• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Shea 1
    kattislofberg skrev 2010-10-03 19:38:22 följande:
    Milo gjorde en Iohexolclearance i somras, kanske är det ni ska göra? I så fall är det en väldigt enkel undersäkning, fast den tar lite tid. De sprutar in något i blodet, sen får man vänta några timmar och den tar de ett par blodprov (stick i fingret).

Förstår vad du menar med det här med föräldraledigheten... Men du vet att du får byta Föräldrapenning mot tillfällig föräldrapenning? Vi brukar få intyg från sjukhuset och så ringer jag FK. Så sparar man ju dagar i alla fall.
    Är det så? Jag ringde och frågade fk och då sade de att det bara gällde när barnet är inlagt på sjukhuset, för vår del har det ju handlat om undersökningar eftersom Hilding inte haft någon uvi.
  • D 1980

Anna Panna: då måste jag ha tänkt på någon annan. På torsdag ska jag få träffa en läkare på mvc som då ska avgöra om de bara ska göra ett mer utförligt rutin ul eller om jag ska få göra ett speciellt för bara urinvägarna. Så jag känner mig väldigt lättad. Ibland är saker extremt jobbiga tills man får ur sig det, sen blir det bara jobbigt

• Kornelia Juhas
    Virga skrev 2010-10-03 16:44:51 följande:
    Det är bara nu känner jag mig föräldraledig när jag börjat jobba :). Nu någon annan kateteriserar mitt barn någon gång under dagen och när vi hemma delar jämnt med all skötsel av vårt barn så känns det faktiskt att jag är "ledig". Ni tror säkert att jag är väldigt fixerad till dem här katetrar och jag håller med er fullständigt. Men tänk om ni hade en träbit i foten och skulle känna den vid vartenda steg så det är inte lätt att inte bli fixerad.
    På sistone så klagar jag mer än stöttar eller peppar er andra. Men jag känner att jag behöver skriva av mig ibland och särskilt nu när vi har lite andra problem (hyresvärden ställer orimliga krav). Man är väl inte mer än människa....
    Usch så jobbigt duIni verkar ha det!!! Du har all rätt att klaga, om jag var i din situation skulle jag göra det samma!
    Skickar dig styrka! {#emotions_dlg.flower}
  • kattislofberg
    Shea 1 skrev 2010-10-03 20:48:47 följande:
    Är det så? Jag ringde och frågade fk och då sade de att det bara gällde när barnet är inlagt på sjukhuset, för vår del har det ju handlat om undersökningar eftersom Hilding inte haft någon uvi.
    Vi har bytt till TFP vid sjukhusinläggningar men även vid undersökningar, typ MUCG, Mag3 mfl. Detta är efter han fyllt 8 månader, har för mig att det kan finnas någon gräns där... Jag ber alltid om intyg till FK på sjukhuset och sen anmäler jag till FK och skickar in intyget, har blivit beviljat varje gång...
  • Virga
    Shea 1 skrev 2010-10-03 20:48:47 följande:
    Ja, det sa dem till mig också. Men jag har förklarat till dem att jag har förlurat en HEL MÅNAD på ett år med alla undersökningar och dylikt, så varsågod och ge mig TFP för dem. Jag fick till slut några dagar beviljade TFP men långt ifrån inte alla.FK är inte lätt att handskas med.
    Kornelia Juhas skrev 2010-10-04 11:56:18 följande:
    Usch så jobbigt duIni verkar ha det!!! Du har all rätt att klaga, om jag var i din situation skulle jag göra det samma!
    Skickar dig styrka! {#emotions_dlg.flower}
    Tack snälla du!
    kattislofberg skrev 2010-10-05 20:00:34 följande:
    Vi har bytt till TFP vid sjukhusinläggningar men även vid undersökningar, typ MUCG, Mag3 mfl. Detta är efter han fyllt 8 månader, har för mig att det kan finnas någon gräns där... Jag ber alltid om intyg till FK på sjukhuset och sen anmäler jag till FK och skickar in intyget, har blivit beviljat varje gång...
    Dem vägrat bevilja TFP då jag typ inte jobbat! Fast barnet var ju mer än 8 mån. Så bara först när Julius var 9 mån fick jag första dagen beviljat när vi var på en undersöking! Hopplöst. Man har ju redan mycket att tänka och göra men dem stoppar käpp i hjul ändå även vad gäller förtjänad TFP!!
  • kattislofberg

Nu har jag äntligen fått veta vad Milo har för diagnos, vad det kallas. Han har Distal ocklusion med hydronefros/hydroureter. DIstal ocklusion betyder att han har ett hinder på nedre delen av urinledaren nära urinblåsan. Hydronefros betyder egentligen vattenutspädd njure/njurbäcken, men används tydligen ofta som samligsbeteckning även när det gäller utspänds urinledare. Egentligen heter detta hydroureter.

Och det är den distala ocklusionen - hindret - som ska opereras. Då kommer hydrofrenosen/hydroureteren försvinna.

Ingen här som opererat detta, alltså?

• sari

Hej

Det här var en lång tråd och den verkar mest handla om reflux. Jag har precis hittat tråden och har inte läst alla svar. Vår son ska opereras för hinder där urinledaren ansluter till njuren som lett till hydronefros. Någon som har erfarenhet av hur det brukar gå efter en sådan operation?

• kattislofberg
    sari skrev 2010-10-06 22:57:18 följande:
    Hej

Det här var en lång tråd och den verkar mest handla om reflux. Jag har precis hittat tråden och har inte läst alla svar. Vår son ska opereras för hinder där urinledaren ansluter till njuren som lett till hydronefros. Någon som har erfarenhet av hur det brukar gå efter en sådan operation?
    Hej och välkommen!
    Jag har inte erfarenhet av detta ännu, men vår som ska opereras under hösten. Hans hinder sitter närmare urinblåsan och han har hydronefros/hydroureter som följd. Milo är drygt ett år och ska opereras i Göteborg. Vi har fått veta ungefär hur operationen går till och att han kommer att få ligga minst en vecka på sjukhus med slangar och dränage under läkningen. Inget man ser fram emot precis, men det ska bli skönt att få det gjort!

Hur gammal är sonen och när ska han opereras? Var ska han opereras? Vad har han haft för symptom?
  • ankilin08

Kattis och Sari, vi kommer eventuellt att få göra en "stor" operation på vår son Hugo, fyra månader. Han har en reflux grad 5 på höger njure och i förrgår gjorde vi en urografi då de tror att han även ar en förträngning oc att man då måste operera och inte bara göra en reflux.

Har inte fått veta nåt ännu om operationen, men det är givetvis nåt man oroar sig för ändå.

• kattislofberg
    ankilin08 skrev 2010-10-08 13:56:17 följande:
    Kattis och Sari, vi kommer eventuellt att få göra en "stor" operation på vår son Hugo, fyra månader. Han har en reflux grad 5 på höger njure och i förrgår gjorde vi en urografi då de tror att han även ar en förträngning oc att man då måste operera och inte bara göra en reflux.

Har inte fått veta nåt ännu om operationen, men det är givetvis nåt man oroar sig för ändå.
    Då är vi några stycken här som ska göra en liknande operation. Vilket sjukhus hör ni till? Har ni fått besked om när det ska ske? Vår läkare sa att man inte gör denna operation på barn under ett år.

Jag har fått uppfattningen om att det är en ganska omfattande operation men vanlig och inte särskilt komplicerad.
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........