• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Mackenzie
    Shea 1 skrev 2010-11-06 15:49:01 följande:
    Idag har det vänt nu är han nästan feberfri och mer sitt vanliga jag igen. Jag var ju så fundersam i början av veckan eftersom han var så gnällig, ville vara i famnen hela tiden. I vanliga fall kan han ligga och jollra med sitt babygym ganska långa stunder. Just nu ligger han och pratar med en nallebjörna som hänger ovanför babysittern, så nu känner jag mig lugnare

Jag ringde faktiskt 1177 igår och frågade om det fanns något sätt att komma i kontakt med läkaren. Då ringde sjuksystern på 1177 upp akuten och lyckades få tag på läkaren som ringde upp efter 10 min. Anledningen till att hon inte ringt var att de inte fått några provsvar ännu. De skulle ringa idag igen, fast än har ingen ringt. 

Fy så besvärligt att ha problem att bajsa dessutom Mackenzie! Är hon alltså hård i magen trots profylax?
    Vad skönt att lillkillen mår bättre! Javisst blir man lättad när de beter sig som vanligt igen <3 Vad bra service av 1177! Hade hört att de kan ringa akuten när vi andra inte kan men var inte säker; skönt att veta! :)  Nu håller vi tummarna för att provsvaret är bra då!
    Ja, lillan har alltid varit trög i magen och det märks ingen skillnad nu när hon är på profylax (Furadantin). E bara så glad att magen funkar bra nu igen efter flera veckors kamp o smärta. Det räcker ju med det hon redan har.
    Ha en skön kväll allihopa!   
  • kattislofberg
    Shea 1 skrev 2010-11-04 17:09:22 följande:
    Hilding måg ganska bra, men jösses så dålig i magen han blev av Bactrimet! Han hade ju slem-vattniga diarréer redan av Trimetoprimet men nu blev det ju ännu värre. Det går åt mååånga blöjor nu. Hoppas det blir lite bättre. Är era små väldigt dåliga i magen av sina antibiotika?
    Milo blev fruktansvärt dålig i magen av Bactrim och Trimetoprim. Det gick så långt att han fick väldigt blodiga diaréer, i slutet var det med bajsblandat blod än blodblandat bajs, om ni förstår vad jag menar. Det var hemskt. Ont hade han också. När detta hade hållt på någon månad eller mer så bytte man till furadantin, och han blev bra i magen på några dagar. Furadantin är snällt mot magen. Bactrim som antibiotikakur som ger dålig mage kan man ju stå ut med, men när man ger det som profylax och magen inte klarar det, då är det inte bra.

Milo höll sig inte frisk på Furadantin, så vi har haft stora bekymmer att hitta ett profylax som funkar. Nu äter han Ciproxin och Cefadroxil och är både frisk och bra i magen. Skönt.

