• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • e digitalis
    kattislofberg skrev 2011-05-29 12:21:24 följande:
    Ja, det hade mycket god effekt på Milo. Han blir alldeles lugn och flinar åt allt och alla. Det sitter i i någon timme och jag har inte märkt eller hört om några bieffekter. Milo fyller två år i september.

Tipset är väl att be om lugnnade på en gång, att inte ens försöka utan. Men vi behövde inte be om det, det var helt självklart att han skulle ha det.

Lycka till!
    Tack för svar, ska be om lugnande direkt. DMSAn var ingen rolig upplevelse...

Låter inte alls kul det som hände efter defluxen, skönt att han mår bättre nu :)

Shea 1: skönt att de tagit lärdom :))) 
  • kattislofberg
    Shea 1 skrev 2011-05-29 12:49:44 följande:
    Förresten Kattis, verkar Milo rädd för sjukhuspersonal? Jag funderar så på hur det blir för våra små i längden, efter alla stick och undersökningar.
    Nej, han är faktiskt inte det. När han opererades  januari var det ju vääääldigt jobbigt och han blev rädd så fort någon började greja med honom. Så jag var inställd på att detta skulle påverka så att han skulle bli rädd för sjukhusmiljö och sjukhuspersonal i fortsättningen. Men han var hur lugn som helst i torsdags. Han gjorde ultraljud innan mucgen och då fick han inte lugnande, men det gick jättebra. Skönt. Han är väldigt lugn och "medgörlig" i sin personlighet, så det påverkar väl också.
  • Shea 1

Nu när vi låg inne så tog det nog 25-30 minuter för dem att hitta rätt med "infarten" (vad heter en så´n där pillemoj som de sprutar in saker i blodet genom?). De grävde och rotade runt och Hilding blev allt mer hysterisk. Han är ganska svårstucken, och har inga direkt jättelätta ådror att sätta pillemojen i.

• Pfyrix
    e digitalis skrev 2011-05-29 14:50:26 följande:
    Hej, nej.. vi har också fått lämna två prov samma dag ibland, de vill gärna ha två prov om det går, för då är man mer säker på att resultaten är rätt, och att provet inte blivit förorenat av bajs eller blandbakterier som finns på huden.

En kontrollodling (vet inte om det kallas så...) lämnas en vecka efter avslutad penicillin-kur för att kontrollera att kuren haft avsedd effekt, och att bakterierna är borta.

ok det lämnade vi inget.. men så väntades det på att vi skulle få göra röntgen så´... allt handlade bara om ev reflux just då antar jag.. och med friskrivning från reflux var allt lugnt enligt den läkaren kanske (samma läkare som tog bort profylaxen när refluxen avskrivits)

• Busemma

Har era barn blivit påvärkade eller fått biverkning av medicinerna?
    För tycker att Leo kärks mer än vanligt och är mer gnällig och otröslig speciellt på kvällen.

(Diazepam heter de lugnade medlet de oftast använder sig av.)

• sweetcarro

Hej igen!
    Här går det i 100 hela tiden med mina två små grabbar.

I onsdags var vi på första ultraljudet med vår lille gosse. Han skrek hysteriskt när vi skulle få honom att ligga på mage men det gick hyfsat snabbt så det var hanterbart.
    På kvällen ringde ena läkaren upp och förklarade för oss hur det såg ut hittills.
    På vänster sida hade förstoringen gått tillbaka och det såg bra ut.
    Höger sida däremot var inte bra alls.
    Där var både njuren och njurbäckenet var kraftigt förstorade, om jag förstod det rätt.
    Vi kände då, och läkaren höll med, att det var väldigt positivt att vänster sida var bra eftersom höger sida med största sannolikhet kommer kräva någon slags åtgärd.

Inom fyra veckor ska vi på röntgen och kisskontroll.
    William, som han ska heta, får antibiotika nu och det verkar som om han kräks av den.
    Jag känner mig väldigt orolig över om han kan tillgodogöra sig medicinen eftersom han kräks kanske 20-40 minuter efter han fått den?

Har era barn också kräkts av antibiotikan? Funderar på att ringa läkaren och se om de kan skriva ut en annan sort.

• e digitalis
    Shea 1: Det låter ungefär som när Amanda skulle bli stucken för DMSA... hon har inte gillat personalen sedan dess. Men det kan ju vara en åldersfråga? Det behöver ju inte betyda bestående illvilja mot sjukhuspersonal...

sweetcarro: Vilket fint namn ni valt :) Skönt att vänster sida var bra! Vet du vilken slags röntgen de ska göra? Ska de spruta in kontrastvätska i blodet eller urinen? MUCG, DMSA, MAG3? Tror inte att Amanda har kräkts av antibiotikan... det har hon gjort av den flytande Alvedonen, men inte antibiotikan. Nån gång när hon hade en Cedax kur kanske... men jag tror att dt snarare kan ha varit den höga febern som fick henne att kräkas.

Hon har istället blivit dålig i magen... vi fick tipset att ta Sempers magdroppar, det är "bra för magen bakterier" som man kan använda fast man är pytteliten. De finns att köpa på Apotek. Dyra, men bra. Hennes mage har blivit bättre när hon har tagit dom. Vet iofs inte om det hjälper... Har ni testat att ta med mat och utan mat? har de sagt något på Apoteket om det? Fråga gärna om det finns nån annan profylax... vilken har ni fått?

Busemma: Hon har blivit dålig i magen. Se svar ovan om Sempers magdroppar. 

Till er andra: Har inga fler svar eller kommentarer att bidra med... 
  • sweetcarro

E digitalis: Sempers magdroppar har vi kört en vecka nu för att inte slå ut lilla magen helt.

Vi har provat att ge antibiotikan med och utan ersättning och med utan amning (eftersom den måste ges tillsammans med mat) men han kräks ändå. Riktiga kaskadspyor.

Antibiotikan heter Cefadroxil Mylan och han får 0,25ml per gång.

Idag har han sovit nästan hela dagen, men han äter som han ska och ökar i vikt, men sover mest som sagt.

Tror hormonerna spelar mig ett spratt eftersom jag oroar för mig det mesta just nu. ;0)

Det är en kontraströntgen vi ska göra i första hand.

• e digitalis
    sweetcarro skrev 2011-05-29 22:23:13 följande:

E digitalis: Sempers magdroppar har vi kört en vecka nu för att inte slå ut lilla magen helt.

Hej, det finns olika sorters kontraströntgen, vissa sprutar dom in saker i blodet och andra i urinröret. Man ser olika saker och de ger olika information... kanske inte så viktigt, men jag är nyfiken :) Och det kanske kräver en annan typ av förberedelse från er, beroende på vilken det är? Jag vet inte iofs... Det finns dom här i tråden som har haft yttepyttebäbisar och gjort undersökningar, de kan kanske tipsa om eventuella förberedelser.

Glömde att svara ang antibiotikan, tror att efter 15-30 minuter ska det vara absorberat. Har ringt och frågat Vårdguiden (Sjukvårdsupplysningen?) nån gång men minns inte exakt vad de svarade. Amanda har tagit Cefadroxil Sandoz. Inga bekymmer med den vad jag minns... men kanske inte samma som Mylan? Riktigt god tyckte hon den var iaf :)

Man får oroa sig för det mesta när man är mamma, när man har små med "utmaningar" och när man är nyförlöst :) 
    Skönt att han äter och sover och ökar i vikt som han ska! Kram
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........