• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Shea 1

Hur går det för er E digitalis?

Angeni: Jag tolkar svaret du fick som E Digitalis.

Igår fick Hilding feber så vi fick åka in igen. Igår fick han faktiskt feber "på kontorstid", det har han aldrig fått annars. Jag ringde till vc och tänkte att jag nog slipper åka 1 h bil till sjukhuset, det räcker ju med ett crp + kissprov och titta snabbt i öron och hals. Jag hade fel , vc hade fullt och ville inte ta emot mig, så jag fick snällt åka till sjukhuset.

Träffade en bra läkare som vi träffat förut, crp 16 & stickan var ren, men vi fick ändå påbörja en Bactrimkur eftersom han blev så dålig förra gången. Om inte odlingen visar något så avbryter vi bara kuren. Inatt har han legat som en kamin bredvid mig men nu på morgonen hade han bara 37,5? Det känns konstigt för igår kväll var han verkligen slapp och hängig och idag verkar han ganska pigg förutom att han är verkligt grinig...      

• e digitalis
    angeni skrev 2011-07-04 23:06:33 följande:
    Vi gjorde operationen den 2 maj i år. Ul skulle ha gjorts en månad efteråt men blev gjort den 29 juni. Vi gjorde ul efter op för att hon blev så dålig och då visade det vidgning av njurbäcken kommer dock inte ihåg vilken sida då allt var så Luddigt. Innan deflux gjordes hade hon reflux grad 2 på en sida och grad 3 på andra men på undersökningarnA i höstas visade det att refluxen ökat lite därför blev det operation. Har fått tid för mucg den 22 augusti med förberedelser på barn mottagningen innan. Hon kommer att stå på dubbla profylax under denna undersökning har jag fattat det som.
    Vänta nu, är förvirrad. Gjorde ni först en deflux och sedan en annan sorts operation? Eller en till deflux?
    Vilken typ av operation gjorde ni? Titthål`Öppet? vad gjorde de när de gjorde operationen? 
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-07-05 10:52:58 följande:
    Hur går det för er E digitalis?

Angeni: Jag tolkar svaret du fick som E Digitalis.

Igår fick Hilding feber så vi fick åka in igen. Igår fick han faktiskt feber "på kontorstid", det har han aldrig fått annars. Jag ringde till vc och tänkte att jag nog slipper åka 1 h bil till sjukhuset, det räcker ju med ett crp + kissprov och titta snabbt i öron och hals. Jag hade fel , vc hade fullt och ville inte ta emot mig, så jag fick snällt åka till sjukhuset.

Träffade en bra läkare som vi träffat förut, crp 16 & stickan var ren, men vi fick ändå påbörja en Bactrimkur eftersom han blev så dålig förra gången. Om inte odlingen visar något så avbryter vi bara kuren. Inatt har han legat som en kamin bredvid mig men nu på morgonen hade han bara 37,5? Det känns konstigt för igår kväll var han verkligen slapp och hängig och idag verkar han ganska pigg förutom att han är verkligt grinig...      
    Läkarna har varit på semester och det har varit svårt att få bra svar via telefon. Vi har varit bortresta eller upptagna, så det har varit svårt att gå dit fysiskt. Och Amanda har ju mått ganska så bra, så jag har inte varit så orolig, precis. Men idag knatade jag ned och tjatade till mig en pappersutskrift av odlingen. Jag har inte varit så orolig tidigare eftersom det var så låg koncentration av bakterien. Men det var tur att jag bad om utskriften... de är uppenbarligen inte vana vid sånt här hos husläkaren, eftersom de inte ens har kollat på resistensbestämningen! Det visar sig att hennes senaste Klebsiella (surprise surprise) är resistent mot Trimetoprim (surprise surprise). Tur att jag tjatade hål i huvudet på dom :) De hade så ont om läkare och sjuksköterskor så här i semestertider, de som fanns gick absolut inte att störa. Nä nä, sa jag, du behöver inte störa, bara jag får utskriften. Till slut så gick de med på det eftersom jag redan hade pratat med både läkare och sjuksköterska per telefon. Snark.

Imorrn ska jag prata med barnläkaren, vi lär ju behöva byta profylax nu när den är resistent mot Trimetoprim.

Hehe, denna gång var också den första gången hon blivit sjuk på "kontorstid". Det har alltid varit akuten annars. Vi har ju dock lite närmare dit än ni har... apropå ren sticka så har ju vi haft två incidenter med rena stickor men som ändå visat bakterier i urinen när vi gjort odling. Och då menar jag HELT rena stickor, nitriter, blodkroppar, allt.

Vilken profylax står ni på? Inte Trimetoprim hoppas jag? Bactrim är ju till hälften Trimetoprim, så om bakterien är resistent mot Trimetoprim kanske den är resistent även mot Bactrim? Vi verkar iaf turas om med bakterieresistensen, så vi får väl säkert byta till Cefadroxil eller Cedax eller nåt sånt nu igen...

