• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Ida Marie

Jag föddes med dubbla urinvägar,urinledare,njurar och en hel hög mera fel. Blev opererad för detta 1986 när jag var 2 månader gammal. Under op dog mina njurar och dom fick inte igång dem försän ca 30min efter... Hade även vidgade ledare mm och Refluxer.... Jag lever med ett STORT ärr på magen som dock inte mår så bra nu när ja e gravid... Men jag lever iaf å glad är jag för det... så det finns hopp idag på 2000 talet om det gjorde det för 25 år sen :)

LYCKA TILL ALLA MAMMOR <3 <3

• e digitalis

Kollade på MAG-3 på Wikipedia, verkar som sagt vara rätt lika...

Jag trodde att man inte kunde se eller säga nåt om de dubbla uretärerna på en DMSA, men på Wikipedia verkar det som att man kan, det måste väl vara det dom menar med "occult duplex system", eller vad tror ni? Jag trodde att vi skulle vara tvugna att göra en cystografi för detta, iaf var det så jag tolkade barnläkaren.

Jag måste säga att jag är rätt förvirrad vad gäller alla undersökningar man kan göra och vad de är bra för. Vet ni om det finns nån bra sida som förklarar detta?

en.wikipedia.org/wiki/DMSA_scan
    A DMSA scan is a radionucleotide scan that uses dimercaptosuccinic acid in assessing the renal function, it is now the most reliable test for the diagnosis of Acute pyelonephritis. The major clinical indications for this investigation are the detection and/or evaluation of a renal scar, the small or absent kidney, an occult duplex system, certain renal masses, systemic hypertension or suspected vasculitis.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Cystography
    Cystography can be used to evaluate bladder cancer, vesicoureteral reflux, bladder polyps, and hydronephrosis.

en.wikipedia.org/wiki/MAG3_scan
    The technique is very useful in evaluating the functioning of kidneys.
  • e digitalis
    Tänk så mycket man kan hitta på nätet... Jag gissar att när jag var liten så hade jag iaf pyelonefrit, hydronefros och vesicouretal reflux. Kan ju vara bra att veta när vi pratar med nefro-folket...

Här fanns iaf några tester samlade, men de är på engelska. Kan IVP vara samma som DMSA eller är det ytterligare ett test man kan göra månne?

www.childrenshospital.org/az/Site1117/mainpageS1117P0.html

Another cause of hydronephrosis isvesicoureteral reflux, when urine that dwells in the bladder flows back into the ureters and often back into the kidneys.

If a diagnosis is not made prior to birth or if a child develops hydronephrosis, doctors will use a combination of the following tests on your newborn or child, depending on the severity of the problem, to help determine the underlying cause: Voiding cystourethrogram (VCUG) - a specific X-ray that examines the urinary tract. A catheter (hollow tube) is placed in the urethra (tube that drains urine from the bladder to the outside of the body) and the bladder is filled with a liquid dye. X-ray images will be taken as the bladder fills and empties. The images will show if there is any reverse flow of urine into the ureters and kidneys and how well the bladder empties. It is also used to determine if there is obstruction in the urethra. Renal ultrasound (RUS) - a non-invasive test in which a transducer is passed over the kidney, producing sound waves which bounce off the kidney and transmit a picture of the organ on a video screen. The test is used to determine the size and shape of the kidney, and to detect a mass, kidney stone, cyst, or other obstruction or abnormalities. Intravenous polygram (IVP) - a special x-ray of the kidneys, ureters and bladder that involves injection of a contrast agent that fills the urinary tract on the x-ray and helps the doctor to see the organs. The IVP shows how well the kidneys drain urine. A renal (kidney) scan (MAG 3 with lasix) - This scan provides very sensitive quantitative information regarding kidney function and drainage characteristics. Along with the IVP, it is particularly helpful in identifying and assessing the degree of blockage.

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-01-26 22:51:54 följande:
    Tack för svar!

