• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • e digitalis

Vi har ÄNTLIGEN fått tid för operation! mitten på september. Nu är det bara att hoppas att hon inte blir förkyld, och att allt går bra! :)

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-08-29 18:14:09 följande:
    Vi har ÄNTLIGEN fått tid för operation! mitten på september. Nu är det bara att hoppas att hon inte blir förkyld, och att allt går bra! :)

Åh, vad skönt att ni har fått ett datum!

På onsdag är det MUCG för oss. Undrar hur det blir nu när han är en stor kille... 
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-08-29 19:21:31 följande:
    Åh, vad skönt att ni har fått ett datum!

På onsdag är det MUCG för oss. Undrar hur det blir nu när han är en stor kille... 
    Ja, verkligen skönt :)

Hoppas att det går bra på MUCGen. Hon har då inte gillat varken MUC eller DMSA... fast nu var det några månader sedan, så det kanske inte säger så mycket. Och han kanske är van?

Hoppas att det går bra iaf! 
  • Shea 1

MUCG har Hilding gjort två gånger, så jag vet inte om det är nog för att bli van . Nej, skämt åsido, första gången var han typ 9 dagar, så då pep han lite och tystnade sedan. Andra gången var han kanske runt ett halvår? och då gick första halvan jättebra, sedan började han illvråla. Jag vet inte hur obehagligt det är när de spänt ut blåsan för fullt? Om det spänner och trycker så kanske det faktiskt gör ont, eller vad tror ni?

Nu när han är dryga året tror jag inte han accepterar kateter bara sådär. Provtagningar t.ex. är ganska jobbiga nu, han blir verkligen skitarg. Fast det är ju fullt naturligt att man blir förbannad när någon gör så att det gör ont på en. 

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-08-30 18:38:06 följande:
    MUCG har Hilding gjort två gånger, så jag vet inte om det är nog för att bli van . Nej, skämt åsido, första gången var han typ 9 dagar, så då pep han lite och tystnade sedan. Andra gången var han kanske runt ett halvår? och då gick första halvan jättebra, sedan började han illvråla. Jag vet inte hur obehagligt det är när de spänt ut blåsan för fullt? Om det spänner och trycker så kanske det faktiskt gör ont, eller vad tror ni?

Nu när han är dryga året tror jag inte han accepterar kateter bara sådär. Provtagningar t.ex. är ganska jobbiga nu, han blir verkligen skitarg. Fast det är ju fullt naturligt att man blir förbannad när någon gör så att det gör ont på en. 
    Ja, det kan säkert göra ont, eller iaf kännas obehagligt, när det är fullt. Och jobbigt när de stoppar in katetern också... 

Ja, det är verkligen fullt naturligt... 
  • Shea 1

Då var MUCGen avklarad. Det var förfärligt, helt vidrigt. Han fick lugnande på dagvården innan, så han var ganska lullig när vi rullade dit. Väl inne så blev det superjobbigt direkt. Sedan blev det precis som första gången; vi fick vänta på kiss som aldrig kom. De ville ju ändå vara beredda och kunna ta bilder när han kissade, så då fick vi hålla i honom och försöka lugna/avleda/trösta under tiden. I säkert 45 minuter skrek han som om vi höll på att mörda honom, och då avbröt vi ändå med jämna mellanrum och jag kunde lyfta upp honom för att lugna. Tillsist beslöts att vi skulle lämna rötgen utan att en droppe kiss lämnat honom och återkomma en timme senare för en slutbild. När vi varit på dagvården en stund och lugnat ner oss så kom kisset (han kissade genom blöjan och kissade ner hela min klänning också, så då kissade han verkligen med besked)
    Slutbilden gick sedan snabbt, det var bara att gå in och fota. PHU!!! Jag kan ju inte avgöra om det finns en gradförbättring av refluxerna, men jag såg ju att de fanns där (det sa sköterskorna också).

På dagvården bestämde vi att han ska få sömnmedel nästa onsdag när vi ska göra MAG-3. Jag tror att det blir bra, för det var verkligen förfärligt idag. Under tiden det pågår så är jag fokuserad och samlad för att vi ska klara av det (om vi inte skulle få några bilder så måste vi ju liksom göra om det en annan gång), men nu efteråt känner jag mig som en urvriden disktrasa.

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-08-31 19:11:03 följande:
    Då var MUCGen avklarad. Det var förfärligt, helt vidrigt. Han fick lugnande på dagvården innan, så han var ganska lullig när vi rullade dit. Väl inne så blev det superjobbigt direkt. Sedan blev det precis som första gången; vi fick vänta på kiss som aldrig kom. De ville ju ändå vara beredda och kunna ta bilder när han kissade, så då fick vi hålla i honom och försöka lugna/avleda/trösta under tiden. I säkert 45 minuter skrek han som om vi höll på att mörda honom, och då avbröt vi ändå med jämna mellanrum och jag kunde lyfta upp honom för att lugna. Tillsist beslöts att vi skulle lämna rötgen utan att en droppe kiss lämnat honom och återkomma en timme senare för en slutbild. När vi varit på dagvården en stund och lugnat ner oss så kom kisset (han kissade genom blöjan och kissade ner hela min klänning också, så då kissade han verkligen med besked)
    Slutbilden gick sedan snabbt, det var bara att gå in och fota. PHU!!! Jag kan ju inte avgöra om det finns en gradförbättring av refluxerna, men jag såg ju att de fanns där (det sa sköterskorna också).

