• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Shea 1

Hoppas att Milo får komma hem idag Kattis!
    Sedan har jag glömt att säga att du har en förfärligt söt son

• kattislofberg

Kan berätta att Milo är hemma på permission och mår jättebra! De drog sista katetern igår morse och även vätskesonden. Han började kissa själv på en gång och läkaren var mycket nöjd. Igår kväll kom han hem och var så glad över att vara hemma, det var underbart att se. Efter en vecka med MYCKET oroliga och jobbiga nätter har han inatt sovit som en stock. Inga irriterande slangar och sladdar, ingen blåskramp och egen säng!

Det är så otroligt skönt att det är över. Det har varit en väldigt tuff vecka, men nu är vi Back On Track!

På fredag är det återbesök/utskrivning samt Mag-3. Jag begärt att han ska få lugnande redan innan de sätter nålen, jag hoppas att det inte blir några problem. Han har varit med om mycket jobbiga saker och kommit till ett läge när han skriker så fort någon främmande tar i honom. Dessutom lär han vara svårstucken eftersom han är stucken i varenda synligt kärl redan.

Det som är gjort är att de lossat vänster uretär från blåsan, tagit bort hindret, satt tillbaka uretären, lett den innanför vävnaden på insidan av blåsan så att den mynnar ut på höger sida. När blåsan fylls så trycks uretären till så att det blir som en backventil som förhindrar reflux. Detta kommer inte att funka som det ska än på ett par månader, så han fortsätter stå på profylax en period (dock inte dubbel).

Läkaren tror dock att han inte kommer att ha lika mycket problem som tidigare, även om refluxen är kvar ett tag. Det var kombinationen av reflux och avflödeshinder som gjorde att ha fick så ruskigt täta infektioner. Kisset åkte bakåt, men kunde sen inte rinna tillbaka som det skulle. Perfekt för basilusker.

Tack för alla tankar och lyckönskningar!

• Shea 1

Skönt att höra att det värsta är över, Kattis!{#emotions_dlg.flower}

• e digitalis
    kattislofberg skrev 2011-01-25 08:26:18 följande:

Kan berätta att Milo är hemma på permission och mår jättebra! De drog sista katetern igår morse och även vätskesonden. Han började kissa själv på en gång och läkaren var mycket nöjd. Igår kväll kom han hem och var så glad över att vara hemma, det var underbart att se. Efter en vecka med MYCKET oroliga och jobbiga nätter har han inatt sovit som en stock. Inga irriterande slangar och sladdar, ingen blåskramp och egen säng!

Det är så otroligt skönt att det är över. Det har varit en väldigt tuff vecka, men nu är vi Back On Track!

På fredag är det återbesök/utskrivning samt Mag-3. Jag begärt att han ska få lugnande redan innan de sätter nålen, jag hoppas att det inte blir några problem. Han har varit med om mycket jobbiga saker och kommit till ett läge när han skriker så fort någon främmande tar i honom. Dessutom lär han vara svårstucken eftersom han är stucken i varenda synligt kärl redan.

Det som är gjort är att de lossat vänster uretär från blåsan, tagit bort hindret, satt tillbaka uretären, lett den innanför vävnaden på insidan av blåsan så att den mynnar ut på höger sida. När blåsan fylls så trycks uretären till så att det blir som en backventil som förhindrar reflux. Detta kommer inte att funka som det ska än på ett par månader, så han fortsätter stå på profylax en period (dock inte dubbel).

Läkaren tror dock att han inte kommer att ha lika mycket problem som tidigare, även om refluxen är kvar ett tag. Det var kombinationen av reflux och avflödeshinder som gjorde att ha fick så ruskigt täta infektioner. Kisset åkte bakåt, men kunde sen inte rinna tillbaka som det skulle. Perfekt för basilusker.

Tack för alla tankar och lyckönskningar!

Jag ville verkligen "likea" din kommentar, men får nöja mig med att skriva att jag är så glad för er skull!

• e digitalis

Förresten, har fått höra att vi troligen kommer att få göra DMSA i slutet av februari, det är den första för oss. Behöver man göra flera? Flera med en gång, eller kanske en uppföljning vid senare tillfälle?

