Saniss skrev 2011-03-10 13:42:40 följande:
hej!
har varit inne här och läst några ggr men aldrig skrivit. När jag var gravid och gjorde ul i v.32 så visade de att min sin hade förstorad njure på båda sidor den ena var 12mm och den andra 10mm. När han var några dagar gammal gjorde dom ett till ultjaljud som visade att det hade gått ner men de var fortfarande något förstora. Vi fick utskrivet trimetropin och har gett honom de sen dess. Nu är han en o en halv månad. Vi var på huddinge förra veckan ch gjorde ett till ultraljud som visade att det var normal storlek på den högra njuren men att den vänstra fortfarande var
stor.Nu väntar vi på en remiss till en mucg undersökning.
Ni som gett era barn trimetropin, har deras tarmflora blivit rubbad? Och om så är fallet har den blivit normal sen?
Hej Saniss!
Hilding har teimetoprim och han var riktigt dålig i magen tycker jag. Jag tycker att de flesta här i tråden verkar vittna om samma sak (trots att Hildings läkare menade att tarmpåverkan är en ovanlig biverkan). Hur det blir sedan vet inte vi för han får den fortfarande. Just nu är han mest hård i magen iaf...
Pippi: Jag kan tyvärr inte svara på frågorna, kanske enågon annan kan?
Bara spontant borde väl inte ärren på njuren bli sämre om man är infektionsfri? Däremot vet jag att det på sikt kan skada njurarna om man under lång tid har ett "högt tryck" av vätska i njuren såsom vid avflödeshinder. (det jag menar är att även andra saker än ärr kan skada njuren)