• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • e digitalis

Jag har börjat nojja inför nästa vecka... tänk om defluxen inte funkar, tänk om narkosen blir fel, tänk om hon är förkyld och det måste skjutas upp... just nu är hon LITE förkyld... det rinner inte eller så, men jag märker att hon andas LITE (inte mkt, alltså) tyngre när hon sover, och så nyser hon kanske 5 gånger per dag, vilket hon aldrig gör annars. Hm... hur "oförkyld" måste hon vara?

Sen undrar jag också, jag vet att ni i tråden pratat om att man kan ansöka om något... är det TFP?... när man är på sjukhuset för undersökningarna... vad gäller? Vad heter det? Hur gör man? Är det för att spara FP? Hur många timmar måste man vara där? 

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-09-09 21:25:58 följande:
    Jag har börjat nojja inför nästa vecka... tänk om defluxen inte funkar, tänk om narkosen blir fel, tänk om hon är förkyld och det måste skjutas upp... just nu är hon LITE förkyld... det rinner inte eller så, men jag märker att hon andas LITE (inte mkt, alltså) tyngre när hon sover, och så nyser hon kanske 5 gånger per dag, vilket hon aldrig gör annars. Hm... hur "oförkyld" måste hon vara?

Sen undrar jag också, jag vet att ni i tråden pratat om att man kan ansöka om något... är det TFP?... när man är på sjukhuset för undersökningarna... vad gäller? Vad heter det? Hur gör man? Är det för att spara FP? Hur många timmar måste man vara där? 
    Jag förstår att du är orolig över ingreppet, det skulle jag också vara.
    Vad gäller hur oförkyld man ska vara har jag inget svar...

Vi har tagit tillfällig föräldrapenning nu när vi varit på sjukhuset. Vi har rätt att ta det båda två samtidigt, men då ska läkaren skriva ett intyg att bägge föräldrarnas närvaro krävs.  Vår läkare skriver gärna det. Men om jag har fattat det rätt så ska man ha gått miste om en arbetsinkomst för att få tfp, så att det finns något att ersätta så att säga. Om man är inlagd över natt har man rätt till tfp istället för fp. Men hur är det när man ska byta fp mot tfp vid undersökningar? 

Jag var tvungen att kolla upp det : Byta föräldrapenning mot tillfällig föräldrapenning

Om du är föräldraledig och barnet vårdas på sjukhus, kan du byta ut den vanliga föräldrapenningen mot tillfällig föräldrapenning. På så sätt sparar du de vanliga föräldrapenningdagarna.

Du kan göra på samma sätt även om ett annat barn i familjen än det du tar ut föräldrapenning för vårdas på sjukhus.http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_sjukt/tillfallig_foraldrapenning

• EHel

Ironiskt kanske, men inlagda över helgen med ytterligare en urinvägsinfektion och idag kom äntligen kallelsen till operation. Förstår att man får åka hem direkt efter uppvak, men funderar på detta utifrån att hem för oss är 70 mil bort från Uppsala... Ni som genomfört en Deflux funkar det att åka hem då, eller borde man stanna i Uppsala efteråt?? Andra erfarenheter?? /EHel

• e digitalis
    EHel skrev 2011-09-12 22:20:01 följande:
    Ironiskt kanske, men inlagda över helgen med ytterligare en urinvägsinfektion och idag kom äntligen kallelsen till operation. Förstår att man får åka hem direkt efter uppvak, men funderar på detta utifrån att hem för oss är 70 mil bort från Uppsala... Ni som genomfört en Deflux funkar det att åka hem då, eller borde man stanna i Uppsala efteråt?? Andra erfarenheter?? /EHel
    Hej,

Kan tyvärr inte hjälpa till med ett svar på den frågan än, men om allt går bra så kan jag svara om någradagar. Vill minnas att någon i tråden gjorde en deflux som "sket" sig rejält... kan det ha varit Kattis kanske? Kolla igenom hennes kommentarer, eller maila henne och fråga. Tror iofs att det är rätt ovanligt att det blir fel.

Lycka till!
  • Shea 1
    EHel skrev 2011-09-12 22:20:01 följande:
    Vi har inte gjort någon deflux, men när ni har så lång resväg så borde ni ha rätt till övernattning på hotell, och om ni stannar på hotell så¨är ni ju iaf kvar på orten.

När vi var i Göteborg på undersökning så fick vi bo på hotell natten innan, men då berodde det på att Hilding var så liten att vi inte kunde åka över dagen. Ring och kolla med patientreseenheten på ert hemsjukhus, så får ni klara regler vad som gäller!   När det gäller små barn kanske de kan tänka sig att vara mer flexibla också? (Att ersätta två patientresor på 70 mil enkel väg blir ju inte direkt gratis heller)
  • sweetcarro
    e digitalis skrev 2011-09-03 01:34:30 följande:
    Hej tjejen, läs AnnaJosefines inlägg igen... det finns hopp! Jag är ju själv sån, de tog bort en halv njure på mig, sedan dess är jag frisk som en nötkärna (iaf vad gäller njurarna).

