Virga skrev 2011-02-23 23:09:43 följande:
Hej Bella73! Vilken refluxgrad hade du? Vad gjörde dem för ingrepp på dig? Hur mår du nu? Hur mår dina njurar? Tusen frågor på direkten :)))) Men jag är så nyfiken hur brukar det gå för dem som haft besvär och är vuxna nu. Tack för svar i förhand :)
Hej.
Jag hade på
vänster sida en njurskada och påfyllnadsreflux av grad 2, och
på höger sida en miktionsreflux av grad 1.
På höger sida förelåg det en markant lateralisering av ett cirkelrunt gapande ostium. (de beskriver det som ett sk golfhålstyp)
De gjorde bl.a refluxplastik på mig när jag var 5 år. Hade varit sjuk till och från sen jag var ett spädbarn, inte förrens jag var nära att stryka med efter att ha fått urinförgiftning i hela kroppen, så var det min moster som tippsade läkarna om att kolla upp om det inte kunde vara den diagnosen som jag sen då fick.
Jag har ärrbildningar på njurarna, och det gör att jag lite då och då, helt plötsligt kan få attacker då det känns som om någon sticker in en kniv. Det kan gå ett halvår mellan attackerna, men de varar så kort tid, så det är absolut inte någonting jag lider av, mer än att det gör ont så in i 17 just när det händer. Annars så är allt annat toppen

.
Jag gick på regelbunda kontroller upp till jag var 15 år, efter det har det inte behövts några fler kontroller alls. Och jag är som sagt var född 73, så det är ju ett tag sedan

.
Lycka till, och tveka inte på att fråga opm det är något mer.
Jo förresten jag har en hel del men från den tiden, men det är INTE pga sjukdommen, utan på hur jag blev behandlad av sjukvårdspersonalen.....DET om något har satt sina spår i mitt liv.