Jag kanske borde ringa sjukhuset och höra mig för om hur de brukar göra där, och fråga om Stesolid. Fasthållning känns ju så där... och hon är inte så bra på att ligga stilla, eller på att somna, hon somnar helst efter maten, och jag kan väl knappast följa med in i apparaten... Glad

TV och film, jag undrar jag om det skulle gå... lugnande känns ju helt klart bäst, om de åndå sprutar in radioaktiv vätska så kan de väl lika gärna ge lite lugnande också? Kan ju knappast skada mer än isotopen :)
    Hos oss var det bara en bänk, själva locket eller röret på kameran användes inte, så om man är bekväm med det själv så skulle det ev. kunna funka att amma (obekvämt för ryggen, dock, du får ju inte plats bredvid)
    För du menade amma, väl?

När vi var i Göteborg på en undersökning så började Hilding gråta mycket och jag ville egentligen amma honom, men det kändes lite konstigt att slänga fram bröstet på bänken bland allt folk så vi försökte trösta på annat sätt.
  • Shea 1
    Ida Marie skrev 2011-01-26 22:59:38 följande:
    Jag föddes med dubbla urinvägar,urinledare,njurar och en hel hög mera fel. Blev opererad för detta 1986 när jag var 2 månader gammal. Under op dog mina njurar och dom fick inte igång dem försän ca 30min efter... Hade även vidgade ledare mm och Refluxer.... Jag lever med ett STORT ärr på magen som dock inte mår så bra nu när ja e gravid... Men jag lever iaf å glad är jag för det... så det finns hopp idag på 2000 talet om det gjorde det för 25 år sen :)

LYCKA TILL ALLA MAMMOR <3 <3
    Tack så mycket!

Visst är det fantastiskt vad de klarar av! En kompis till mig har jobbat på Astrid Lindgrens barnsjukhus (ssk) och när jag frågade henne om det så visade det sig att hon jobbat just med njuroperationer, mag-tarm-kanalsop och liknande! (ja hon opererade ju inte då eftersom hon är sjuksyrra, hon jobbade på de avdelningarna)

Hon berättade att den op. som Hilding ev. ska göra oftast blir väldigt lyckad men att den är ganska jobbig initialt efter op. Hon nämnde lite om andra missbildningar som barn kan ha och jag insåg att vi har det väldigt bra ändå... fast man oroar sig ju ändå...

Det finns t.ex. barn som föds utan analöppning och ändtarn (efter tjocktarmen så tar det bara slut i ett tomrum) och läkarna kan konstruera tarm och analöppning som de kan få att fungera som vanligt! Är det inte helt otroligt!! Jag är så tacksam över att vi bor i Sverige och får all denna sjukvård gratis!
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-01-27 14:32:04 följande:
    Hos oss var det bara en bänk, själva locket eller röret på kameran användes inte, så om man är bekväm med det själv så skulle det ev. kunna funka att amma (obekvämt för ryggen, dock, du får ju inte plats bredvid)
    För du menade amma, väl?

När vi var i Göteborg på en undersökning så började Hilding gråta mycket och jag ville egentligen amma honom, men det kändes lite konstigt att slänga fram bröstet på bänken bland allt folk så vi försökte trösta på annat sätt.
    Hej, ja. jag menade amma... vi får väl se hur det blir...

Har du koll på andra sidor som är bra om man vill läsa om sånt här?

Jag håller helt med dig, det är fantastiskt vad de kan göra, och det är fantastiskt att vi bor här och får tillgång till allt detta! Jag brukar ofta tänka på det, inte minst under graviditet och förlossning, så otroligt bra allting! Även barnvård, både BVC och barnsjukvård... ruskigt bra!

Hade aldrig hört det där om ändtarmsöppningen, håller med om att vi ändå har tur, det finns ju så mycket som är oändligt mycket värre... 
  • Ida Marie

ja visst har vi otroligt tur som bor här i sverige!!!! Lycka till med allt nu ':)

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........