• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Shea 1
    bdmc skrev 2011-09-21 20:26:46 följande:
    Jaha....Då var vi hemma efter 5h på sjukhus idag. lea fick diagnos njurreflux när hon var 3 mån. grad 4 bilateralt. när hon var 1.5 år defluxopererades hon bilateralt och undersökningar 6mån efter visade att det var tätt på båda sidor. i vår fick hon 2 njurbäckeninflammationen och idag konstaterades hennes 3:e
    nu lutar det åt nya undersökningar för att se om det behövs göra en ny operation. 
    vi har ju fått besked att man kan behöva göra om op. men det kändes så långt borta.... Dotter är 3 år och 3månader.

jag måste säga att hur hemskt det än är som förälder så var det lättare för dottern med undersökningarna när hon var yngre än nu när hon är äldre...   

Jag förstår att det är tufft att gå igenom detta med en treåring. Jag och min man säger ofta till varandra att det är ju "tur" att det är Hilding vi tvingas utsätta detta för, för jag förstår inte hur det skulle gå till att göra dessa undersökningar på vår stora pojke Elis som är 3 år.

Helt ärligt tror jag han skulle behöva sövas om vi skulle göra MUCG på honom. Vi har vid några tillfällen tvingats ta blodprover på honom (han har mycket svår jordnötsallergi) och det var helt ***** vidrigt. Värre än allt vi gjort med Hilding, faktiskt! Så jag förstår er! 
  • e digitalis

@Shea 1: Stackars Hilding och Elis...

@bdmc: låter inte kul, styrkekramar

@sweetcarro: tack! tillbaka till er också!

@Sanna1: Hej och välkommen till tråden! Tänkte när jag läste din berättelse just det Shea 1 skrev, det verkar vara lättare att undersöka de riktigt små liven... men jag förstår verkligen att det känns jättejobbigt. Alla hormoner också... och vilken hemsk barnmorska! Man kan klara sig jättebra med nedsatt njurfunktion, man klarar sig jättebra med endast en njure, tänk på alla som ger bort en av sina njurar till andra!

Tror ej att Mag3 och DMSA är samma, men de är snarlika. Tror att Shea 1 har koll på skillnaden, om den nu inte står i länkarna hon klippte in.

_____

Uppdatering från oss: Hon är mycket bättre. Till min lycka så fick vi högsta vinsten och största jackpotten. Det var ett helt vanligt förkylningsvirus som satt sig på örat och påverkat balansnerven/balansorganet. Jag har inte helt blivit klok på om det är det som kallas karusellyrsel eller om det är något annat, jag vet inte om läkarna vet det heller, men jag kan iaf säga att jag känner igen en hel del från den här artikeln (www.aftonbladet.se/halsa/article10311430.ab). 

Blixt från klar himmel, kan inte gå eller stå (dock märkte jag inte att hon inte kunde sitta), hade haft en infektion i de övre luftvägarna några veckor tidigare, hon verkar bli väldigt trött av att gå, hon blir också mer yr om hon går mycket (nu såhär nån vecka efter när hon faktiskt kan gå, i början kunde hon ju inte gå alls), såg defintivt ut som om hon precis klivit av en karusell, eller ni vet som när man gör den där grejen att man ska "snurra" runt en pinne samtidigt som man tittar ner i marken och sen ska man gå rakt..., hon var definitivt ostadig när hon gick, svårt att hålla balansen och ramlade omkull en massa... Arg som tusan blev hon också av att inte kunna gå som hon var van. Det var ju annars det roligaste, att gå ut och gå och upptäcka världen, och så plötsligt så gick det inte alls längre. Jag förstår att hon blev tvärarg!

I alla fall, hon är bättre nu, och jämfört med alla läskiga saker som jag tänkte att det skulle kunna vara känns ett förkylningsvirus som rena rama vinsten i jämförelse. Det kommer ju att gå över, och hon är redan mycket bättre. Ramlar och vinglar inte alls lika mycket, och de flesta blåmärken hon har fått håller redan på att blekna...

Vi är helt överlyckliga...  

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-09-25 11:07:11 följande:
    Åh, så skönt att det var ett virus!
    Haha, visst är det? Nån annan kanske skulle tycka att det är hemskt med ett virus, själv tycker jag att det var det bästa jag hört!

Jag tänker iofs ofta på hur lyckligt lottade vi är som har en sötnos som är så pass frisk som hon är... det finns ju massor med exempel i den här tråden på på jättejobbiga situationer, och jag har flera vänner som förlorat barn, och då menar jag inte bara missfall, utan tex cancer. Det är verkligen hemskt när sådant händer... 

hm känner att jag är lite för trött att formulera mig bra, men jag hoppas ni förstår vad jag menar... 
  • sweetcarro

Idag skulle vi gjort MAG3 för andra gången men vi fick avbryta.
    Lillkillens blodkärl ville inte samarbeta idag utan sprack på tre ställen. :0(
    Fyyy vad han skrek och grät!
    Det enda vi lyckades med var att ta ett blodprov som kirurgen begärt inför operationen.
    Jaja... blir att vänta ca 3 veckor till och sedan göra om det men denna gång med lugnande och smärtstillande. 