Hoppas läkare ringer snart nu, så ni får besked!
  • kattislofberg
    Mackenzie skrev 2010-11-05 20:00:09 följande:
    Hej allihopa! Jag e ny härinne, har en tös på 13 mdr med dubbelsidig reflux grad fyra.  Har bara vetat om detta sen tre veckor tillbaks o det e tufft!  All osäkerheten om hur det ska gå...ska det växa bort av sig självt, måste man operera, hur många år ska hon vara på profylax, hur många infektioner kommer hon att få etc etc. Speciellt svårt e det när hon inte visar knappt några tecken när hon har UVI.  När njur-bäcken infektionen upptäcktes hade hon bara 37.7 i feber alltså ingen feber enligt vårdens standard, och två skrikattacker.  Det var under den andra som jag kände att något var helt galet, rädd blev jag.  Då var hon 8 mdr gammal och svår att läsa av, men jag packade direkt o åkte in med henne.  Väl därinne kände jag mig lite dum för hon verkade må bra igen o åt o drack som vanligt. MEN vilken tur jag gjorde det!  Kisseprovet o snabbsänkan visade var problemet låg plus att hon var jätteöm vid njurområdet så hon lades in direkt med penicillindropp i armen o jag som trodde hon kanske hade en öroninfektion, var helt paff!
    Sedan fick hon UVI gång på gång till vi äntligen kunde få MUCG undersökningen gjort o då var svaret som sagt allt annat än glädjande:( Nu har jag stenkoll på henne och varenda gång hon verkar må dåligt, ja då undrar man ju om det e UVI och ofta tar jag kisseprov o lämnar in det för säkerhets skull. Ingen feber hade hon i samband med de andra UVIs så det e SVÅRT att veta när det e på gång! Nervöst o stressande e det. Nu ska vi in o kolla så att blåsan fungerar som den ska, hoppas på ett positivt svar då!
    Tack för att ni finns härinne, för eran erfarenheter är så mycket värt när man står här o känner sig ensam med detta!  
    Hej och välkommen hit!
    Känner väl igen mig i det du skriver! Milo har heller inte fått speciellt hög feber vid UVI (han hade nio UVI sina första nio månader trots profylax). När jag var tveksam brukade jag ta ett kissprov och hålla upp det mot ljudet. Det var alltid grumligt om det var UVI. Sen hade vi jättebra kontakt med Barnmottagningen. Vi fick lämna prov hur ofta vi ville, och vi behövde aldrig komma in med honom till en början. Jag bruklade fånga ett urinprov på morgonen och så tog min amn med det och lämnade in det på väg till jobbet. Sen ringde Barnmottagningen och så fick vi komma in urinstickan var "ful", vilket den nästan alltid var.

Förstår att det känns jobbigt och ovisst. Vi har haft ett tufft år, en känslomässig bergochdalbana. Först alla UVIer och problem med att hitta en profylax som funkade. In och ut på sjukhus. Alla oräknerliga undersökningar. Ovisshet. Sen fick vi äntligen en deflux, som gav komplikationer till en början, men den lyckades på så vis att refluxen förvann. Lycka. Sen fick vi veta att refluxen var sekundär och att källan till problemet (förträgning på urinledaren) kvarstod och måste opereras. Så nu väntar vi på operationstid. Sen hoppas vi att han ska bli helt frisk, men jag tror inte på någonting längre, man blir bara besviken...

Vilken profylax har ni? Har hon blivit sjuk trots profylax?
  • kattislofberg
    Virga skrev 2010-11-04 14:47:03 följande:
    Hej! Troligtvis byter dem till annan sort. Furadantin kanske. :) Krya på er!

Har skrivit massor igår men allt försvann när jag postat. Blev så trött på en gång att bara stängde av dator helt och hållet. Jag är lite grinig fortfarande men det kan bero på kvinliga besvär samt att jag har jobbat 2 nätter nyss. Ville ju berätta om Julius. Har skrivit tidigare att katetern har inte fungerat. Han tömmde blåsan sidan om katetern stackaren! När vi öppnade kattern var 3:e timme som vid RIK-ning så rann det ut bara 2-3 droppar. Han hade blod i urinenfrån början och sen blev det ännu värre. Kom skit räliga variga koagler i kataterslangen! Jag blev dödskrämd och vi fick åka bums till barnakuten. Julius hade dessutom feber omkring 38. Det blev  antibiotikakur som vi avslutat igår. Igår jag själv dragit ut hans permanenta katetern hemma (har sådan kompetens) och idag har vi börjat på den gamla spår - RIK:a var 3 timme. Varken jag eller lillen är glada för det. Tyvärr.Rynkar på näsan Idag skall jag bada han för första gången efter operationen så förhoppningsvis trillar av den sista omläggning och jag får se hur såret ser ur i ljumsken. Den har suttit i 2 veckor trotts att vi duschade honom och vill absolut inte börja avlägsnas. Märkligt!
    Skickar många styrkekramar! Va jobbigt ni har det! Rynkar på näsan
  • Shea 1

Nu är jag här med mina frågor igen... Jag ska såklart fråga Hildings läkare också när jag får tillfälle, men jag tänkte kolla här också. Sorry för att jag aldrig kan "bidra" med något själv, det beror ju på att jag inte kan så mycket om det här än.

