• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • CoolJen

Hej alla.

Tänkte höra vad ni tror och kanske jämföra lite...
    Vid RUL upptäcktes att bebis hade 5mm på njurbäckenet(vänster sida tror jag, den andra helt normal)
    På UL v. 32 var det 8 mm.

Nu har sonen kommit ut och är 9 dagar och vi var på röntgen idag där det visade att det ökat till 10 mm.
    Från dag 1 så har han fått antibiotika som profylax

Vi har ännu inte fått tala med någon läkare om detta...så låter det som en mildare reflux eller värre?
    Vad kan hända, vad blir det för uppföljning?

(Ska sätta mig och läsa igenom tråden nu...)

• Shea 1

Hej CoolJen!
    Först: Grattis till sonen!!!

Jag har nu kollat i min Hilding-pärm hur det såg ut för honom. Tyvärr har jag inga siffror från ultraljuden i magen, den första siffra som jag har är från hans andra/tredje? ultraljud när han var 1 månad gammal, så jag vet inte om det går att jämföra... På Hildings dåliga sida hade han "kraftig hydronefros med njurbäckendiameter på 3,5 cm" och på vänster "lätt till måttligt vidgat njurbäcken med diameter på 1,5 cm". Men då var han ju 1 månad som sagt.

Är det röntgen ni varit på idag, eller är det ett ultraljud?

Jag vet inte om man kan bedöma ev. reflux på storleken på njurbäckenet? Vi fick iaf göra en MUC-undersökning: en röntgenundersökning där man ser hur kontrastvätskan rör sig från blåsan. Hilding var 9 dagar när de gjorde MUC:en på honom.

Jag minns att jag tyckte att det var väldigt frustrerande ibörjan att vi inte fick reda på något. Det var bara undersökningar hela tiden, men aldrig några "svar". Dels tror jag det handlade om att de inte riktigt visste omfattningen på problemen och helst enkelt fick vänta tills nästa undersökning, dels är Hilding född 13 juli =många var på semester. Nu när hans riktiga läkare är på plats är det lättare att få bättre svar.

• CoolJen

Shea 1:

Hej och tack
    Tack även för ditt svar...

Vi var på röntgen avdelningen men de kollade med ultraljud. Kanske nästa steg blir en muc undersökning?

Hur har Hilding påverkats av sin hydronefros?

• Shea 1

Jag tror att MUC brukar vara nästa steg.

Hilding har reflux grad 5 på sin hö. sida och 4-5 på vänster och visar tecken på nedsatt njurfunktion. Vi har väldig tur ändå för i vardagen är detta inget som vi märker av alls. Det som varit annorlunda med Hilding jämfört med andra bebisar är läkarbesöken och att vi måste ha mer koll på honom vad gäller feber och allmäntillstånd.
    Det som HAN märkt mest av är läkarundersökningarna, men det har ändå gått väldigt bra. Visst gör det ont en kort stund t.ex. när de sticker men det går ju fort över i den åldern. När Hildings storebror tagit ett blodprov kan han gråta i 40 minuter och så blir det inte alls för Hilding.

Ofta brukar inte röntgenläkare säga vad de ser eftersom bilderna ska tolkas först. Det kan vara frustrerande att vara på en undersökning och sedan bara få gå hem efteråt utan att ha fått någon information. Sade läkaren något mer än att njurbäckenet vidgats?

• CoolJen
    Shea 1 skrev 2011-03-09 08:54:49 följande:

Jag tror att MUC brukar vara nästa steg.

Hilding har reflux grad 5 på sin hö. sida och 4-5 på vänster och visar tecken på nedsatt njurfunktion. Vi har väldig tur ändå för i vardagen är detta inget som vi märker av alls. Det som varit annorlunda med Hilding jämfört med andra bebisar är läkarbesöken och att vi måste ha mer koll på honom vad gäller feber och allmäntillstånd.
    Det som HAN märkt mest av är läkarundersökningarna, men det har ändå gått väldigt bra. Visst gör det ont en kort stund t.ex. när de sticker men det går ju fort över i den åldern. När Hildings storebror tagit ett blodprov kan han gråta i 40 minuter och så blir det inte alls för Hilding.

Ofta brukar inte röntgenläkare säga vad de ser eftersom bilderna ska tolkas först. Det kan vara frustrerande att vara på en undersökning och sedan bara få gå hem efteråt utan att ha fått någon information. Sade läkaren något mer än att njurbäckenet vidgats?

Nej, han gjorde ett konstaterande och sa att vi kommer bli kontaktade av läkaren som skickade remissen.

