• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-05-29 09:05:08 följande:

Ha ha vad snurrigt det blir med alla odlingar och svar.

Hildings profylax har varit Trimetoprim, Nu äter han en kur Cedax. Igår avslutade vi Cedax och går tillbaka till Trimetoprim.

Det odlingssvar vi har, som visar att Klebsiellan är resistent, är svar på den odling vi lämnade på akuten "innan" infektionen. Om en dryg vecka ska vi lämna en kontrollodling.

Den infektion han just har haft berodde alltså på klebsiella som är restistent mot hans profylax, samma profylax som vi återgår till idag.

Då tycker jag att det är konstigt att ni återgår till samma profylax, vi har fått byta just av det skälet.

SVAR TILL BUSEMMA: den här sekvensen av händelser som Shea 1 beskriver är så som vi också har varit med om. Det är det jag tror är den vanliga gången och det är därför jag tycker att den situation du beskriver är annorlunda. Men som sagt, det kan ju finnas en bra anledning som jag inte käner till, men jag skulle nog fråga ordentligt om jag var du. Lycka till :) 
  • e digitalis

Förresten, STORT GRATTIS till alla på mors dag!
    Hoppas att ni får en fin dag allihopa, det är ni värda! Glad

• Pfyrix

Vi fick lämna 2 prov samma dag så det är det kontrollprovet du menar?

• kattislofberg
    e digitalis skrev 2011-05-26 23:20:37 följande:
    OK, tack. När du säger "turas om" så menar du resistensen, antar jag? Eller var det olika bakterier varje gång?
    Ja, jag syftar på resistensen. Har inte riktigt koll på bakterierna.
  • kattislofberg
    e digitalis skrev 2011-05-26 23:28:41 följande:
    Skönt att höra att det går att få lugnande, jag är ju lite orolig för hur vår MUCG ska gå, hon blev ju skogstokig när vi gjorde DMSA... bra att vet att andra har fått det, och att det ger effekt! Finns det några baksidor med den? Har du några andra tips inför MUCG? Vi ska väl göra den om en sisådär tre veckor.

Hur gammal är Milo nu?

Hoppas hoppas hoppas att han är frisk nu!
    Kram 
    Ja, det hade mycket god effekt på Milo. Han blir alldeles lugn och flinar åt allt och alla. Det sitter i i någon timme och jag har inte märkt eller hört om några bieffekter. Milo fyller två år i september.

Tipset är väl att be om lugnnade på en gång, att inte ens försöka utan. Men vi behövde inte be om det, det var helt självklart att han skulle ha det.

Lycka till!
  • kattislofberg
    angeni skrev 2011-05-27 10:40:58 följande:
    Kattis: Åkte in akut efter defluxen? Vad hände då?
    Förutom refluxen hade Milo avflödeshinder, förträngning på urinledaren där den mynnar in i urinblåsan. Så när de hade sprutat in deflux så blev det nästan helt stopp... Så han började kräkas på kvällen och dagen efter åkte vi akut till Halmstad. De skickade oss upp till Göteborg där de trodde att de skulle vara tvugna att åtgärda det kirurgiskt direkt. Men det var bara en tillfällig svullnad och när den gick ner så blev han bra. Men avflödeshindret hade han ju kvar och en ständig belastning på njuren. Detta åtgärdades med en riktig operation i januari i år.
  • Shea 1
    kattislofberg skrev 2011-05-29 12:25:26 följande:
    Förutom refluxen hade Milo avflödeshinder, förträngning på urinledaren där den mynnar in i urinblåsan. Så när de hade sprutat in deflux så blev det nästan helt stopp... Så han började kräkas på kvällen och dagen efter åkte vi akut till Halmstad. De skickade oss upp till Göteborg där de trodde att de skulle vara tvugna att åtgärda det kirurgiskt direkt. Men det var bara en tillfällig svullnad och när den gick ner så blev han bra. Men avflödeshindret hade han ju kvar och en ständig belastning på njuren. Detta åtgärdades med en riktig operation i januari i år.
    Då kanske det är ert fall de dragit lärdom av nu, för Hilding bedömdes inte aktuell för deflux just pga sitt avflödeshinder. De var rädda att det skulle bli tvärstopp och förvärra tillståndet...
  • Shea 1

Förresten Kattis, verkar Milo rädd för sjukhuspersonal? Jag funderar så på hur det blir för våra små i längden, efter alla stick och undersökningar.

• e digitalis
    Pfyrix skrev 2011-05-29 11:51:54 följande:
    Vi fick lämna 2 prov samma dag så det är det kontrollprovet du menar?
    Hej, nej.. vi har också fått lämna två prov samma dag ibland, de vill gärna ha två prov om det går, för då är man mer säker på att resultaten är rätt, och att provet inte blivit förorenat av bajs eller blandbakterier som finns på huden.

En kontrollodling (vet inte om det kallas så...) lämnas en vecka efter avslutad penicillin-kur för att kontrollera att kuren haft avsedd effekt, och att bakterierna är borta. 
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-05-29 12:49:44 följande:
    Förresten Kattis, verkar Milo rädd för sjukhuspersonal? Jag funderar så på hur det blir för våra små i längden, efter alla stick och undersökningar.
    Amanda är definitivt vaksam mot sjukhuspersonal, det kom efter DMSA-episoden när de letade vener att sticka i och hon gallskrek i det som kändes som en evighet. Innan dess visade hon inga tveksamheter mot sjukhuspersonalen...
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........