• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Shea 1

Tack för din berättelse AnnaJosefine! Skönt att höra att du mår bra nu! Hur upplevde du alltihop "känslomässigt"? Var/är du rädd för vårdpersonal och nålar, t.ex.?

Det är också skönt att höra om hur det varit för någon som nu är vuxen och frisk. Inte för att jag tvekar det minsta om att det kommer att bli bra för oss också, Hilding har ju inte ens speciellt stora problem jämfört med många av er andra!  

• AnnaJosefine

Oj, ja du... Som sagt så var jag ju väldigt liten och vande mig väl mer eller mindre vid alla nålar och prover. Men kan säga att jag tycker pencillinet Furadantin är fullkomligt vidrigt! Detsamma gäller körsbärssaften som jag skulle dricka på kontrollerna. Det vänder sig i magen på mig bara vid lukten... Så det är väl snarare sånt som satt sina spår. Ärren efter operationerna tänker man inte mycket på. Har ett på höger sida (från då de öppnade och tog ut katetern) och ett på samma ställe de brukar lägga kejsarsnitt på..

• e digitalis

Hej AnnaJosefine, och tack för din berättelse! Alla är välkomna i tråden :) Det är roligt att höra att du trots så allvarliga problem nu är frisk. Grattis till sonen också!

Skönt att höra att det inte sitter några djupare spår än så, körbärssaft kan man ju faktiskt klara sig utan, ch Furadantin också, förhoppningsvis :) Amanda gillar faktiskt inte saften de ger alls... å andra sidan så gillar hon inte att dricka vatten på akuten heller, hon fattar att det är något lurt med det där :) Furadantin har vi än så länge klarat oss från, hennes baciller brukar vara resistenta mot Furadantin, inte så stor poäng med den då :)

Hoppas att du även i framtiden håller dig frisk! 

• sweetcarro
    AnnaJosefine skrev 2011-09-01 22:31:51 följande:
    Oj, ja du... Som sagt så var jag ju väldigt liten och vande mig väl mer eller mindre vid alla nålar och prover. Men kan säga att jag tycker pencillinet Furadantin är fullkomligt vidrigt! Detsamma gäller körsbärssaften som jag skulle dricka på kontrollerna. Det vänder sig i magen på mig bara vid lukten... Så det är väl snarare sånt som satt sina spår. Ärren efter operationerna tänker man inte mycket på. Har ett på höger sida (från då de öppnade och tog ut katetern) och ett på samma ställe de brukar lägga kejsarsnitt på..
    Tack för att du delar med dig och sprider lite hopp.
     Det är inte alltid lätt att vara förälder till ett barn som är sjukt (fast ingen ser det) och inte veta hur framtiden ser ut.

Vi har nu fått svar från läkarna från det senaste ultraljudet.
    Kirurgen i Linköping vill göra det stora ingreppet och ta bort stoppet , så det verkar som om vi slipper stomin. De anser att högernjuren växer så pass mycket att det nu inte finns någon chans att tiden eller tillväxt ska rätta till det.
    Vi ska nu göra vår andra MAG-3 i slutet av september. Man vill då försöka se vad stoppet i urinledaren består av.
    De ska också ta njurprover då för att se hur stor kapacitet njurarna har.
    Och jag har skrivit det förr och gör det tyvärr igen: Vi fortsätter att vänta på den där förbaskade operationen som ska göra vår son frisk.

Jag tänker hemska tankar att stoppet består av en tumör eller liknande... när det mest troligt består av ett blodkärl eller nåt. 
  • e digitalis
    sweetcarro skrev 2011-09-02 21:40:15 följande:
     Det är inte alltid lätt att vara förälder till ett barn som är sjukt (fast ingen ser det) och inte veta hur framtiden ser ut.

Kirurgen i Linköping vill göra det stora ingreppet och ta bort stoppet , så det verkar som om vi slipper stomin. De anser att högernjuren växer så pass mycket att det nu inte finns någon chans att tiden eller tillväxt ska rätta till det.
    Vi ska nu göra vår andra MAG-3 i slutet av september. Man vill då försöka se vad stoppet i urinledaren består av.
    Och jag har skrivit det förr och gör det tyvärr igen: Vi fortsätter att vänta på den där förbaskade operationen som ska göra vår son frisk.

Jag tänker hemska tankar att stoppet består av en tumör eller liknande... när det mest troligt består av ett blodkärl eller nåt. 
    Hej tjejen, läs AnnaJosefines inlägg igen... det finns hopp! Jag är ju själv sån, de tog bort en halv njure på mig, sedan dess är jag frisk som en nötkärna (iaf vad gäller njurarna).

Så det finns hopp, och det minst sannolika är en tumör, det tror jag iaf. Har du frågat läkarna om det, om sannolikheten att det beror på tumör eller något annat?

Är du riktigt orolig för något, ta upp det med läkarna, det kommer säkert att bli bättre när du får veta lite mer.

Njurproverna, är det blodprover de menar? Man kan ta blodprov för att kolla njurfunktionen, tex kreatinin-värdet i blodet. Be läkaren om en remiss för att kolla njurfunktionen via blodprov, om det inte är det som de avser.

