• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Januaritjej

Vi har fått en tid för deflux--operation och det är väl några här som gjort sådan, så jag har några frågor:

Hur går det till?
    Hur lång tid tar det?
    Får man åka hem samma dag?

• Virga
    D 1980 skrev 2010-09-23 10:42:53 följande:
    Hej alla gamla och nya!
    Nu är jag gravid igen och istället för att vara glad känner jag mig bara ledsen och stressad hela tiden över att det här barnet också ska vara pojke som får samma problem. Läkaren sa att eftersom det är ärftligt är finns det en risk att även nästa pojke får det
    Grattis! Vad roligt att höra att du är gravid igen! Tänk mer possitivt, det behöver inte vara strull denna gången igen! Satsa på mer positiva saker och slappna av.
    Shea 1 skrev 2010-09-26 16:16:15 följande:
    . Det var ju inte så bråttom att man behöver åka på sekunden, men jag hade åkt för länge sedan om jag var du!
    Håller med till 100%
    kattislofberg skrev 2010-09-30 12:45:03 följande
    Vi ska lämna besked på tisdag.

Hela min intuition säger NEJ jag vill inte operera honom, han är ju frisk.  Ska man inte åtminstone PROVA utan profylax och se om han håller sig frisk? Men samtidigt är det väl idiotiskt att gå emot läkares rekommendationer?
    Skitsvårt. Rynkar på näsan
    Ärligt talat så hade jag nog valt att vänta med operation och titta vad som händer. Alla situationer är olika, alla barn är olika man kan inte veta hur hela situationen kan vända sig. Jag hade inte struntat i intuitionen. Operera kan man ju senare också. Jag tycker inte alls det är idiotiskt att välja vad hjärtat säger.

Vi var på återbesök hos en barnkirurg igår . Inget nytt. Eftersom Julius håller sig fri från infektioner så vi får förtsätta på samma spår : profylax + RIK-ning vad 3:e timme. Frågan om ev. operation ligger "lågt" då det finns andra som har mycket besvärligt och riskerar skada sina njurar vilket gör iofs inte Julius. Det blir dock operation på andra testikeln någon gång under vinter.
    Jag håller med att det är dumt att ändra på nåt när det funkar och Julius är fri från UVI:er. Men jag är SÅ JÄVLA TRÖTT på RIK-ning...................... Han är inte samma snälla bäbisen som man kunde lägga på skötbordet och kateterisera. Nu vägrar han och protesterar så mycket han orkar. Varenda gång blir han ledsen och gråter. Och jag gråter med. Gråter Är så himla ledsen. Känner mig kass som mor då det inte alls lätt att hålla honom stilla på skötbordet och utföra det som ska utföras. Jag börjar bli arg och otålig..... Gråter Visst är det hemskt att höja röst på redan skrikande barn??? Det har hänt.  Vill dö bara av ångest.
  • kattislofberg
    Januaritjej skrev 2010-09-30 14:28:51 följande:

Vi har fått en tid för deflux--operation och det är väl några här som gjort sådan, så jag har några frågor:

Hur går det till?
    Hur lång tid tar det?
    Får man åka hem samma dag?

Hej!
    Milo gjorde deflux i somras. Vi skulle var på plats tidigt, sju eller åtta, minns inte. Dagen innan skulle vi tvätta hela honom med Descutan två gånger. Han fick inte äta eller dricka efter 12 på natten. De satte nål och gav honom smärtstillande, förenyggande. Sen satt han i mitt knä när de sövde honom (inte med mask, de sprutade in det i blodet), tog en sekund. Sen fick jag gå ut en stund och efter ca 45 min så ringde de mig, Milo låg på uppvaket. Jag satt hos honom, men han sov någon timme till. Sen vaknade han sakta och fick dricka saft (GOTT tyckte Milo). Det de gjorde var att gå in via kateter i snoppen och spruta in den här defluxen för att ta bort refluxen. Vi fick åka hem vid lunchtid om jag inte minns fel.

Nu blev det komplikationer för vår del, men det är nog inte så vanligt. Milo började kräkas på eftermiddagen (trodde först att det var efter narkosen) och fortsatte på kvällen och nästa dag. De misstänkte att det blivit HELT stopp i urinröret så vi fick åka akut tillbaka 10 mil till Göteborg för ultraljud. Inladga över natt för observation, hem igen nästa dag. Troligen var det en temporär svullnad efter ingreppet som gav ett tillfälligt stopp, men det rättade till sig själv. Så vi slapp operation med slangar från njuren ut genom ryggen i flera månader, som de först befarade... Men Milos fall är lite speciellt, eftersom han har en rejäl förtränging på urinröret. Defluxen lyckades för vår del, refluxen är borta. Men det är som sagt annat som är vajsing så för vår del bler det operation.

Hur som helst, vi har trots min magkänsla bestämt oss för operation. Har pratat med en till läkare. Trycket upp mot njuren kan tydligen vara skadande i sig, på sikt. Och refluxen var sekundär har vi fått veta, refluxen berodde på förträngningen, och det är den som är det primära problemet, och det växer inte bort. Så det får bli operation. Inget jag ser fram emot, men det blir nog bra.

ingen här som opererat en knasig urinledare? De ska tydligen gå in och lossa urinledaren från blåsan, ta bort den trånga delen och sy ihop det... Under läkningen (en vecka eller mer) kommer han att ha slang genom snoppen och från njuren ut genom magen, ev också ryggen. Sen ska han bli helt bra...

