Shea 1 skrev 2010-11-08 18:46:08 följande:
Nu är jag här med mina frågor igen... Jag ska såklart fråga Hildings läkare också när jag får tillfälle, men jag tänkte kolla här också. Sorry för att jag aldrig kan "bidra" med något själv, det beror ju på att jag inte kan så mycket om det här än.
En jourläkare ringde upp idag för att meddela provresultatet. De bakterier som fanns i Hildings urin var vanliga bakterier som från t.ex. avföring eller likande (som kanske suttit innanför förhuden eller så). Läkaren anser inte att Hilding haft någon uvi nu (vilket ju är bra) men han ska fortsätta Bactrimkuren ut och han ska lämna nytt urinprov imorgon.
Det jag undrar lite över är:
Han hade ju röda + vita blodkroppar i urinet samt nitriter. Förutom det hade han feber och grät när han kissade. Är det normalt att ha röda blodkroppar i urinet om man inte har uvi? Eller "ska" jag vara orolig för något annat? Frågorna dyker ju såklart upp i huvudet EFTER att man lagt på luren...
Nu verkar Hilding må jättebra, det är ju det viktigaste. Hans usla humör och feber försvann på tredje antibiotikadagen.
(Hilding har ju reflux grad 5 på båda sidor samt "påtaglig hydronefros" på bägge sidor och dålig avrinning på hö. njure samt att hö njure är förstorad.)
Jag tycker detta låter jättekonstigt om jag ska vara ärlig! Att han inte skulle haft UVI bara för att det var tarmbakterier!?
När Milo var 8 dagar gammal blev han akut sjuk väldigt hastigt. Det blev ambulansfärd och intensivvård med full övervakning på sjukhus. Man konstaterade snabbt att han hade blodförgiftning och när provresultaten kom så visade det sig att det hade börjat som en UVI och att bakterierna sedan spridit sig i blodet och lett till blodförgiftning. Hur som helst så var det en tarmbakterie som orsakat UVI'n, E-colli, eller vad den heter. Som jag fattade det så hade bakterier från bajset kommit in via snoppen upp i urinblåsan. Detta var enligt läkaren inte ovanligt och BEHÖVER inte leda till UVI, men när ett barn har Reflux så gör det ju oftast det.
Kontentan är alltså att jag tycker det låter jättekonstigt om han menade att han inte trodde det var UVI pga att det var en tarmbakterie. Jag tycker allt tyder på UVI. Jag är verkligen ingen läkare, men en mamma med mycket erfaranhet!
Hoppas du får svar på dina frågor!