@bdmc: När har hon fått njurb.infl? Och UVI? Nyligen eller jämnt utspritt sedan op? Som jag skriver nedan är det ca 20% som får reflux igen två år efter en deflux op. Vet inte om det har med ålder eller "växt" att göra, eller om det är så att "sockerkvaddeln" försvinner, eller absorberas av kroppen, eller flyttar sig, eller nåt annat... men det är klart, om barnet växer så kanske även urinledaren blir större, och "kvaddeln" inte funkar lika bra?
Jag har fått artiklar från sjukhuset om detta, bla om "The Swedish Reflux Trial in Children" (det är en serie med fyra artiklar). Artikel två handlar om "Reflux outcome". Gundela är en av författarna, det är väl många av er som har henne?
Det står att efter två år är det ca 20% som har dilating deflux igen. "Endoscopic" är det namn de änvänder på deflux. Jag tolkar "dilating reflux" som högre reflux än grad I eller II, men är inte helt säker på det.
________
Ja, det är kanske lite bättre, men jag vet inte riktigt... hon är fortfarande instabil och ramlar lätt. Det gjorde hon inte innan, visst, nån gång ibland så... men honvar väldigt duktig på att parera och inte ramla, det är hon inte längre. Så hon sätter sig ofta på rumpan, eller ramlar på huvudet, gör en liten volt, slår sig enormt... ikväll fick hon en jättestor bula i pannan precis innan min man kom hem, han sa "oj vilken stor, fyrkantig bula"... en sån har hon inte fått sen i våras! Och på bara några dagar har hon fallit så att hon har flera blåmärken...
________
Länk till abstrakt, dvs kortversionen, på engelska: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20488469
The Swedish reflux trial in children: II. Vesicoureteral reflux outcome.
Source
Pediatric Uro-Nephrologic Center, Queen Silvia Children's Hospital, University of Gothenburg, Göteborg, Sweden.
Abstract
PURPOSE:
We compared reflux status in children with dilating vesicoureteral reflux treated in 3 groups, including low dose antibiotic prophylaxis, endoscopic therapy and a surveillance group on antibiotic treatment only for febrile urinary tract infection.
MATERIALS AND METHODS:
A total of 203 children 1 to younger than 2 years with grade III-IV reflux were recruited into this open, randomized, controlled trial. Endoscopic treatment was done with dextranomer/hyaluronic acid copolymer. The main end point was reflux status after 2 years. Data were analyzed by the intent to treat principle.
RESULTS:
Reflux status improved in all 3 treatment arms. Of patients in the prophylaxis, endoscopic and surveillance groups 39%, 71% and 47%, respectively, had reflux resolution or downgrading to grade I-II after 2 years. This was significantly more common in the endoscopic than in the prophylaxis and surveillance groups (p = 0.0002 and 0.0030, respectively). After 1 or 2 injections 86% of patients in the endoscopic group had no or grade I-II reflux but recurrent dilating reflux was seen in 20% after 2 years.
CONCLUSIONS:
Endoscopic treatment resulted in dilating reflux resolution or downgrading in most treated children. After 2 years endoscopic treatment results were significantly better than the spontaneous resolution rate or downgrading in the prophylaxis and surveillance groups. However, of concern is the common reappearance of dilating reflux after 2 years.
Copyright (c) 2010 American Urological Association Education and Research, Inc. Published by Elsevier Inc. All rights reserved.