Shea 1 skrev 2011-06-08 20:28:23 följande:
Men åh!!! Vaddå vid behov och sedan finns inte tid, hur menar de att de avgör "vid behov" då??? Om de nu menar att de ger lugnande vid behov så får de väl be alla komma två timmar tidigare då, så att de kan avgöra behovet???
Hilding har inte fått lugnande vid mucg, bara vid MAG-3. Jag minns inte riktigt, men inte tror jag han fick det så himla långt innan undersökningen, han fick det när de satte infarten tror jag, och den sattes ju strax innan vi gick till nukleärmedicin...
Precis... det går ju liksom inte att ge lugnande då, om alla ska vara där precis i tid och lugnande ska ges så långt innan för att det ska verka... Hur var det nu med MAG-3, man väntade inte, eller hur? Isf är det ju konstigt att de satte precis innan nuklearmedicin...
Få se nu, hon sover och jag ska försöka sammanfatta hur det gick, om jag orkar.... är verkligen helt matt. Vi kom till röntgen och sa att vi ville berätta för henne allt som skulle ske, så att hon kunde vara förberedd. Vi fick tipset igår av en granne som är läkare och vars äldsta dotter också utretts för njurarna. Hon sa att det hade funkat jättebra på deras dotter, och jag tyckte att det lät vettigt. Tyckte faktiskt att trots att hon är så liten så gick det att få henne att lyssna. Men det där med att sjunga för att hon ska bli lugn... det ger jag inte så mycket för, hon är alldeles för smart... Jag var ju dock väldigt upptagen med att klappa på henne, hålla henne i handen, prata med henne, etc, och personalen gjorde alla möjliga grejer utan att vi fick en chans atat förbereda henne på vad det var. Plötsligt börjar hon gallskrika och så visade sig att de gjorde något, visserligen något "ofarligt" som att hälla varmt vatten på tån, men det var ju så mycket som hände så tom en sån liten grej var oväntad och läskig.
Jag ville förbereda henne på ALLT, inte bara dom "jobbiga" grejerna som att "nu kommer en kateter". Det slutade alltså med att det var rätt mycket tårar och tandagnisslan... stackarn var alldeles rödgråten i ansiktet efteråt. Hon lugnade sig dock rätt så fort, när vi förklarade att det var över...
Sen träffade vi en barnläkare som var rätt så pedagogisk, faktiskt. Han tog det lugnt o visade stetoskopet osv ordentligt innan han gjorde något med det. Gick superbra, vill jag minnas. Sen fick hon sova lite innan det var dags för blodprov (kreatinin), blodtryck (som var lite högt, om jag minns rätt) och penicillin-shotten. Så fick hon en nyckelknippa som hon verkade mycket glad över :) Jag tyckte att den verkade vara mindre bra för barn <3 år, så hon kommer inte att få leka med den, inte nu iaf :)
Resultaten, dåra... så klart så ville inte röntgen-personalen kommentera, för det skulle en läkare göra. Men jag drog mina egna slutsatser jag... ska bli skoj att se om jag hade rätt, det hade jag ju faktiskt om DMSAn... :) Hon har reflux på höger sida (samma som hon har hydronefrosen på). Hon har definitivt dubbla system på den sidan, troligen även på den andra men det gick inte att se eftersom det inte var någon reflux.
Först så såg vi att blåsan blev alldeles vit. Sedan trodde jag nästan att de hadee vridit bilden på något sätt, eftersom man bara såg det vita upp mot njurarna på ena sidan, men så såg jag ryggraden och fattade att det ju bara var reflux på ena sidan och att det var därför det såg ut så.
Jag är verkligen ingen expert men tycker att om det är reflux så att urinledaren syns så borde det vara ett tunt, smalt, jämntjockt rör, ungefär som ett sugrör, möjligtvis som ett mjukt, kurvigt sugrör. Det såg snarare ut som två korvar som slingrade sig lite, det såg inte smalt ut och inte rakt ut heller. De två korvarna ledde upp mot två "ballonger" som jag tolkade som njurbäcken, hon har ju dubblerade system och därmed tydligen två njurbäcken. Röntgensköterskan bekräftade så pass att det var njurbäcken jag såg. Detta hade ju INTE synts om det inte var reflux... Ska som sagt bli spännande att få svar, och få reda på vilken grad av reflux det är. Även om allt det här är jobbigt så är det skönt att vi kommer vidare och får reda på mer... vill ju komma fram till nån slags behandlingsplan som fungerar...
Å andra sidan så är jag ju så klart glad att hon mår så pass bra som hon gör... vi träffade en riktigt söt o go liten kille som har fått dialys sedan födseln, och som skulle få en ny njure om nån vecka... hoppas verkligen att allt går bra för dom...