Så det finns hopp, och det minst sannolika är en tumör, det tror jag iaf. Har du frågat läkarna om det, om sannolikheten att det beror på tumör eller något annat?

Är du riktigt orolig för något, ta upp det med läkarna, det kommer säkert att bli bättre när du får veta lite mer.

Njurproverna, är det blodprover de menar? Man kan ta blodprov för att kolla njurfunktionen, tex kreatinin-värdet i blodet. Be läkaren om en remiss för att kolla njurfunktionen via blodprov, om det inte är det som de avser.

Styrkekramar! 
    Ja det finns hopp, det vet jag och intalar mig, men ja ni vet ju... man kan ju oroa sig till döds.
    Njurproverna är blodprover ja, De gör det som sagt innan MAG-3:n.

6 oktober är det dags igen i linköping.
    Nu underlättar det enormt att William är en glad skit och att koliken har gått över. :0)
    På måndag blir han 4 månader... tiden går!

• pepparkakan

Hej allihopa....mycket längesedan jag skrev, men nu måste jag

Min minste är nu 2,5 år och stor, utvecklas fullst normalt. Han är född  med hydronefron vä, pga av uretärstenos , liten hö njure och  reflux grad 5 vä och grad 3 hö. Deflux för snart ett år sedan som minskade 5 :an till en 1a och vi höll tummarna!!. Igen genombrottsinfektion hitills-peppar-peppar,.

Tar Trimetoprim 3 dagar och furadantin 5 dagar. Senast undersökningar ( MAG3 och ul) visar dock att vä njure blir allt större och hö inte växer som den ska. Funktionen ligger fortfarand inom normalgränser men i det lägre intervallet.

Hö står för bara 35% och vä för resten. så vilket ska ll de göra ngt åt????? Förmodligen vä om de nu gör ngt. Kommunikationen mellan de olika klinikerna här verkar ju vara under all kritik.

Dessutom har han lite förhöjt blodtryck ( det undre-diastoliska) och i dag ordinerades blodtryckssänkande medicin. 

Känns helt sanslöst overkligt. TAR DET  ALDRIG SLUT???. 

Någon som har erfarenhet av en stor och en normal njure som inte växer????

Ledsen

• e digitalis
    sweetcarro skrev 2011-09-13 20:07:45 följande:
    Ja det finns hopp, det vet jag och intalar mig, men ja ni vet ju... man kan ju oroa sig till döds.
    Njurproverna är blodprover ja, De gör det som sagt innan MAG-3:n.

6 oktober är det dags igen i linköping.
    Nu underlättar det enormt att William är en glad skit och att koliken har gått över. :0)
    På måndag blir han 4 månader... tiden går!
    OJ! Redan fyra månader! Ja, man kan ju verkligen konsten att oroa sig till döds...
    Skönt att han är glad och koliken är över! 
  • e digitalis
    pepparkakan skrev 2011-09-13 21:28:17 följande:
    Hej, har tyvärr ingen koll på det du skriver, men det är skönt att höra att refluxen gått från V till I, och att ni inte haft några genombrotssinfektioner!!! YEAH!

Står han fortfarande på profylax? Trots defluxen? Vet du av vilken anledning?

Min dotters njurar har 38%-62%, vilket jag antar är samma som det du skriver "35%". Till oss har det sagt att detta är ändå helt OK, inget att oroa sig över alls. Har skillnaden förändrats, eller har det alltid varit 35-65? Om inte skillnaden mellan njurarna har förändrats så tror jag inte att det är någon fara, det är iaf vad jag har hört, men jag är ingen expert. Fråga gärna, det känns ju alltid bättre att fråga och få lite koll, tycker jag!

Har de sagt att de ska göra något åt någon av njurarna? Jag tror inte att det behövs, om det är 35-65, det är iaf det intryck jag har fått. Man klarar sig med ganska så mycket mindre njurkapacitet än det en normal människa föds med.

Be att få göra njurfunktionsprover, de gör detta genom att ta olika blodprover, tex kreatinin, och sedan kolla hur väl njurarna kan rensa blodet. Detta säger en hel del om hur väl njurarna fungerar totalt sett, dvs den totala njurfunktionen, vilket kan vara nog så bra att veta.

Var bor ni nånstans? Håller med om att kommunikationen mellan sjukhusen är ganska så dålig... om man inte ligger på sjläv så händer det ingenting!

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........