• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • angeni

Lina kissar också en kort stund efter hon vaknat så så har vi fått försöka få till urinprov de senaste gångerna!
    Hon är straxt över 2 år.

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-07-15 07:18:45 följande:
    e digitalis: Vad skönt att det blev deflux!!

Ang. kisseprov har jag inget tips alls. Det är väl lättare att få på killar antar jag. Sist vi behövde ett prov så lade jag upp honom på skötbordet strax efter att han vaknat efter middagsvilan. Efter en kort stund kom en elegant stråle, bara att fånga

Det var Hildings läkare som tipsade om det, nästan alla småbarn/bebisar kissar en kort stund efter att de vaknat.   
    Hm. Ligger han snällt kvar? Det gör inte Amanda. Hon vrider och vänder sig, försöker krypa bort... inte är hon stilla inte... Jag får väl börja kolla om hon kissar efter hon vaknar... men som sagt, om hon ligger och kissar så hamnar det nog inte i burken, iaf inte utan "blandflorebakterier"... Tidigare så ställde jag henne och höll, burken, eller försökte ha henne sittandes på mitt ben men så att det skulle bli en stråle att fånga. Problemet är att hon inte accepterar att vara stilla längre, och hon är inte så stabil på att gå, så att både ha koll på henne så att hon inte ramlar och slår sig, hålla burken, hålla koll på strålen, det är lite för mycket för mig :)

Men jag ska se om det är så att hon kissar snart efter det att hon vaknat så kan man testa att vara snabb på't då, se om det går...

Tack för info :) 
  • e digitalis
    angeni skrev 2011-07-15 12:40:51 följande:
    Lina kissar också en kort stund efter hon vaknat så så har vi fått försöka få till urinprov de senaste gångerna!
    Hon är straxt över 2 år.
    Tack :) Hur gör ni rent praktiskt? Och hur gjorde ni för ett år sedan, eller när hon höll på att lära sig att gå?
  • angeni

Nu lägger vi henne på en säng så får hon somna. Utan blöja och så sitter vi med mugg! Och väntar! Låååång väntan! Innan var det påse! Det finns ju två olika stl på påsarna, tar de rätt stl till er?

• e digitalis
    angeni skrev 2011-07-16 20:43:50 följande:
    Nu lägger vi henne på en säng så får hon somna. Utan blöja och så sitter vi med mugg! Och väntar! Låååång väntan! Innan var det påse! Det finns ju två olika stl på påsarna, tar de rätt stl till er?
    Aha. Amanda somnar inte så ofta, hon sover oftast 2*30 minuter, gärna i vagnen under promenad. Men vi ska testa för att se om det går.

Storlek på påse... himla bra fråga. Antingen så har de vetat vem hon är (dvs på vår vanliga barnläkarmottagning eller hos husläkaren) eller så har jag hämtat på ett labb, då har de alltid frågat vem det är som ska ha påsen. Jag antar att de då har gett oss rätt, men det är ju bra att veta att det finns olika storlekar... 
  • e digitalis

hej! är tillbaka hemma nu, trodde att det skulle ha varit massor med aktivitet här, men alla verkar ha varit upptagna! vi väntar fortfarande på datum för operation, dags att ringa och kolla vad som händer :)

ha det gott, allihopa!

• Shea 1

Hej själv!
    Vi har fått tid för nästa MUC och Mag-3 (i slutet av aug-början av sept). Ska ringa och kolla så att det finns tid för ev. lugnande, jag såg att de räknar med kortare tid för Mag-3´n den här gången jämfört med tidigare. Förut har det stått 7h, nu stod det 5h.
    Annars är det lugnt här, förutom att jag börjar jobba på måndag efter att ha varit hemma i 16 månader :-S 

• angeni

den 22 augusti ska bi göra muc, det står dock på vår kallelse att vi ska till barnmottagningen först förberedelser. Vet ej vad det kan vara för förberedelser.

Eftersom ul inte visade särskilt mkt förbättring så är vi väldigt nervösa.

Pottränar för fullt och hon verkar inte visa några problem att hon har svårt att tömma när hon kissar iaf det känns bra :)

• Shea 1
    angeni skrev 2011-08-12 10:24:16 följande:
    den 22 augusti ska bi göra muc, det står dock på vår kallelse att vi ska till barnmottagningen först förberedelser. Vet ej vad det kan vara för förberedelser.

Eftersom ul inte visade särskilt mkt förbättring så är vi väldigt nervösa.

Pottränar för fullt och hon verkar inte visa några problem att hon har svårt att tömma när hon kissar iaf det känns bra :)

Vi får också gå till barnmott. först, där bedövar de och sätter kateter. När vi var i Göteborg satte de katetern själva på röntgenavdelningen, men i Karlstad finns det ju ingen "barnröntgen". Om barnet behöver lugnande så är det på barnmedicin man ger det (hos oss iaf).
  • CoolJen

Vi ska på ultraljud igen den 30 aug. Hoppas att det ser bättre ut denna gången. Vet inte om vi ska på läkarbesök eller kolla urin, det har vi inte fått nån info om...

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........