En jourläkare ringde upp idag för att meddela provresultatet. De bakterier som fanns i Hildings urin var vanliga bakterier som från t.ex. avföring eller likande (som kanske suttit innanför förhuden eller så). Läkaren anser inte att Hilding haft någon uvi nu (vilket ju är bra) men han ska fortsätta Bactrimkuren ut och han ska lämna nytt urinprov imorgon.

Det jag undrar lite över är:
    Han hade ju röda + vita blodkroppar i urinet samt nitriter. Förutom det hade han feber och grät när han kissade. Är det normalt att ha röda blodkroppar i urinet om man inte har uvi? Eller "ska" jag vara orolig för något annat? Frågorna dyker ju såklart upp i huvudet EFTER att man lagt på luren...

Nu verkar Hilding må jättebra, det är ju det viktigaste. Hans usla humör och feber försvann på tredje antibiotikadagen.

(Hilding har ju reflux grad 5 på båda sidor samt "påtaglig hydronefros" på bägge sidor och dålig avrinning  på hö. njure samt att hö njure är förstorad.)

• kattislofberg
    Shea 1 skrev 2010-11-08 18:46:08 följande:
    Nu är jag här med mina frågor igen... Jag ska såklart fråga Hildings läkare också när jag får tillfälle, men jag tänkte kolla här också. Sorry för att jag aldrig kan "bidra" med något själv, det beror ju på att jag inte kan så mycket om det här än.

En jourläkare ringde upp idag för att meddela provresultatet. De bakterier som fanns i Hildings urin var vanliga bakterier som från t.ex. avföring eller likande (som kanske suttit innanför förhuden eller så). Läkaren anser inte att Hilding haft någon uvi nu (vilket ju är bra) men han ska fortsätta Bactrimkuren ut och han ska lämna nytt urinprov imorgon.

Det jag undrar lite över är:
    Han hade ju röda + vita blodkroppar i urinet samt nitriter. Förutom det hade han feber och grät när han kissade. Är det normalt att ha röda blodkroppar i urinet om man inte har uvi? Eller "ska" jag vara orolig för något annat? Frågorna dyker ju såklart upp i huvudet EFTER att man lagt på luren...

Nu verkar Hilding må jättebra, det är ju det viktigaste. Hans usla humör och feber försvann på tredje antibiotikadagen.

(Hilding har ju reflux grad 5 på båda sidor samt "påtaglig hydronefros" på bägge sidor och dålig avrinning  på hö. njure samt att hö njure är förstorad.)
    Jag tycker detta låter jättekonstigt om jag ska vara ärlig! Att han inte skulle haft UVI bara för att det var tarmbakterier!?

När Milo var 8 dagar gammal blev han akut sjuk väldigt hastigt. Det blev ambulansfärd och intensivvård med full övervakning på sjukhus. Man konstaterade snabbt att han hade blodförgiftning och när provresultaten kom så visade det sig att det hade börjat som en UVI och att bakterierna sedan spridit sig i blodet och lett till blodförgiftning. Hur som helst så var det en tarmbakterie som orsakat UVI'n, E-colli, eller vad den heter. Som jag fattade det så hade bakterier från bajset kommit in via snoppen upp i urinblåsan. Detta var enligt läkaren inte ovanligt och BEHÖVER inte leda till UVI, men när ett barn har Reflux så gör det ju oftast det.

Kontentan är alltså att jag tycker det låter jättekonstigt om han menade att han inte trodde det var UVI pga att det var en tarmbakterie. Jag tycker allt tyder på UVI. Jag är verkligen ingen läkare, men en mamma med mycket erfaranhet!

Hoppas du får svar på dina frågor!
  • Shea 1

Tack för ditt svar Kattis!
    Jag tyckte ju också att det kändes konstigt...
    Läkaren som ringde upp trodde att han kanske hade maginfluensa (?) med tanke på att han kräktes och hade diarré andra dagen vi åkte in. Min teori är ju att både kräkningarna och diarrén kom av bactrimet.

