• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • e digitalis

@Shea: Hej! Hade med njurpärmen på inskrivningen idag, urologen var klart imponerad! Det är inte varje dag som man har tillfälle att impa på en tvättäkta urolog :)

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-09-13 22:27:59 följande:
    @Shea: Hej! Hade med njurpärmen på inskrivningen idag, urologen var klart imponerad! Det är inte varje dag som man har tillfälle att impa på en tvättäkta urolog :)

Kul :)

Vi har suttit på akuten ikväll. Det blev en långsittning ikväll, 16-22

Hilding hade feber och kräktes i bilen, men inget förhöjt crp (bara förhöjda vita i blodet) och stickan var ren. Inget i  öron eller hals heller. Däremot hade han svårt att kissa märkte jag under den EVIGHET (=3h) som kisseprovet tog idag. Snoppen blev sådär lite hård som precis när han ska kissa, och sedan höll han på och stånkade och klämde i 5-6 minuter innan kisset kom. När jag försiktigt klämde på magen så spruttade det ut några droppar, har någon varit med om detta?

Läkarens bedömning stod ändå fast, men jag minns ju förra gången när han blev riktigt dålig, då var ju stickan ocså ren + inget förhöjt crp... 

• Shea 1

Idag är febern borta och Hilding verkar kry, så det är nogok.

• Shea 1

Hur går det för er E Digitalis? Visst var det deflux denna veckan?

• Shea 1
    Shea 1 skrev 2011-09-15 17:31:04 följande:

Det är klart det var denna veckan, det står ju ovanför *snurrig*
  • sweetcarro
    Shea 1 skrev 2011-09-15 13:12:04 följande:
    Idag är febern borta och Hilding verkar kry, så det är nogok.

Vad skönt! 
    I fredags när vi var på barnakuten pga feber så tog det där jädrans kissprovet en evighet för oss med.
    Vi får njuta nu när våra små är friska..."bara" jag som ligger med feber nu. ;0)
  • sweetcarro
    pepparkakan skrev 2011-09-13 21:28:17 följande:
    Hej allihopa....mycket längesedan jag skrev, men nu måste jag

Min minste är nu 2,5 år och stor, utvecklas fullst normalt. Han är född  med hydronefron vä, pga av uretärstenos , liten hö njure och  reflux grad 5 vä och grad 3 hö. Deflux för snart ett år sedan som minskade 5 :an till en 1a och vi höll tummarna!!. Igen genombrottsinfektion hitills-peppar-peppar,.

Tar Trimetoprim 3 dagar och furadantin 5 dagar. Senast undersökningar ( MAG3 och ul) visar dock att vä njure blir allt större och hö inte växer som den ska. Funktionen ligger fortfarand inom normalgränser men i det lägre intervallet.

Hö står för bara 35% och vä för resten. så vilket ska ll de göra ngt åt????? Förmodligen vä om de nu gör ngt. Kommunikationen mellan de olika klinikerna här verkar ju vara under all kritik.

Dessutom har han lite förhöjt blodtryck ( det undre-diastoliska) och i dag ordinerades blodtryckssänkande medicin. 

Känns helt sanslöst overkligt. TAR DET  ALDRIG SLUT???. 

Någon som har erfarenhet av en stor och en normal njure som inte växer????

Ledsen
    Jag förstår helt hur du känner! Ska det inte  komma en lösning snart?
    Nu har ju du väntat mycket längre än vad vi har men jag vet hur det känns. Ibland får man ligga på som en idiot för att få svar eller bli uppringd.
    Vi håller ut tillsammans här, eller hur? 
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-09-15 17:31:04 följande:
    jaaaaaaaa du.... inskrivning tisdag, deflux onsdag, resultat ok. hyfsat pigg efter. fick lugnande = klonedin. inte flinig och glad som Hilding, mera trött och packad, svårt att gå rakt först och sedan väldigt ttung i kroppen. protesterade ändå vid infart-sättning, sövning, och alla andra tillfällen som de pillade och gjorde saker, speciellt med infarten.

