Shea 1 skrev 2010-11-03 21:24:15 följande:
Nu har Våran Hilding med stor sannolikhet fått sin första UVI och han har fått Bactrim för det. Jag frågade här tidigare i veckan vilka som var de första tecknen eftersom Hilding var på så dåligt humör. Idag fick han feber, och vi åkte in när febern var 38,2 (den gräns vår läkare satt). När de testade urinet med sticka så visade det positivt på nitriter, vita och röda blodkroppar. Han grät när kisset kom också. Vi får svar på urinodlingen på fredag.
Min fråga till er med erfarenhet är: Vad händer nu? Byter man profylaxantibiotikan (han har Trimetoprim)? Eller fortsätter man bara att avvakta?
Suck.

Hej!
Trist att det var UVI! Jag skulle gissa att man byter profylax. Milo hade nio UVI under sina första nio månader. Varje gång han fick en infektion så visade odlingen att den bakterien var resistent mot den senaste profylaxantibiotika. Så bytte man, men när han fick en ny infektion så var de nya bakterierna i sin tur resistenta mot den nya profylaxen.
När odlingen är klar så ser de om bakterierna är resistenta mot Trimetoprim och då byter man säkerligen till Furadantin eller liknande.
Under Milos första nio månader hade han många olika profylax; Bactrim, trimetoprim, Furadantin, Ciproxin. Men han blev alltså sjuk gång på gång. Först när han fick dubbel profylax - Ciproxin och Cefadroxil, så höll han sig frisk. En av dessa (minns inte vilken) är tydligen "bred" och man undviker helst att ge den som profylax eftersom man vill "spara" den så att bakterier inte utvecklar resistens mot den. Men eftersom inget annat funkade på Milo, så fick det bli så. Milo har ätit denna kombination sedan juni och inte varit sjuk en enda gång. (Vilket i och för sig även skulle kunna bero på defluxen).