Dela gärna med er av tips på hur vi bäst tar oss igenom undersökningen, vår lilla solstråle  är just nu 6 månader.

• Fröken Fajans

Vi ska också göra dmsa på vår ettåring. Hur får man honom att ligga still i en halvtimme?

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-01-25 21:47:02 följande:
    Förresten, har fått höra att vi troligen kommer att få göra DMSA i slutet av februari, det är den första för oss. Behöver man göra flera? Flera med en gång, eller kanske en uppföljning vid senare tillfälle?

Dela gärna med er av tips på hur vi bäst tar oss igenom undersökningen, vår lilla solstråle  är just nu 6 månader.
    Hilding gjorde en MAG-3 (ungefär samma princip) i November, när han var 4 månader. Det gick väldigt bra. De gav honom lugnande (Stesolid) innan för att han inte skulle vakna. Sedan lade vi honom på en sacco-kudde i vagnen och han somnade. Vid undersökningstillfället lyfte jag över honom och sacco-kudden sovandes till kamerabänken.

Vi har diskuterat det där med lugnande tidigare i tråden och där verkar man ha lite olika riktlinjer på olika sjukhus. Vi skulle iofs göra en Chrome-clearence smtidigt och inför den var de tvungna att sätta lite extra nålar/slangar. Iaf så tyckte de att det var bättre att han fick lite lugnande än att vi skulle vara tvungna att komma tillbaka och göra om undersökningen. Dessa två undersökningar tog drygt 8 h på sjukhuset, så det kanske var därför som de ville bespara oss en sådan omgång till.

Det viktigast under våran undersökning var att han inte rörde sig i sidled, inte vred på sig eller flyttade sig. Att han viftade lite med armarna gjorde inget.

Det finns väl tre sätt att "klara undersökningen"
    * Barnet sover
    * Barnet är vaket men man lyckes distrahera det så att det ligger stilla (inte jättelätt med en bebis)
    * Barnet är vaket och man håller fast det.

Hur länge ska man ligga stilla på DMSA? Hilding skulle ligga 2 x 20 min.
  • Shea 1
    Fröken Fajans skrev 2011-01-26 13:23:48 följande:
    Vi ska också göra dmsa på vår ettåring. Hur får man honom att ligga still i en halvtimme?

Ser han på tv? Man skulle ju kunna ha med en dator/dvd-spelare och kolla på film. Eller har de kanske tv i undersökningsrummet? Jag minns inte att jag sett någon tv men jag tror att det stod på vår kallelse att äldre barn kan titta på tv under undersökningen. Annars är det kanske bäst att han sover sin vila då? (Beroende på tid på dygnet..) Fast det är väl inte alldeles enkelt att få en ettåring att somna i den ovana miljön.

Jag tycker nog att fasthållning verkar vara det sämsta sättet, det är ju lätt att de blir skrämda, men ibland finns det kanske inga andra alternativ...
  • Tessie2022

Hos "oss" så kör de in en tv som de sätter igång en film på.. Hjälpte dock inget på min dotter då hon var för liten och arg alla gångerna hon har gjort undersökningarna (3 gånger) där de ska ligga still länge.. Här körde de ju som sagt med att hålla fast henne med våld - men jag förespråkar nog att ge barnet lite lugnande istället.. Dock inget som min dotter fått några "men" av men inte kul under själva undersökningen + att vid den sista undersökningen kunde de inte tyda ordenligt pga att hon hade lyckats röra sig ändå..

• e digitalis

Tack för svar!

Jag kanske borde ringa sjukhuset och höra mig för om hur de brukar göra där, och fråga om Stesolid. Fasthållning känns ju så där... och hon är inte så bra på att ligga stilla, eller på att somna, hon somnar helst efter maten, och jag kan väl knappast följa med in i apparaten... Glad

TV och film, jag undrar jag om det skulle gå... lugnande känns ju helt klart bäst, om de åndå sprutar in radioaktiv vätska så kan de väl lika gärna ge lite lugnande också? Kan ju knappast skada mer än isotopen :)

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........