Styrkekramar! 
  • Shea 1
    sweetcarro skrev 2011-09-02 21:40:15 följande:

Ja, det är så lätt att oroa sig för sina små...det gör jag med. Det är lätt att tankarna bär iväg med en, speciellt på natten om jag vaknar, är det så för er med? Nu ett tag har jag vaknat vid ett-två och inte kunnat somna om på 3-4 timmar (när det är dags att gå upp)
    Vi gjorde en sk chrom-clearence i samband med mag-3 en gång, när de injicerar något ytterligare i blodet och sedan mäter halten av detta i blodet vid vissa exakta klockslag efter injiceringen. Det var inte besvärligt, men det tog en himla tid. 
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-09-03 03:42:07 följande:
    Ja, det är så lätt att oroa sig för sina små...det gör jag med. Det är lätt att tankarna bär iväg med en, speciellt på natten om jag vaknar, är det så för er med? Nu ett tag har jag vaknat vid ett-två och inte kunnat somna om på 3-4 timmar (när det är dags att gå upp)
    Vi gjorde en sk chrom-clearence i samband med mag-3 en gång, när de injicerar något ytterligare i blodet och sedan mäter halten av detta i blodet vid vissa exakta klockslag efter injiceringen. Det var inte besvärligt, men det tog en himla tid. 
    Ja, det kan definitivt vara så. Jag har dock blivit bättre på att faktiskt sova i sängen, isf att oroa mig för saker, förr så låg jag jämt och vred och vände på mig och tänkte och funderade. Jag har blivit bättre på det nu, inte alltid som jag går och lägger mig i tid dock...

• Shea 1

Sjukhusdag idag! Hilding fick en sovtablett, så han sover djupt borta på dagemdicin nu medan jag surfar på biblioteksdatorn (Hildings pappa är med honom just nu). Men den där tabletten var nog nödvändig med tanke på att han panik-skrek redan vid Emla-salvan. Att sedan väga och sätta infart ska vi inte prata om. Under MAG-3´n sov han djupt. För mej såg det likadant ut som det gjort innan, att det inte rinner av på högra njuren, men bilderna ska ju bearbetas först innan de vill/kan uttala sig om något.

JUst idag blev det lite känslomässigt jobbigt under själva MAG-3´n. Jag vet inte riktigt varför, men jag blev lite ledsen när jag såg den där vita fläcken lysa på samma ställe utan att flytta sig neråt... Efter 20 minuter fick han vätskedrivande, men på högra sidan fortsatte fläcken att lysa på samma ställe. Det ändrade sig inte under de följande 20 minutrarna heller. På vänster sida rann det däremot bort efter vätskedrivande. Jag vet att man inte kan säga något utifrån översiktsbilden, men om allt är som det ska så borde det ju iaf se likadant ut på bägge sidor...

• Shea 1

Som sagt, det gick bra idag! Hildings läkare började prata om att RIK:ning kanske behövs då han samlar på sig så stora mängder urin. Det kändes inget vidare, Virga här i tråden RIK:ar ju sin Julius och det verkar vara besvärligt...

Men Hilding har ju kunnat kissa själv hittills, så vi slipper förhoppningsvis. Annars skulle de njurkonferera på Drottning Silvia om två veckor, så då får vi förhoppningsvis veta mer.

Är du här och läser Virga? Hur har ni det?   

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-09-07 14:17:53 följande:
    Sjukhusdag idag! Hilding fick en sovtablett, så han sover djupt borta på dagemdicin nu medan jag surfar på biblioteksdatorn (Hildings pappa är med honom just nu). Men den där tabletten var nog nödvändig med tanke på att han panik-skrek redan vid Emla-salvan. Att sedan väga och sätta infart ska vi inte prata om. Under MAG-3´n sov han djupt. För mej såg det likadant ut som det gjort innan, att det inte rinner av på högra njuren, men bilderna ska ju bearbetas först innan de vill/kan uttala sig om något.

JUst idag blev det lite känslomässigt jobbigt under själva MAG-3´n. Jag vet inte riktigt varför, men jag blev lite ledsen när jag såg den där vita fläcken lysa på samma ställe utan att flytta sig neråt... Efter 20 minuter fick han vätskedrivande, men på högra sidan fortsatte fläcken att lysa på samma ställe. Det ändrade sig inte under de följande 20 minutrarna heller. På vänster sida rann det däremot bort efter vätskedrivande. Jag vet att man inte kan säga något utifrån översiktsbilden, men om allt är som det ska så borde det ju iaf se likadant ut på bägge sidor...
    Skönt att det gick bra, även om det var jobbigt. Jag kan förstå det, man hoppas och hoppas och så blir det inte som man tror. Visst så måste bilderna "tolkas" men jag håller med dig, man ser vad man ser, och det låter ju inget vidare. Du har all rätt att tycka att det är jobbigt, och att berätta om det! Det är därför vi finns, för att stötta när det är jobbigt och glädjas när det är bra!

Hoppas att ni slipper RIK:ning...

Styrkekramar! 
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........