• mia1980

Hej på er!
    Vi har en dotter som är 2,5 månader och har dubbla system i höger njure. Där det undre verkar normalt men det övre har hydronfros, hon har även reflux båder på höger och vänster sida, men det vänstra tror man kommer att "mogna" bort.
    Hydronefrosen sågs redan på RUL i vecka 19. Men sedan dess har det varit samma undersökningar som jag ser att ni har gjort här. Många UL av hennes njurar för att se hur det utvecklas...
    Just refluxen och hydronefrosen är jag inte så orolig över för det är ju relativt vanliga problem som dom har ganska bra rutiner för att fixa.

Men just det här med dubbla system i en njure hade jag aldrig hört talas om innan. Har ni kloka människor gjort det? Någon mer som har barn med detta problemet som skulle kunna berätta hur det gick för dom?

Hon har sedan hon föddes klarat sig från UVI förutom en gång och det var efter urinblåseröntgen med kateter. Då fick hon feber och behandling startades väldigt tidigt. Annars så får hon antibiotika i förebyggande syfte varje dag i liten dos. Väntar nu på framtida röntgen av urinblåsan igen för att se om refluxen "mognat" bort eller om det är kvar.

Ni kanske har koll på någon bra hemsida man kan läsa mer om detta så man kan vara mer förberedd på vad som kanske kan komma i framtiden.

mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • Shea 1
    sweetcarro skrev 2011-10-06 16:47:10 följande:
    Idag skulle vi gjort MAG3 för andra gången men vi fick avbryta.
    Lillkillens blodkärl ville inte samarbeta idag utan sprack på tre ställen. :0(
    Fyyy vad han skrek och grät!
    Det enda vi lyckades med var att ta ett blodprov som kirurgen begärt inför operationen.
    Jaja... blir att vänta ca 3 veckor till och sedan göra om det men denna gång med lugnande och smärtstillande. 

Usch, så jobbigt för er! Men smärtstillande i form av emla fick ni väl från början? (hoppas jag!) Hilding brukar få lugnande vid undersökningar, men den ges efter att man satt en infart, så den har man ju ingen hjälp av :(

Hilding var svårstucken när han var yngre, då fick de gräva och greja i kärl efter kärl i uppemot 40 minuter innan det blev rätt. Nu på sistone har det gått riktigt bra, hans kärl har väl växt till sig antar jag.  
  • Shea 1

Hej Mia och välkommen!

Jag tror det finns någon/några i tråden som har barn med dubbla system. Jag vet inte så mycket om det, jag har hört talas om dubbla uretärer, men är det mer än ledarna som är "dubbla"? Just nu minns jag inte vem det var som själv hade dubbla uretärer som barn, vem av er var det tjejer?  

Välkommen iaf, du kan väl berätta lite för oss, så lär vi oss mer?

Förresten, fick ni någon extrados antibiotika efter blåsröntgen och det blev uvi iaf? Jag trodde den extradosen skulle skydda, men det beror ju såklart på vilken bakterie det handlar om, det går väl inte att helgardera sig antar jag. i Göteborg fick Hilding extradosen i en spruta i benet just för att refluxerna är så grava, men i Karlstad har han "bara" fått en dos i munnen.     

• mia1980
    Shea 1 skrev 2011-10-07 14:44:02 följande:
    Hej Mia och välkommen!

Jag tror det finns någon/några i tråden som har barn med dubbla system. Jag vet inte så mycket om det, jag har hört talas om dubbla uretärer, men är det mer än ledarna som är "dubbla"? Just nu minns jag inte vem det var som själv hade dubbla uretärer som barn, vem av er var det tjejer?  

Välkommen iaf, du kan väl berätta lite för oss, så lär vi oss mer?

Förresten, fick ni någon extrados antibiotika efter blåsröntgen och det blev uvi iaf? Jag trodde den extradosen skulle skydda, men det beror ju såklart på vilken bakterie det handlar om, det går väl inte att helgardera sig antar jag. i Göteborg fick Hilding extradosen i en spruta i benet just för att refluxerna är så grava, men i Karlstad har han "bara" fått en dos i munnen.     
    Det är njurbäcken och uretären som är dubbelt så hon har två system i njuren och båda funkar men det ena har hydronfros.
    Jag kommer berätta mer sen när jag själv vet mer... Just nu lever vi i ganska stor ovisshet om det mesta känner jag.
    När vi gjorde blåsröntgen så fick vi extradosen av antibiotika men hon fick ändå uvi. Hon fick dos i munnen men när detta gjordes visste man inte att hon hade reflux så det fick man veta efter denna undersökningen. Men när vi var inlagda sen så fick hon antibiotikan intravenöst.
    AnnaJosefine skrev 2011-10-07 14:53:16 följande:
    Dubbla system i en njure? Duplex njure menar du?
    Vet inte vad det heter, men det är EN njure med dubbla system.
    mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........