VIRGA! Jag lider med er. Måste vara fruktansvärt jobbigt. Du har säkert sagt det, men hur länge ska ni hålla på med detta? Alltid? Stor kram till dig!
  • Virga
    kattislofberg skrev 2010-10-02 08:17:59 följande:
    VIRGA! Jag lider med er. Måste vara fruktansvärt jobbigt. Du har säkert sagt det, men hur länge ska ni hålla på med detta? Alltid? Stor kram till dig!
    Jobbigaste är ju att vi inte vet!  Det vet ingen. Hade jag vetat hur länge (1 år eller 2 till) så hade jag bitit ihop och väntat tills detta elendet tar slut. Så därför jag väntar så enormt mycket på varje undersökning och hoppas varje gång att allt ser bättre ut.
  • Shea 1

Oj, vad ni har det jobbigt Virga!! Förstår att det känns skitjobbigt för dej/er...

• Shea 1

En av alla frågor igen:
    Vi ska göra en Clearence-undersökning, men när jag googlar så kan jag inte riktigt förstå vad som ska göras? Jag har läst mig till vad avsikten med undersökningen är, men inte hur den går till.
    Finns det något annat namn på denna undersökning så att jag hittar, eller vill någon av er berätta?

Nu är det dags för nya ul och nytt renogram (+blodproverna som vi lämnar varannan vecka också). Jag trodde att vi skulle ha en liten undersökningspaus nu.
    Som grädde på moset fick storebror en kraftig allergireaktion med ambulansfärd och besök på akuten som följd. Detta hände igår, nu ska det snart startas en utredning.

Undrar när föräldraledigheten ska börja, jag känner mig inte så värstans ledig när vi är på sjukhuset jämt..

Förlåt för att jag klagar, jag vet att ni andra har det värre än jag, men idag är ingen bra dag (bättre än igår iofs...)

• Anna Panna

Hej alla! Jag är inte så skrivaktiv i tråden längre men läser och följer hur ni har det. En stor kram till er alla - ni kämpar på så bra!
    Jag vet ju hur jobbigt det är med alla undersökningar o dyl, oron sliter otroligt!!!
    D1980: Du frågade om alla mina grabbar har haft samma problem men de har de inte. Det är bara Andreas som haft reflux och njurskador, han är vår tredje grabb och de andra två är friska tack och lov. Nu är ju Andreas också frisk, äntligen efter 6 jobbiga år.
    Glöm inte bort er själva, ta ett bad i lugn och ro, gå en promenad, lär er meditera (om ni har intresse för det förstås) och prata, prata, prata....
    Kram på er alla!
    Anna Panna

• Virga
    Shea 1 skrev 2010-10-03 14:50:24 följande:
    Undrar när föräldraledigheten ska börja, jag känner mig inte så värstans ledig när vi är på sjukhuset jämt..

Förlåt för att jag klagar, jag vet att ni andra har det värre än jag, men idag är ingen bra dag (bättre än igår iofs...)
    Det är bara nu känner jag mig föräldraledig när jag börjat jobba :). Nu någon annan kateteriserar mitt barn någon gång under dagen och när vi hemma delar jämnt med all skötsel av vårt barn så känns det faktiskt att jag är "ledig". Ni tror säkert att jag är väldigt fixerad till dem här katetrar och jag håller med er fullständigt. Men tänk om ni hade en träbit i foten och skulle känna den vid vartenda steg så det är inte lätt att inte bli fixerad.
    På sistone så klagar jag mer än stöttar eller peppar er andra. Men jag känner att jag behöver skriva av mig ibland och särskilt nu när vi har lite andra problem (hyresvärden ställer orimliga krav). Man är väl inte mer än människa....
  • Virga

Tack Anna för dina goa ord. Du är som en solstråle! Roligt att Andreas mår bra och är frisk! Den tiden är över, vad skönt!!!!!! Lämna inte oss ;)

• kattislofberg
    Shea 1 skrev 2010-10-03 14:50:24 följande:
    En av alla frågor igen:
    Vi ska göra en Clearence-undersökning, men när jag googlar så kan jag inte riktigt förstå vad som ska göras? Jag har läst mig till vad avsikten med undersökningen är, men inte hur den går till.
    Finns det något annat namn på denna undersökning så att jag hittar, eller vill någon av er berätta?

Nu är det dags för nya ul och nytt renogram (+blodproverna som vi lämnar varannan vecka också). Jag trodde att vi skulle ha en liten undersökningspaus nu.
    Som grädde på moset fick storebror en kraftig allergireaktion med ambulansfärd och besök på akuten som följd. Detta hände igår, nu ska det snart startas en utredning.

Milo gjorde en Iohexolclearance i somras, kanske är det ni ska göra? I så fall är det en väldigt enkel undersäkning, fast den tar lite tid. De sprutar in något i blodet, sen får man vänta några timmar och den tar de ett par blodprov (stick i fingret).

Förstår vad du menar med det här med föräldraledigheten... Men du vet att du får byta Föräldrapenning mot tillfällig föräldrapenning? Vi brukar få intyg från sjukhuset och så ringer jag FK. Så sparar man ju dagar i alla fall.
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........