• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • pippi2

Hejsan
    Har några frågor som jag tror att ni säkert kan svara på här. Om man skulle hitta ett ärr från en uvi, hur följer läkarna upp det under barnets uppväxt, vad görs för undersökningr under åren? Kan ett ärr på njuren bli värre om man är infektionsfri? Om man gör DMSA 1 till1,5 år efter den första infektionen och har varit infektionsfri sedan dess och det skulle visa sig ha blivit ett ärr, kan man då veta att det är orsakat att infektionstillfället eller om det är medfött? Vore jätte snällt om någon hade något svar.

• Saniss

hej!
    har varit inne här och läst några ggr men aldrig skrivit. När jag var gravid och gjorde ul i v.32 så visade de att min sin hade förstorad njure på båda sidor den ena var 12mm och den andra 10mm. När han var några dagar gammal gjorde dom ett till ultjaljud som visade att det hade gått ner men de var fortfarande något förstora. Vi fick utskrivet trimetropin och har gett honom de sen dess. Nu är han en o en halv månad. Vi var på huddinge förra veckan ch gjorde ett till ultraljud som visade att det var normal storlek på den högra njuren men att den vänstra fortfarande var stor.Nu väntar vi på en remiss till en mucg undersökning.
    Ni som gett era barn trimetropin, har deras tarmflora blivit rubbad? Och om så är fallet har den blivit normal sen?

• Shea 1
    Saniss skrev 2011-03-10 13:42:40 följande:
    hej!
    har varit inne här och läst några ggr men aldrig skrivit. När jag var gravid och gjorde ul i v.32 så visade de att min sin hade förstorad njure på båda sidor den ena var 12mm och den andra 10mm. När han var några dagar gammal gjorde dom ett till ultjaljud som visade att det hade gått ner men de var fortfarande något förstora. Vi fick utskrivet trimetropin och har gett honom de sen dess. Nu är han en o en halv månad. Vi var på huddinge förra veckan ch gjorde ett till ultraljud som visade att det var normal storlek på den högra njuren men att den vänstra fortfarande var stor.Nu väntar vi på en remiss till en mucg undersökning.
    Ni som gett era barn trimetropin, har deras tarmflora blivit rubbad? Och om så är fallet har den blivit normal sen?
    Hej Saniss!
    Hilding har teimetoprim och han var riktigt dålig i magen tycker jag. Jag tycker att de flesta här i tråden verkar vittna om samma sak (trots att Hildings läkare menade att tarmpåverkan är en ovanlig biverkan). Hur det blir sedan vet inte vi för han får den fortfarande. Just nu är han mest hård i magen iaf...

Pippi: Jag kan tyvärr inte svara på frågorna, kanske enågon annan kan?
    Bara spontant borde väl inte ärren på njuren bli sämre om man är infektionsfri? Däremot vet jag att det på sikt kan skada njurarna om man under lång tid har ett "högt tryck" av vätska i njuren såsom vid avflödeshinder. (det jag menar är att även andra saker än ärr kan skada njuren)
  • pippi2

Shea 1 skrev 2011-03-10 15:01:12 följande:
    Hej Saniss!
    Hilding har teimetoprim och han var riktigt dålig i magen tycker jag. Jag tycker att de flesta här i tråden verkar vittna om samma sak (trots att Hildings läkare menade att tarmpåverkan är en ovanlig biverkan). Hur det blir sedan vet inte vi för han får den fortfarande. Just nu är han mest hård i magen iaf...

Bara spontant borde väl inte ärren på njuren bli sämre om man är infektionsfri? Däremot vet jag att det på sikt kan skada njurarna om man under lång tid har ett "högt tryck" av vätska i njuren såsom vid avflödeshinder. (det jag menar är att även andra saker än ärr kan skada njuren)

Tack för svar. Hur kan man vet om man har något avflödesehinder, kan man se det på ultraljud eller blåsröntgen, eller hur går läkarna tillväga för att märka sådant?

• Shea 1
    pippi2 skrev 2011-03-10 16:21:41 följande:

Tack för svar. Hur kan man vet om man har något avflödesehinder, kan man se det på ultraljud eller blåsröntgen, eller hur går läkarna tillväga för att märka sådant?

Om man misstänker avflödeshinder brukar man (väl?) göra någon form av scintigrafi. Hilding har gjort MAG-3. En annan variant heter DSMA, men de fungerar på samma sätt: man injicerar ett radioaktivt medel och tar sedan bilder med en gammakamera för att se hur medlet tas om hand i njurarna och hur snabbt det rinner av från njurarna. På Hilding går det väldigt långsamt på högra sidan varför de misstänker avflödeshinder.

