angeni skrev 2011-07-01 17:42:50 följande:
Vi var och gjorde rutin ultraljudet efter deflux operationen. Gjorde ultraljudet i onsdags idag kom ett brev på posten av en överläkare där det stÅr följande Undersökningen visar oförändrad vidgning av njurbäcken på vänster sida men på höger något bättre. Vad innebär detta?
Varken urinrör eller blåsa eller njurbäcken ska ju i normalfallet vara vidgade.
Få se nu, minns inte "ert" fall bara så där... tolkar det som att ni haft hydronefros (vidgat njurbäcken) på båda sidorna, och att ni gjort en deflux för att försöka rätta till detta. Ni har nu även gjort en UL för att kontrollera effekterna av defluxen.
Jag tolkar resultatet som så att defluxen INTE har lyckats, att hydronefrosen är precis likadan på vänster sida, men att den har blivit något bättre (dvs mindre vidgad) på höger.
Jag vet att defluxer inte alltid lyckas. Ibland kan man få ett bättre resultat efter en till spruta, och ibland krävs det ytterligare en spruta. Vet ej om det fortfarande kan vara reflux även efter tre sprutor, eller om det alltid funkar efter så många.
Hur lång tid efteråt har denna kontroll gjorts?
Hr du blivit hjälpt av svaret? Känns som att jag inte riktigt vet hur jag ska förklara bättre än så...