Januaritjej skrev 2010-09-30 14:28:51 följande:
Vi har fått en tid för deflux--operation och det är väl några här som gjort sådan, så jag har några frågor:
Hur går det till?
Hur lång tid tar det?
Får man åka hem samma dag?
Hej!
Milo gjorde deflux i somras. Vi skulle var på plats tidigt, sju eller åtta, minns inte. Dagen innan skulle vi tvätta hela honom med Descutan två gånger. Han fick inte äta eller dricka efter 12 på natten. De satte nål och gav honom smärtstillande, förenyggande. Sen satt han i mitt knä när de sövde honom (inte med mask, de sprutade in det i blodet), tog en sekund. Sen fick jag gå ut en stund och efter ca 45 min så ringde de mig, Milo låg på uppvaket. Jag satt hos honom, men han sov någon timme till. Sen vaknade han sakta och fick dricka saft (GOTT tyckte Milo). Det de gjorde var att gå in via kateter i snoppen och spruta in den här defluxen för att ta bort refluxen. Vi fick åka hem vid lunchtid om jag inte minns fel.
Nu blev det komplikationer för vår del, men det är nog inte så vanligt. Milo började kräkas på eftermiddagen (trodde först att det var efter narkosen) och fortsatte på kvällen och nästa dag. De misstänkte att det blivit HELT stopp i urinröret så vi fick åka akut tillbaka 10 mil till Göteborg för ultraljud. Inladga över natt för observation, hem igen nästa dag. Troligen var det en temporär svullnad efter ingreppet som gav ett tillfälligt stopp, men det rättade till sig själv. Så vi slapp operation med slangar från njuren ut genom ryggen i flera månader, som de först befarade... Men Milos fall är lite speciellt, eftersom han har en rejäl förtränging på urinröret. Defluxen lyckades för vår del, refluxen är borta. Men det är som sagt annat som är vajsing så för vår del bler det operation.
Hur som helst, vi har trots min magkänsla bestämt oss för operation. Har pratat med en till läkare. Trycket upp mot njuren kan tydligen vara skadande i sig, på sikt. Och refluxen var sekundär har vi fått veta, refluxen berodde på förträngningen, och det är den som är det primära problemet, och det växer inte bort. Så det får bli operation. Inget jag ser fram emot, men det blir nog bra.
ingen här som opererat en knasig urinledare? De ska tydligen gå in och lossa urinledaren från blåsan, ta bort den trånga delen och sy ihop det... Under läkningen (en vecka eller mer) kommer han att ha slang genom snoppen och från njuren ut genom magen, ev också ryggen. Sen ska han bli helt bra...
VIRGA! Jag lider med er. Måste vara fruktansvärt jobbigt. Du har säkert sagt det, men hur länge ska ni hålla på med detta? Alltid? Stor kram till dig!