Vissa avflödeshinder ser man på UL också.
  • pippi2
    Shea 1 skrev 2011-03-10 17:33:54 följande:
    Om man misstänker avflödeshinder brukar man (väl?) göra någon form av scintigrafi. Hilding har gjort MAG-3. En annan variant heter DSMA, men de fungerar på samma sätt: man injicerar ett radioaktivt medel och tar sedan bilder med en gammakamera för att se hur medlet tas om hand i njurarna och hur snabbt det rinner av från njurarna. På Hilding går det väldigt långsamt på högra sidan varför de misstänker avflödeshinder.

Vissa avflödeshinder ser man på UL också.
    Är det samma som man kallar förträngning dvs att urinet rinner långsammare eller finns det något som heter avflödelsehinder ochså? Om det är förträning så ses det väl bäst på ultraljud, men jag kan ha fel.
  • Saniss
    Shea 1 skrev 2011-03-10 15:01:12 följande:
    Hej Saniss!

Tack snälla för svaret! ja jayson har varit ganska lös i magen, men man vill ju inte att deras tarmflora ska bli förstörd för alltid. Ska försöka få en tid till mucg så snart som möjligt så man får reda på om han har ng reflux..
  • Shea 1
    pippi2 skrev 2011-03-10 19:40:32 följande:
    Är det samma som man kallar förträngning dvs att urinet rinner långsammare eller finns det något som heter avflödelsehinder ochså? Om det är förträning så ses det väl bäst på ultraljud, men jag kan ha fel.
    Nu får vi ta hjälp av experterna i tråden

Jag blir inte riktigt klok själv på Hildings ev. avflödeshinder. De har inte sett något hinder på UL och har inte sett något specifikt hinder på andra undersökningar heller. Hilding har ju extremt vida urinledare, jag har själv sett dem på MUCG:en, de är liksom som sjöar, så där verkar det ju flöda fritt så att säga. Däremot är ju avrinningen väldigt dålig på den sämsta sidan och Chrom-clearencen visade nedsatt njurfunktion. Kan de mena att hans kraftiga refluxer i sig är ett avflödeshinder? Att det är så mycket vätska som pressas fram och tillbaka från urinblåsan att det räknas som ett avflödeshinder?

Många frågor att spara till läkaren. Eller till er i tråden
  • hallon80

Härligt att denna tråden finns kvar!
    AnnaPanna hur har ni det?

Mitt hjärta är komplett
  • Anna Panna

Halloj alla kämpande!!!
    Hallon80 - vi har det bara bra, det är nu nästan 2 år sedan Andreas hö njure opererades bort och i maj är det 1 år sedan han blev friskskriven, vi väntar bara på en slutkontroll i maj nästa år. Andreas mår kanon, är som vilken 7-åring som helst, går i skolan och suger i sig kunskap!!!! Hans enda men efter sina första 6 jobbiga levnadsår är hans ärr efter operationen och det är blekt och fint! Livet leker för honom och det är vi väldigt glada för. För några veckor sedan hade han feber för första gången efter att han blev friskskriven och det var första gången han hade feber som jag inte var orolig över hans njurar  och det var så skönt! (pappa var visseligen lite orolig så jag tog med ett urinprov till jobbet och kollade en sticka, jobbar på en uro-mott så det är lätt fixat)
    Det är mycket diskussion i tråden just nu ang antibiotika och magen. Andreas hade ju antibiotika i 6 år och det var endast när han hade "akutkurer" som han var dålig i magen, annars var han helt normal. Han stod mest på Ciprofloxacin som profylax. Nu har han helt normal mage och jag tror inte att tarmfloran är förstörd för alltid men att det i vissa fall kan ta ett tag att få ordning på den igen.
    Avflödeshinder har vi ingen erfarenhet av här hemma men jag vet från jobbet att avflödeshinder kan bero på bla förträngning, stenar (vilket är ovanligt på barn men jag jobbar med vuxna.....). Avflödeshinder är när urinen inte kan rinna ner fritt till urinblåsan från njurarna.
    Ang ärr på njurarna så tror jag inte att de blir sämre när man är infektionsfri, jag har för mig att om ärren är kvar när man gör undersökning efter 1 - 1,5 år efter infektionen är de bestående.
    Kramar till er alla! /Anna

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........