På dagvården bestämde vi att han ska få sömnmedel nästa onsdag när vi ska göra MAG-3. Jag tror att det blir bra, för det var verkligen förfärligt idag. Under tiden det pågår så är jag fokuserad och samlad för att vi ska klara av det (om vi inte skulle få några bilder så måste vi ju liksom göra om det en annan gång), men nu efteråt känner jag mig som en urvriden disktrasa.
    Oj! Det låter verkligen hemskt! Jag beundrar dig att du är samlad och fokuserad, det är mer än jag klarar av... men förstår det där med urvriden disktrasa till fullo.

Vi var inne på akuten i lördags. Hon fick ettårsvaccin i onsdags, sedan hade hon feber i 5 dagar. Febern gick ned fredag fm, sen så var den kanonhög igen på em/kväll. Förmodligen hade vaccinet lagt sig då, och hon råkade få något annat samtidigt. Så vi fick rådet att åka in på lördagen, hon VÄGRADE dricka, och inte lyckades vi få ett kissprov. CRP <30, nästan ren sticka (vi lyckades få sticka), men två på leukociterna. Oklar bild, men eftersom hon hade röd hals och rött öra så trodde de ändå att det var ÖNH, snarare än UTI. Poängen är att jag tror att de är ruskigt medvetna, mamma och pappa och alla de här läskiga människorna vill att jag ska dricka det här nu.... neeeeeeeeej då, det tänker jag inte alls göra. Så snart vi kom hem drack hon som en kalv... Det kanske var samma med kisseriet för er idag...

Skickar iaf många styrkekramar!
  • Shea 1
    e digitalis skrev 2011-08-31 21:56:12 följande:
    Oj! Det låter verkligen hemskt! Jag beundrar dig att du är samlad och fokuserad, det är mer än jag klarar av... men förstår det där med urvriden disktrasa till fullo.

Vi var inne på akuten i lördags. Hon fick ettårsvaccin i onsdags, sedan hade hon feber i 5 dagar. Febern gick ned fredag fm, sen så var den kanonhög igen på em/kväll. Förmodligen hade vaccinet lagt sig då, och hon råkade få något annat samtidigt. Så vi fick rådet att åka in på lördagen, hon VÄGRADE dricka, och inte lyckades vi få ett kissprov. CRP <30, nästan ren sticka (vi lyckades få sticka), men två på leukociterna. Oklar bild, men eftersom hon hade röd hals och rött öra så trodde de ändå att det var ÖNH, snarare än UTI. Poängen är att jag tror att de är ruskigt medvetna, mamma och pappa och alla de här läskiga människorna vill att jag ska dricka det här nu.... neeeeeeeeej då, det tänker jag inte alls göra. Så snart vi kom hem drack hon som en kalv... Det kanske var samma med kisseriet för er idag...

Skickar iaf många styrkekramar!

Jag tror också så, att när han slappnade av så kom kisset.

Men det där lugnande han fick hade väl inte någon väldig effekt.. eller ja, han var ju groggy på vägen dit och hejade lyckligt till höger och vänster samt gav till lite glädjetjut då och då, men under själva undersökningen hjälpte det inte. Röngensköterskan sa att vissa faktiskt kan få lite av en snedtändning på det lugnande medlet så att det blir helknas.  
  • e digitalis

Snedtändning, det låter faktiskt inget vidare... annars är det ju på sätt och vis sött, det där med att han är groggy och hejar lyckligt och ger lite glädjetjut.... samtidigt som det är lite läskigt... om nu läskigt är rätt ord. Du kanske förstår vad jag menar fast jag inte riktigt hittar rätt ord...

• AnnaJosefine

Hej, hittade den här tråden av en slump förut när jag satt o tittade runt.
    Anledningen att jag skriver här beror inte på att jag har ett barn som är sjukt, utan snarare för att jag själv som mycket liten hade mycket problem med njurarna. Föddes nämligen med någonting som kallas för duplexnjure, på vänster sida och därmed också ektopiskt mynnande uretär. Detta ledde till en rad komplikationer och operationer...

Jag kom in som jourfall på sjukhus första gången när jag var två månader gammal och då på grund av att jag åt dåligt, var slö och skrikig. De klassade det som kolik... Men min mamma gav sig inte. Och jag blev i princip bara blåare och blåare... 
    I april 1989 (jag är född i januari) bestämde de sig för att operera och det bedömdes att min övre del av min vänstra njure stod för 1/5 av den totala njurfuktionen vilket ledde till att de valde att behålla den och istället åtgärda felet i blåsan...
    De bestämde sig för att föra in en kateter, 8:ans Silikon-Foley, i min urinblåsa. Problemet uppstod nu, då denna skulle bytas. Det var nämligen så att den på något märkligt sätt lyckades ruptera mitt njurbäcken - i min friska njure.

Efter många operationer och läkarbesök tillfrisknade jag och fick under hela min uppväxt gå hos läkare. Senast jag var där var 2004 då de gjorde en DMSA-scintigrafi (vi brukade kalla den för Bamske-kamera) som visade att min (tidigare sjuka) vänstra dupexnjure numera står för mer än hälften, 55%, av njurarnas totalfunktion.

Min "resa" har varit tuff och jag har sedan 2004 knappt haft några problem alls förutom då jag blev gravid med min son, som idag är 2 år och helt frisk. Då drabbades jag ständigt av uvi och två stycken njurbäckeninflammationer vilket ledde till att jag fick börja gå på Keflex, i förebyggande syfte för uvi... Och ständigt lämna urinodlingar såklart.. :) Men idag är jag frisk. Och jag hoppas att era barn blir det också.

Om det jag försökt återberätta inte är helt sammanhängande beror det på att jag var såpass liten och förklarar utifrån vad jag har fått återberättat för mig samt från min journal... Hoppas ni inte tog illa upp, kände bara för att dela med mig av min historia och förhoppningsvis sprida lite hopp hos er...

Kämpa på, styrkekramar till er!

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........