• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • e digitalis

Hej igen Shea 1: Två saker... Vi pratade väl om vad UL syftade till?

Den här länken förklarar: pro.lofric.se/Main.aspx&navt=75883&navl=82152&nava=82153

6. Ultraljud

Visar urinblåsans form och tjockleken på detrusorn Kan visualisera eventuell utvidgning av njurbäcken och urinledare Visar eventuell hydronefros, ärrbildning och annan förändring i njurarna Konkrement i blåsa och njurar Cystor i blåsa/njurar Resturin mäts omedelbart efter vattenkastning. När det mäts resturin som antas ha betydelse, bör undersökning göras om flera gånger

Det andra, använder du kräm när su mmar? Jag smörjer alltid bröstvårtorna med antingen Bepanthen eller Purelan. Båda har jag fått rådet att använda på amningsmottagningen. Båda är OK att amma på, men om det finns "synlig substans" när det är dags för nästa amning så ska den tas bort. Jag brukar isf "smeta ut" eventuella rester. Funkar super, hade massor med problem innan jag började med detta.

Hur mycket ammar du nu? Hur länge har du tänkt amma? 
  • Busemma
    e digitalis skrev 2011-05-28 21:24:17 följande:
    Jag har varit gräsänka, är ovanligt trött i huvudet märker jag... några frågor:
    Vad fick ni för ab när den första odlingen visade UVI?
    Tar ni nån profylax?
    Den kontrollodling som visade resistenta E-coli, var den tagen ca en vecka efter den avslutade kuren? om odlingen är tagen ca en vecka efter avslutad ab och det finns bakterier så har ju inte ab haft avsedd effekt... eller så finns de bakterierna alltid där. Det var en barnläkare som nämnde att ibland hade man alltid den typen av bakterier i urinen, oavsett vad man gjorde...
    Om det fanns bakterier kvar i urinen, ska ni ta en till ab-kur på tio dagar? Eller vad är planen?
    Vad var syftet med den nya odlingen?
    Om ni inte tagit en till ab-kur emellan så borde det inte vara nån skillnad?
    Vi fick inte träffa en njur-läkare förrän vi gjorde DMSA.
    1. Ab heter Cefadroxil som vi fick.

2. Trimetoprim

3. Ja, efter 10dagars ab behandling. Antingen har inte ab tagit som den skulle eller så har han fått en ny uvi. direkt efter avslutade ab.

4. Vet inte vad planen är mer än att vi skulle ta en ny odling som jag gjorde igår och så inväntar vi svar på den för att se om vi ska ändra behandling. Jag bad läkaren att skriva upp det hon sa till mig i tel. men fick inte så mycket ner skrivet på pappret mer än att mucg visar reflux grad 4 och att Leo har e-coli i urinet som är resistenta mot Trimetopim. Tycker att hon skulle skriva ner planen som kommer att hända nu men icke så nicke.

5. Vad läkaren hade för syfte med en ny odling vet jag inte och förstår inte riktigt det i heller. Vi har inte tagit en ny ab-kur i mellan odlingarna så det bör inte vissa någon skillnad, men det får jag veta om ett tag ifall de är olika.
    Då när hon ringde och berättade allt så stog jag och väntade på en buss mitt inne i staden och på allt när hon berätta att han har reflux och att det kan innebära en operation men hon inte viste riktigt vad det innebär för Leo så hörde jag knappt vad hon sa mer. Då tankana började snurra i huvudet vad en operation kan innebära och allt.

Läkaren vi  träffade isamband med vi blev inlagda skrev ett brev om vi hade prata om i telefonen, när vi fick reda på att han hade en uvi. Att vi ska bli kallad till ett mottagningsbesök efter mucg för att ta ställning till om trimetoprim ska avslutas. Så hoppas att det kommer inträffa. Tänkt ringa på måndag och höra om det är uppsatt en läkatid till oss innan DMSA. Annars så ska jag höra om de kan boka in en tid till mig så jag vet vad planen är för honom.
  • Pfyrix

Hej alla igen.

Såg någonstans att man lämnat kontroll efter uvi... skumt. Fick vi aldrig göra. Fast hon hade då inga resistenta bakterier heller. Kanske är skillnaden?

Turen till sjukan igår gav dubbelsidig öroninflammation och provresultat på urinen får vi på måndag. Men hem med amimox så länge. :)

Det känns som evigheter kvar till 5 juli då vi ska göra UL igen.. har inte gjort nått UL sen hon var 2 veckor gammal så vi är så nyfikna på om det finns någon vidgning kvar eller inte..:P

• Busemma
    Pfyrix skrev 2011-05-28 23:03:23 följande:

Hej alla igen.

Såg någonstans att man lämnat kontroll efter uvi... skumt. Fick vi aldrig göra. Fast hon hade då inga resistenta bakterier heller. Kanske är skillnaden?

Turen till sjukan igår gav dubbelsidig öroninflammation och provresultat på urinen får vi på måndag. Men hem med amimox så länge. :)

Det känns som evigheter kvar till 5 juli då vi ska göra UL igen.. har inte gjort nått UL sen hon var 2 veckor gammal så vi är så nyfikna på om det finns någon vidgning kvar eller inte..:P

Fick svar på kontrollodlingen att min son hade resistenta bakterier och inte i samband med att vi fick veta att han hade uvi, så tror att det kan komma i efter hand att bakterierna blir resistenta
  • Virga
    Shea 1 skrev 2011-05-28 11:07:19 följande:

eller är trimetoprim-sulfa en helt annan antibiotika?