Lillkillen lider av sina gaser i magen också Har förstått av att ha läst lite i tråden att det kan vara medicinens fel...
  • Shea 1
    CoolJen skrev 2011-03-09 09:08:12 följande:
    Nej, han gjorde ett konstaterande och sa att vi kommer bli kontaktade av läkaren som skickade remissen.

Lillkillen lider av sina gaser i magen också Har förstått av att ha läst lite i tråden att det kan vara medicinens fel...
    Har ni Trimetoprim? Den tror jag ska vara bland de snällare mot magen, men det kan vara illa nog ändå. Hildings läkare har faktiskt dagt att Trimetoprim inte ska påverka magen alls, eftersom den antibiotikan inte ska påverka magbakterierna, men nog tyckte då jag att han var risig i kistan för jämnan. Hildings mage har blivit bättre nu när han äter mat och inte bara bröstmjölk. När han fick en antibiotika kur med Bactrim, då var magen ännu sämre, det bara sprutade grönt skum ur rumpan på honom han blev nästan skinnflådd där bak.

Hur som helst: Det är jobbigt såhär i början när hormonerna stormar och man tycker att man inte får reda på något. Ta hand om dej!{#emotions_dlg.flower}
  • CoolJen

Ja Trimetropin...trist att det är den som ska vara snällast mot magen och han ändå reagerar då...
    Ska skicka iväg sambon att köpa sempers droppar idag iaf.

Usch, grönt skum...det hoppas jag vi inte behöver vara med om, stackars liten.

Tack, ja jag kommer fortsätta hänga här tror jag

• Virga

Hej CoolJen! Varmt välkommen hit! Grattis till sonen! Baby
    Shea1 har ju skrivit mycket och jag håller med henne. Nästa steg blir troligtvis MUCG. Trimetoprim brukar vara den första antibiotikan som man kan ge till såna små. Vid 2 mån ålder man kan börja med Furadantin. Trimetoprim är faktiskt ingen mild medicin för magen jämfört med Furadantin. Köp Sempers droppar. Vi kör med det i snart 2 år :)
    Vilket sjukhus hör ni till?
    Har du frågor så bara kör på.

• CoolJen
    Virga skrev 2011-03-09 12:42:16 följande:
    Hej CoolJen! Varmt välkommen hit! Grattis till sonen! Baby
    Shea1 har ju skrivit mycket och jag håller med henne. Nästa steg blir troligtvis MUCG. Trimetoprim brukar vara den första antibiotikan som man kan ge till såna små. Vid 2 mån ålder man kan börja med Furadantin. Trimetoprim är faktiskt ingen mild medicin för magen jämfört med Furadantin. Köp Sempers droppar. Vi kör med det i snart 2 år :)
    Vilket sjukhus hör ni till?
    Har du frågor så bara kör på.
    Hej och tack

Nu är sempers droppar inhandlade!

Har ni märkt skillnad på vilken tid på dygnet antibiotikan tas? Vi tog tidigare på eftermiddagen men då började magen krångla hela kvällen/natten så idag gav jag när vi gick upp.

Ingen aning om vilket sjukhus vi tillhörDrömmer
    Han har även ett blåsljud på hjärtat och för att kolla det fick vi komma till Astrid Lindgren men ultraljudet på njurarna var på Danderyd.
  • Shea 1
    CoolJen skrev 2011-03-09 13:37:51 följande:
    Hej och tack

Nu är sempers droppar inhandlade!

Har ni märkt skillnad på vilken tid på dygnet antibiotikan tas? Vi tog tidigare på eftermiddagen men då började magen krångla hela kvällen/natten så idag gav jag när vi gick upp.

Ingen aning om vilket sjukhus vi tillhörDrömmer
    Han har även ett blåsljud på hjärtat och för att kolla det fick vi komma till Astrid Lindgren men ultraljudet på njurarna var på Danderyd.
    Ibörjan tog vi antibiotikan på dagen så att magknipet inte skulle komma på natten (ego-mamman :-S) De sade att det inte spelade så stor roll vilken tid på dygnet antibiotikan togs när de är så små för då har de ingen dygnsrytm iaf. När de blir större ska den helst tas på kvällen då det är under natten som "mest urin" förmodligen ligger i blåsan under längst tid. Sedan när vi inte märkte av så mycket knip så flyttade vi antibiotikatiden succesivt så att vi nu tar den ungefär kl 18.

Nu har vi istället problem med att Hilding blir hård i magen, är det någon annan som haft det problemet? (det behöver ju inte komma från antibiotikan, det kan ju vara maten..)
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........