mia1980 skrev 2011-10-06 21:30:36 följande:
Hej på er!
Vi har en dotter som är 2,5 månader och har dubbla system i höger njure. Där det undre verkar normalt men det övre har hydronfros, hon har även reflux båder på höger och vänster sida, men det vänstra tror man kommer att "mogna" bort.
Hydronefrosen sågs redan på RUL i vecka 19. Men sedan dess har det varit samma undersökningar som jag ser att ni har gjort här. Många UL av hennes njurar för att se hur det utvecklas...
Just refluxen och hydronefrosen är jag inte så orolig över för det är ju relativt vanliga problem som dom har ganska bra rutiner för att fixa.
Men just det här med dubbla system i en njure hade jag aldrig hört talas om innan. Har ni kloka människor gjort det? Någon mer som har barn med detta problemet som skulle kunna berätta hur det gick för dom?
Hej!
Jag är "tjejen med dubbla uretärer" som Shea 1 skriver om. Min dotter har ärvt det också. Som jag har förstått det så är det uretärerna och njurbäcken som är dubblerade, men jag har förstått det som att det är just EN njure. Exakt hur det där hänger ihop vet jag inte riktigt... har inte orkat forska i just det. Men om nån orkar belysa problemet så är jag intresserad :)
Vad vill du veta? Jag hade dubbla system på båda sidor, vilket vi misstänker att dottern även har. Jag hade reflux på båda sidorna, men dottern har bara på en av sidorna, därav att vi inte vet säkert att hon har dubbla system bilateralt, eftersom man bara kan se det i MUCG om hon har reflux. Hon har hydronefros på den dåliga sidan, men jag har inte hört något om att hon skulle ha hydronefros i bara det ena njurbäckenet.
Hon har blivit defluxopererad, eftersom hon hade just dubbla system och reflux grad IV så trodde de inte att det skulle "mogna bort". Hon står också på profylax (lågdos AB) sen snart ett år tillbaka.
Som jag förstått det så fick jag halva njuren bortopererad när ajg var 4,5. Jag antar att de då även tog bort ena urinledaren och njurbäckenet, men det vet jag inte. Eftersom bara den ena halvan togs bort kanske det tyder på att jag hade hydronefros i den ena, men inte den andra? Jag har något svagt minne av att urologen sa att det är vanligt att en av dem är sämre, om det var den övre eller undre minns jag inte.
Jag tror att det är rätt vanligt med dubbla system, och jag tror verkligen inte att det är något att oroa sig för alls, definitivt inte mer än än för hydronefrosen och refluxen... den senare är den som jag ogillar mest, eftersom det är den som kan ge skador (eftersom den ökar risken för njurbäckeninflammation, som är det verkliga hotet. som jag förstått det). Ovan har jag länkat till en artikelserie som skrivits av nefrologer bla i Huddinge och Göteborg. De skriver att det är just småtjejer med kraftig reflux som är i farozonen för att utveckla nya njurskador.
Jag googlade och tror att det heter duplexnjure:
Kuriosa; de upptäckte att han har sk duplexnjure, dvs dubbelt njurbäcken. Blir en utredning på det senare, men eftersom han inte har problem med urinvägsinf så är det inte prioriterat.
(
forum.njurforbundet.se/readpost.aspx)
Vilket sjukhus tillhör ni?