Jag kan nog inte tillräckligt mycket om antibiotika känner jag, ska läsa på lite.

Ja, Trimetoprim -sulfa är Bactrim. En bredare antibiotika.
  • Shea 1
    e digitalis skrev 2011-05-28 21:15:24 följande:
    Hej, tror att Amanda får trimetoprim-sulfa nu, dvs Bactrim. Den innehåller två verksamma ämnen, som jag har förstått det, Trimetoprim samt sulfa. Fass säger: www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel _produkt.jsp?NplID=19721020000037&DocTypeID=7&User TypeID=2

Ang att byta så har vi fått reda på under 10-dagars penicillinkuren att vi ska byta, just nu håller hon på att ta Trimetoprim och barnläkaren har skickat recept på Trimetoprim som hon tycker att vi ska byta till när Bactrim-kuren är avslutad. Vi kommer alltså att gå igång med Trimetoprim första kvällen efter Bactrim är avklarad.

Har ni inte redan fått odlingssvaret, eftersom ni vet vad den är resistent och känslig mot? Hoppas att du blev klokare av mitt svar, om inte så fråga igen så ska jag se om jag kan svara ytterligare...

Ha ha vad snurrigt det blir med alla odlingar och svar.

Hildings profylax har varit Trimetoprim, Nu äter han en kur Cedax. Igår avslutade vi Cedax och går tillbaka till Trimetoprim.

Det odlingssvar vi har, som visar att Klebsiellan är resistent, är svar på den odling vi lämnade på akuten "innan" infektionen. Om en dryg vecka ska vi lämna en kontrollodling.

Den infektion han just har haft berodde alltså på klebsiella som är restistent mot hans profylax, samma profylax som vi återgår till idag.

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-05-28 22:05:19 följande:
    Hej igen Shea 1: Två saker... Vi pratade väl om vad UL syftade till?

Den här länken förklarar: pro.lofric.se/Main.aspx 818&navt=75883&navl=82152&nava=82153

6. Ultraljud

Visar urinblåsans form och tjockleken på detrusorn Kan visualisera eventuell utvidgning av njurbäcken och urinledare Visar eventuell hydronefros, ärrbildning och annan förändring i njurarna Konkrement i blåsa och njurar Cystor i blåsa/njurar Resturin mäts omedelbart efter vattenkastning. När det mäts resturin som antas ha betydelse, bör undersökning göras om flera gånger

Det andra, använder du kräm när su mmar? Jag smörjer alltid bröstvårtorna med antingen Bepanthen eller Purelan. Båda har jag fått rådet att använda på amningsmottagningen. Båda är OK att amma på, men om det finns "synlig substans" när det är dags för nästa amning så ska den tas bort. Jag brukar isf "smeta ut" eventuella rester. Funkar super, hade massor med problem innan jag började med detta.

Hur mycket ammar du nu? Hur länge har du tänkt amma?

Hmm, ja, men då borde ärr kunna synas på UL, men det är nog på tok för tidigt att se dem om det blivit några.

Ang kräm, så använder jag inte det nu. När vi låg inlagda så ammade jag så mycket att det blev sår, men nu till vardags ammar jag bara några gånger per dygn så då är det ingen fara. De småsåren jag fick är läkta nu

• Shea 1
    Virga skrev 2011-05-29 00:11:52 följande:
    Ja, Trimetoprim -sulfa är Bactrim. En bredare antibiotika.

Tack, då vet jag.

Hilding fick en Bactrimkur en gång, den blev han ruggigt dålig i magen av, så jag kan förstå att den är bredare...

• e digitalis
    Pfyrix skrev 2011-05-28 23:03:23 följande:

Hej alla igen.

Hej, vi har allid fått göra kontrollodling efter UVI, tror inte att det har med resistens att göra. Syftet är att kolla att kuren haft avsedd effekt :)
  • e digitalis
    Busemma skrev 2011-05-28 23:13:19 följande:
    Fick svar på kontrollodlingen att min son hade resistenta bakterier och inte i samband med att vi fick veta att han hade uvi, så tror att det kan komma i efter hand att bakterierna blir resistenta
    ÄVEN SVAR TILL PFYRIX:
    Vi har fått reda på i samband med UVI om bakterierna är resistenta eller inte. När UVI har behandlats så har det inte funnits bakterier kvar i odlingen, därför har det heller inte gått att resistensbestämma dom. När själva UVI pågår så måste man ju få reda på om man tar rätt penicillin för att åtgärda UVI.

Busemma, tycker att hela din UVI-episod (vet inte vad man ska kalla det) är så märklig. Hoppas verkligen att du snart får prata med en läkare som har koll. Det är möjligt att det skiljer så mycket från det jag har upplevt för situationen i sig är så annorlunda (din bäbis kanske har en helt annan diagnos, vad vet jag), men jag tycker det låter konstigt. 

Kan det vara så att de bommade att resistensbestämma på första odlingen, att bakterien var resistent mot Cefadroxil, att ni därför inte fick bukt med den och att det är därför de nu håller på med nya odlingar lite "omotiverat"? Som sagt, hoppas verkligen att det löser sig snart. Tycker också att det är bra att du hänger på den här tråden, för då får du ju reda på hur vi andra ar haft det och hur det har behandlats. Det kan ju så kalrt finnas nån bra anledning till att de agerar/behandlar som de gör, men jag tycker det hela låter MYCKET märkligt.
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........