akuten i torsdags i typ fem timmar - äntligen ett prov efter flera misslyckade försök som vanligt, 39,4 på morronen (min födelsedag dessutom), helt rena stickor förutom +2 samt +1 på LEU (vita blodkroppar), CRP på 22. provet kom inte förrän efter labbet hade stängt, så det gick inte iväg förrän fredag, fortfarande inget resultat. hann knappt med nån mat på hela dagen, hade fokus på annat. inget firande så klart heller. var helt matt på kvällen, hade sovit rätt dåligt nätterna innan deflux, nojjig som vanligt.

39,4 även på fredagsmorronen, steg till 39,7 vid lunch och 40 när vi kom in på akuten på inrådan av urolog-avdelningen. ännu högre innan de satte in febernedsättande, men minns inte vad. ingen crp. fattar inte varför eftersom de satte infart och tog andra blodprover. eller så sa de aldrig att de gjorde crp? får fråga, och begära hem journalen såklart! mer dålig nattsömn, men fick iaf i mig lite lunch, även om middagen brann inne. fick till slut några mackor på avdelningen, eftersom allt hade hunnit stänga.

de sa redan i telefon att vi skulle bli inlagda för intraenös antibiotika och dropp. flera timmars väntan på akuten, strul med att hitta vener (som vanligt), ny emla-salva på nya ställen, mer väntan, hot om att bli skickade i rusningstrafik med taxi från Solna till Huddinge, men till slut beslut om inläggning i Solna. hamnade på en "infektionsavdelning" eftersom alla andra rum var upptagna. det var luftsluss för att komma in på rummet, för att hindra bakteriespridning. det är väl här alla vinterkräkssjuka hamnar. att det var en infektionsavdelning betydde olika säkerhetsrutiner, tex fick man inte lämna rummet o gå i korridoren, men man fick knata utomhus. det var även annorlunda inredning. inget lock på toan och nån speciell sorts plastmadrass som väl ska vara lätt att göra rent efter alla trevliga diarreer. känner att det börjar krypa i magen vid tanken på allt som försiggått där :) tur att jag inte fattade riktigt allt förrän vi skulle åka hem och blev obedda att ta bort alla sängkläder, tex.

dropp och antibiotika intravenöst.

UL fredag visade ingen förträngning, vilket var skönt för då slapp vi iaf slangar för att tömma blåsan. men vi hade ju den rackarns IV-sladden nätterna igenom, samt vid olika tillfällen på dan. och så "infarten" i handen som man skulle se till att hon inte drog ur...

lördag, också hög feber. minns inte längre. mer dropp och ab-iv. drack och åt dåligt, vi fick föra dagbok över allt hon åt och drack.

hon har inte ätit och druckit som hon ska, men idag bättre iaf.

kom hem idag, söndag. vi är egentligen fortfarande inskrivna, är hemma på permission, och har "plats" på sjukhuset. inte rummet som vi hade men en plats. skulle hon bli sämre typ imorrn så slipper vi vänta på akuten.

nu har hon gått och blivit förkyld, stackarn. nyser och hostar, inte enormt än, men det kan ju vara på gång. är lite småsur, för läkaren på akuten i torsdags lät ruskigt förkyld på rösten, och hostade nåt enormt. SKA MAN VERKLIGEN JOBBA PÅ BARNAKUTEN DÅ!?!??! 

så svaret på hur det har gått är väl... sådär... är iaf helt matt och tänker gå och lägga mig nu :)
    orkar inte svara på några andra inlägg, men önskar alla lycka till och ger alla styrkekramar! 
  • e digitalis

odlingen visar bara blandflora, vilket är skönt på ett sätt, men otroligt oroväckande på ett annat.... vad har hon?!?

• angeni

Nu har vi fått svar från sjukhuset efter mucg. Hennes reflux är numera borta- Däremot stod det i brevet att hon kommer kallas för ett njurfunktionsprov 2012. Så vi får hoppas det med visar bra :)

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........