Kanske tyckte de inte att snabbsänkan var tillräckligt hög för att det skulle vara uvi? Snabbsänkan var 25.

Jag frågade en bekant (som är bvc-sköterska) om blodkropparna och nitritet, och hon sa att det kan finnas både vita blodkroppar och nitriter i kisset utan att det är uvi, men några röda blodkroppar ska det inte vara i kisset.

Om han nu hade magsjuka och inte uvi så borde man väl gå vidare och undersöka var de röda blodkropparna kom ifrån?

Jag menar inte att ni ska svara på alla mina miljarder frågor (men ni får gärna det om ni kan ), jag måste bara få "tänka högt".

• kattislofberg
    Shea 1 skrev 2010-11-09 17:43:10 följande:
    Tack för ditt svar Kattis!
    Jag tyckte ju också att det kändes konstigt...
    Läkaren som ringde upp trodde att han kanske hade maginfluensa (?) med tanke på att han kräktes och hade diarré andra dagen vi åkte in. Min teori är ju att både kräkningarna och diarrén kom av bactrimet.

Kanske tyckte de inte att snabbsänkan var tillräckligt hög för att det skulle vara uvi? Snabbsänkan var 25.

Jag frågade en bekant (som är bvc-sköterska) om blodkropparna och nitritet, och hon sa att det kan finnas både vita blodkroppar och nitriter i kisset utan att det är uvi, men några röda blodkroppar ska det inte vara i kisset.

Om han nu hade magsjuka och inte uvi så borde man väl gå vidare och undersöka var de röda blodkropparna kom ifrån?

Jag menar inte att ni ska svara på alla mina miljarder frågor (men ni får gärna det om ni kan ), jag måste bara få "tänka högt".
    Milo har haft allt mellan 15 och 300 i CRP vid sina UVI:er. Beror mycket på hur snabbt man upptäcker det. Jag hoppas du får svar av läkaren, berätta här sen, jag är nyfiken på vad du får för besked!
  • Shea 1

De ska höra av sig i veckan (om nya provsvaret hinner komma) annars får jag väl fråga nästa vecka. Då ska vi in för en ny MAG3 och en så´n där chrom-clearence.
    Tack för alla dina svar Kattis!

• Virga
    Shea 1 skrev 2010-11-08 18:46:08 följande:
    De bakterier som fanns i Hildings urin var vanliga bakterier som från t.ex. avföring eller likande (som kanske suttit innanför förhuden eller så). Läkaren anser inte att Hilding haft någon uvi

Han hade ju röda + vita blodkroppar i urinet samt nitriter.
    Urinen är steril. Där skall inte vara någon bakteria! Vanlig tarmbakteria Escherichia colli eller s.k. E-colli är vanligaste orsak till UVI. Särskild för blöjbarn som kissar/bajsar i blöja och bajset lätt hamnar på snoppar/snippor.  Ditt barn har UVi alltså! Varför läkaren säger att det är ingen UVI? Har dem tagit odling? Vad växte i den? E-colli? Då är det urinvägsinfektion. Urinstickor reagerar på just E-colli med postiv nitrit. Visst UVI kan vara orsakad av andra bakterier och behöver då inte synas på sticka (därför skickar man odling) men positiv nitrit är redan klartecken på UVI. Om det var även växt av E-colli i urinen och läkaren säger att det är ingen UVi så hade jag nog bytat läkare med det samma. Jättekonstigt.
    Shea 1 skrev 2010-11-09 17:43:10 följande:
     Min teori är ju att både kräkningarna och diarrén kom av bactrimet.

Mitt barn fick diareér direkt efter första dosen bactrim när han hade UVI.

Snabbsänkan anses normal om den är inte högre än 6-8.  25 räcker gott och väl för UVI.

Egentligen det skall inte vara någon av dem tre.  Som sagt positiv nitrit visar infektion i urinvägarna.
    Shea 1 skrev 2010-11-10 09:27:50 följande:
    chrom-clearence.
    ?? Kreatinin clearence kanske?
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........