tindratindra skrev 2011-05-30 22:40:27 följande:
Tack för ditt långa svar :) jag känner mig helt ny på detta området. Juni har inte ens varit förkyld sedan hon föddes, så hittills har hon varit ett väldigt friskt barn! Då nöjer jag mig med kontrollen av njurarna. OCH en koll på njurkapaciteten. Det jag tänkte på om hon har reflux, är ju att man kan äta låg dos antibiotika i förebyggande syfte. Så fick min mans bror göra i 8 år så han slapp nya uv. Men det visar sig väl ändå om det behövs! Skönt att kunna ventilera lite här :)
Hej igen, glömmer att alla inte är lika insatta och insnöade som vi som hängt här ett tag...
Jag förtydligar därmed det sista jag skrev... profylax är vaf vi kallar en låg dos av antibiotika som syftar till att förhindra ny UVI. Profylax = förebyggande. Det har gjorts en ganska omfattande svensk reflux-studie, är ganska säker på att ett av resultaten var att just för små flickor var det en stor skillnad i antal UVI mellan de som åt profylax och de som inte åt det. Det var alltså ett effektivt sätt att stoppa/hindra/minska UVIer.
NOTERA att man kan få genombrottsinfektioner i alla fall, så man är inte helgarderad. Oftast får man det om en bakterie blivit resistent mot penicillin.
(Jag är ganska säker på att svenska reflux-studien visat att profylax-behandling är effektiv på små flickor. Säg det, om nån undrar. De får väl kolla upp resultaten i nån läkartidning om de inte känner till studien :)
)
Du är så välkommen att ventilera, och jag lovar att du vant kommer att svänga dig med alla möjliga konstiga termer inom kort :)
Några råd som jag själv fått här och som jag tycker är bra:
1. Läs på mycket själv. Googla, kolla, läääääs :) Det tar tid men är värt MYCKET! Du kommer att få telefonsamtal från alla möjliga läkare när du befinner dig på de minst lämpliga platserna, eller även om du är hemma i lugn och ro så kommer du att förstå mer av vad de säger till dig...
2. Be att få alla papper, journaler, urinprov, blodprov, etc och samla allt i en pärm. Det är lätt att hålla reda på allt i början, men ganska snart så blir det snurrigt... iaf för mig.
Amanda är 10 och en halv månad nu, och har haft tre UVIer, varav två har gått upp i njurarna. Hon fick den första nån vecka innan hon fyllde fem, och har sedan dess stått på profylax. Hon hade heller inte ens varit förkyld då... :) Vi ringde sjukvårdsupplysningen flera gånger, till slut var det någon som sa att oförklarad feber när man är så liten måste ALLTID kollas för det kan vara en UVI. Så vi åkte in, som tur var. Hon har som sagt bara varit sjuk tre gånger, men jag börjar redan blanda ihop datumen och vad som hände när...