• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • sari

Hej igen

Vår pojke är 6 månader, ingen reflux. Jag har sökt på internet och kan de internationella benämningarna bättre än de ev. svenska. Han har uretero renal pelvis junction (UPJ) som är den vanligaste blockeringen i urinvägarna om jag förstått det rätt. Därför är det lite konstigt att ingen verkar varit med om det. Problemet med blockeringen växer för det mesta bort men i vårt fall bedöms operation som det bästa. Diagnosen är väldigt färsk för oss. Kommer att genomgå en operation som heter Anderson-Hynes Pyeloplasty.

• Virga

Hej! Julius har fått tid för operation på den andra testikel. Den 20 okt. Vi kommer att läggas in den 19okt. Väntar...............

• sari

Hej igen

Har man hydronefros när man har reflux? Frågar du jag undrar om jag befinner mig i rätt tråd.
    Enligt läkare så har 50% av alla barn med hydronefros just det felet som vår son har. Visserligen i olika grader och på de flesta växer det bort. Det är så konstigt att ingen i den här tråden har det problemet.

• kattislofberg

Tror inte att man automatiskt har hydronefros när man har reflux. För Milos del är det alltså avflödeshindret som har lett till dels hydronefros dels reflux.

• kattislofberg
    Mariekexet skrev 2010-10-22 09:56:16 följande:
    Hejsan! Jag har en liten kille med hydronefros..någon mer som har barn med detta?
    Jo, min son har en förträngning på urinledare som lett till hydronefros/hydroureter. Han ska opereras under hösten. Han är 13 månader och har haft bekymmer med urinvägarna sen han var nyfödd.

Välkommen hit!
  • Virga

Hej alla! Julius är efter sin operation den 20/10. Han verkar må bra. Testikeln är på plats så nu har han bägge! Den var liten men verkar ganska bra utvecklad samt blodkärl som går till testikeln fungerar bra. Dem har även hittat en ljumskbråck (tydligen blir ofta så när testiklarna fastnar i ljumskar) och på min begär gjörde cystoskopi i samband med narkos. Vi hade skitsvårt att RIK-a honom sista tiden. Så nu fick han permanent kateter i 2 veckor. Men den verkar inte fungera som den ska, det läcker mer från snoppen än det kommer via katetern när vi öppnar den. Det blir nog kontakt med sjukvården igen. Så trött.....

• kattislofberg
    Virga skrev 2010-10-23 11:30:25 följande:
    Hej alla! Julius är efter sin operation den 20/10. Han verkar må bra. Testikeln är på plats så nu har han bägge! Den var liten men verkar ganska bra utvecklad samt blodkärl som går till testikeln fungerar bra. Dem har även hittat en ljumskbråck (tydligen blir ofta så när testiklarna fastnar i ljumskar) och på min begär gjörde cystoskopi i samband med narkos. Vi hade skitsvårt att RIK-a honom sista tiden. Så nu fick han permanent kateter i 2 veckor. Men den verkar inte fungera som den ska, det läcker mer från snoppen än det kommer via katetern när vi öppnar den. Det blir nog kontakt med sjukvården igen. Så trött.....
    Så skönt att operationen har gått bra! Önskar så att ni kunde slippa all problematik med RIK-ning!!!
  • Mariekexet
    kattislofberg skrev 2010-10-22 15:02:54 följande:
    Jo, min son har en förträngning på urinledare som lett till hydronefros/hydroureter. Han ska opereras under hösten. Han är 13 månader och har haft bekymmer med urinvägarna sen han var nyfödd.

Välkommen hit!
    Tackar!

ok har han haft många uvi?
    Min son är 3½ och de upptäckte det redan på UL i magen  (ensidig)men nu  har
    de stora hopp om att kroppen växer kapp den. Var ett tag sen vi var på kontroll nu  men hoppas
    på att de har rätt.
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........