller så roligt. hon fick inget lugnande för då skulle vi ha varit där mycket tidigare. Tack för den, det var ingen som sa... vi hade ju sagt till att vi ville ha det och det stod tom inskrivet att det skulle ges, "vid behov" visserligen, men det är ju svårt att ge "vid behov" om det inte finns tid... Återkommer med en berättelse om hur det gick nån annan gång...
    kram

Men åh!!! Vaddå vid behov och sedan finns inte tid, hur menar de att de avgör "vid behov" då??? Om de nu menar att de ger lugnande vid behov så får de väl be alla komma två timmar tidigare då, så att de kan avgöra behovet???

Hilding har inte fått lugnande vid mucg, bara vid MAG-3. Jag minns inte riktigt, men inte tror jag han fick det så himla långt innan undersökningen, han fick det när de satte infarten tror jag, och den sattes ju strax innan vi gick till nukleärmedicin...

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........