Hej!
Har haft denna tråd bland mina favoriter sedan min yngsta kom, men har inte kommit mig för att skriva förän nu.
Vid rul i vecka 18 såg de att min son hade vidgat njurbäcken, som kollades upp igen i vecka 32. Det var fortfarande vidgat, och de såg inte den andra njuren. Vi fick komma tillbaka i vecka 37, då såg de njuren, samt misstänkt njurcysta.
Pojken föddes och vi gick igenom massor av undersökningar, röntgen, ultraljud, de kollade upp njurarnas funktion och reflux. De skrämde upp mig ordentligt, och jag var ständigt rädd.
Han hade inte reflux, men den misstänkta njurcystan var multicystnjure, så njuren fungerar inte alls. Den andra njuren, är större än en normal njure och har tagit över funktionen för båda.
Har pratat med en läkare över telefon, som berättade att man förr följde upp barn med bara en fungerande njure. Men att det aldrig var några problem, så det blir förmodligen inte så mycket mer kontroller för honom..
Sen var vi på kontraströntgen, läkaren ringde om resultatet nu och sa att det såg bra ut.. De skulle prata om framtiden på en läkarkonfferans.
Vad långt det här blev, men har ingen annan att prata om det här med. Någon annan med samma "problem"? Hur har det gått?
Mvh Emma & Ludvig