Hoppas att han mår bättre snart. Det kan ju vara en virusinfektion som orsakar febern. Kram från oss.
  • Shea 1

Hilding hade ju Trimetoprimresistent Klebsiella förra gången, men han skulle inte byta profylax ändå. Enl. hans läkare så byter man inte efter bara en infektion. Men lite "läskigt" känns det ju att Hilding har trimetoprimresistenta bakterier i sin tarm.

Jourbarnläkaren ringde igår, det var inga bakterier! Det var skönt, för det var ju bara 3 veckor sedan som kontrollodlingen var helt ren och fin.  Hur som helst så är febern borta nu, men han är på ett hemskt humör. Inatt vaknade han med 1-2 timmars mellanrum, så NÅGOT är det ju (men inte uvi). Kanske dyker det upp en tand här endera dagen?

• angeni
    e digitalis skrev 2011-07-07 23:33:39 följande:
    Vänta nu, är förvirrad. Gjorde ni först en deflux och sedan en annan sorts operation? Eller en till deflux?
    Vilken typ av operation gjorde ni? Titthål`Öppet? vad gjorde de när de gjorde operationen? 
    Vi har bara gjort en defluxoperation på henne. Denna gjordes 2 maj iår. Hon fick sin första uvi vid 1,5 månad gammal och har gjort undersökningar först en gång under första året och sedan skulle vi avvakta och göra nya undersökningar för att se om refluxen hade växt bort. Men den hade ökat. Så i december förra året fick vi veta att hon skulle bli kallad till uppsala för operation. Deflux alltså.
    DE gick in via urinröret och sprutade in sockerlösning för att göra kuddar. Och nu så ska vi göra efterundersökningar för att se om defluxen har lyckats. Ul är avklarat och nu är det 1,5 månad kvar tills vi ska göra Mucg.
  • sweetcarro

Hej hej!
    Har inte hunnit skriva men nu är mag-3 gjord och det gick bra. William är numera en väldigt nöjd bäbis och ler och skrattar. Det känns som en stor lättnad.

Läkaren ringe med besked i förrgår och de har hittat ett ganska omfattande stopp precis vid höger njure, alltså där njuren möter ledaren. Det var inga positiva besked direkt, njuren kan inte tömma sig.
    På måndag får vi en operationstid för nästa vecka på Astrid Lindgrens då en slags kateter och stomi kommer sättas.
    Vi  ville att de skulle ta bort stoppet direkt men det kräver mer utredning.

Nu minns jag inte vad stomin kallades. Vet ni?

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-07-08 11:38:32 följande:
    Hilding hade ju Trimetoprimresistent Klebsiella förra gången, men han skulle inte byta profylax ändå. Enl. hans läkare så byter man inte efter bara en infektion. Men lite "läskigt" känns det ju att Hilding har trimetoprimresistenta bakterier i sin tarm.

Jourbarnläkaren ringde igår, det var inga bakterier! Det var skönt, för det var ju bara 3 veckor sedan som kontrollodlingen var helt ren och fin.  Hur som helst så är febern borta nu, men han är på ett hemskt humör. Inatt vaknade han med 1-2 timmars mellanrum, så NÅGOT är det ju (men inte uvi). Kanske dyker det upp en tand här endera dagen?
    Vår barnläkare säger att man SKA byta, att man måste följa senaste resistensbestämningen. Jag kollade även upp detta med Nefro, som bekräftade att de tyckte att man skulle följa senaste resistensbestämningen, dvs byta varje gång det blev en resistent bakterie. Vår barnläkare har gjort en del av sin ST på Nefro, så hon är insatt.

Vilken läkare sa det till er, barnläkare? Nån på Nefro?

Hoppas att han mår bättre snart...

Jag kommer förresten ha mindre o mindre tid att vara aktiv på nätet framöver iaf ett tag under sommaren.
    Kram på er allihopa! 
  • e digitalis

Angeni: då är jag med :) Hoppas att det går bra med MUC... och att det blir bättre!

Sweetcarro: Roligt att han är glad och nöjd! Tråkigt med stoppet...  Vet tyvärr inte något om stomin... hoppas att allt löser sig till det bästa! Hur gammal har han hunnit bli nu?

Kram 

• sweetcarro
    e digitalis skrev 2011-07-09 13:37:08 följande:
    Angeni: då är jag med :) Hoppas att det går bra med MUC... och att det blir bättre!

Sweetcarro: Roligt att han är glad och nöjd! Tråkigt med stoppet...  Vet tyvärr inte något om stomin... hoppas att allt löser sig till det bästa! Hur gammal har han hunnit bli nu?

Kram 
    Det hoppas vi med. Huvudsaken är att han får må bra. Wille blev 7 veckor i torsdags.
  • CoolJen

Vet att det inte är nån läkare här men ni är de som vet mest av de jag kan fråga just nu
    Vi har åkt på semester och glömt profylaxen hemma. Har vart på Apoteket men receptet är i pappersform tyvärr.
    Har ringt nefrologen på Astrid lindgren men de har telefontid först imorrn.

Kan det vara ok att missa profylaxen i 5 dagar?

Enligt läkaren förra gången så trodde läkaren att vi bara skulle behöva göra ett UL till och att han nog inte skulle få värre problem av det något förstorade njurbäckenet

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........