• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • kattislofberg
    Januaritjej skrev 2011-02-13 10:36:27 följande:
    Hej. Jag har en dotter, på 1,5 år,som har haft reflux på båda sidorna, vi gjorde ett defluxingrepp i oktober och efter den är refluxen borta på höger sida och nästan borta på vänster. Vi har iaf slutat med profylaxen (furadantin) som hon fick ta i 1 år. Våran dotter bajsar löst och har alltid gjort, men nu har hon börjat dagis och jag får uppfattningen att fröknarna tycker det är konstigt. Min mamma, som är sjuksköterska, sa till mig häromdagen att tarmfloran kan förändras när man tar antibiotika. Så vi funderar på om det kan vara det som gör att hon bajsar löst. Så nu undrar jag hur era barns bajs är, där dom har ätit antibiotika.
    Javisst är det så. Nu äter Milo en profylax som hans mage tål (Cefadroxil) men när han stod på Bactrim eller Trimetoprim så var hans mage fullständigt urballad. Han var mindre då och ammades bara, men det var alltid löst och ofta skummigt. En periiod hade han även jättemycket blod i bajset. Allt pga antibiotikan. Så vi är glada över att det funkar nu.
  • kattislofberg
    Kornelia Juhas skrev 2011-02-13 22:06:51 följande:
    Nu är Nila opererad och det känns så skönt att det hela förhoppningsvis är över Skrattande

Kram på er!!!
    Åh jag ryser när jag läser om Nilas operation. Låter väldigt väldigt likt den operation som Milo genomgick för en månad sen. Nu mår han jättebra och allt som är kvar är ett ärr på magen. Men fy tusan va jobbigt det var, precis som du beskriver. Bland det värsta jag varit med om.

Står hon på profylax än? Milo gör det och ska göra det fram till blåsröntgen om någon månad. Sen tar man nog bort den oavsett om refluxen är borta eller ej. Även om refluxen inte är borta riktigt än (det kan tydligen ta lite tid innan det funkar som det ska) så tror läkaren inte att han ska få några infektioner, i alla fall inte så täta som förr. Hans problem var refluxen i kombination med förträgningen som nu är borta.

Oerhört skönt att det är över i alla fall!
  • e digitalis
    kattislofberg skrev 2011-02-17 17:10:22 följande:
    Nu mår han jättebra och allt som är kvar är ett ärr på magen. 
    Åh så roligt att höra att han mår bra nu! Fler goda nyheter önskas :)))
  • Virga
    kattislofberg skrev 2011-02-17 17:10:22 följande:
    Oerhört skönt att det är över i alla fall!
    Verkligen verkligen... Så roligt att höra att Milo mår bra. Det var ju exremt med dem infektionerna han hade. Håller tummarna att refuxen är också borta!

Vi skall till uroterapi den 28/2 då katetern dras på sjukhuset och vi skall vara där hela dagen och skall öva/träna/lära oss att RIK:a Julius. Vågar inte ens tänka på det. Så fort jag gör det då krampar det i magen :(
  • e digitalis
    Virga skrev 2011-02-17 23:51:45 följande:
    Verkligen verkligen... Så roligt att höra att Milo mår bra. Det var ju exremt med dem infektionerna han hade. Håller tummarna att refuxen är också borta!

Vi skall till uroterapi den 28/2 då katetern dras på sjukhuset och vi skall vara där hela dagen och skall öva/träna/lära oss att RIK:a Julius. Vågar inte ens tänka på det. Så fort jag gör det då krampar det i magen :(
    vad är RIK?
  • Shea 1

Kattis: Jag brukar "smygläsa" i din blogg ibland för att se hur det går för Milo, och när jag såg bilden där han åt tårta så blev jag så rörd att det kom en liten tår! skönt att höra att det går så bra!

Jag har en liten fundering, kanske mest till Kattis och Kornelia:
    Jag ammar fortfarande och hade tänkt göra det ett tag till. Kan det vara en fördel att fortfarande amma när operationen görs? Eller vill de veta precis hur mycket vätska barnet får i sig (så att de måste få flaska eller mugg)? Jag har inte lyckats få honom att ta flaska ännu, och om han fungerar som sin storebror så kommer han inte att lära sig det förrän han slutat amma.

Typiskt mig att redan vara på de praktiska detaljerna och fundera när vi inte ens vet OM han ska opereras!

• mimamima

Hej, det var väldigt länge sen jag var här inne.... Det blir liksom inte av så mycket nu när profylax och sjukhusbesök är en del av vardagen! Känner mig lyckligt lottad att Lina faktiskt är "frisk" nu, och ska på återbesök i morgon ( tänk att det är över ett år sen hon opererades )
    Kattis och Kornelia, min Lina opererade bort 1/3 av sin njure när hon var 1 1/2 år pga dubbla system på höger njure. När jag läser era berättelser om sjukhustiden och hur det var är det som att skickas tillbaka till nov -09. Det var så otroligt tufft och jag var helt slut länge efteråt!! Jag vill rekomendera er att genom sjukhuset få kontakt med nån av deras kuratorer . Jag träffade en underbar sån några gånger...... Det hjälpte faktiskt mycket att få häva ur sig och gråta!! Man har så mycket inne i sig efter ett tag...
    Eller egentligen borde alla här som kämpar för sina barn få träffa nån kurator då och då som har förståelse av sjukhusvärlden.

Virga: tänker på dig och Julius då och då, håller alla tummar och tår för er!

Annapanna: Hur är det med er nu??

Massor med kramar Maria, mamma till Lina, som snart blir tre och har världens vackraste ärr på magen. Hon är faktiskt lite stolt över det....:o)

• Bella73

Hejsan.
    Jag tänkte mest att jag kanske kunde vara till någon hjälp, om någon undrar över något speciellt.
    Blev själv op som 5 åring för reflux i urinvägarna. Har mina journaler från den tiden när jag var sjuk.

Kram till er alla, och lycka till!

• e digitalis

Tack Bella, det var snällt :)

@Shea, det är väl klart att du funderar över sånt... det ingår nog i det att vara mamma... dessutom så är det väl mer gripbart att fundera över de praktiska detaljerna, och allt annat är så stort och jobbigt så då blir det enklare och skönare att göra det man kan göra...

Kram till er alla! 

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........