MiloLK skrev 2011-03-11 10:21:34 följande:
Halloj! En snäll skäl hänvisade mig till denna tråd :)
Jag skulle behöva lite råd och tips och ngn som delar med sig av sina erfarenheter.
När min dotter var 8 dagar fick hon sin första uvi. Nu har hon totalt haft 3 uvi och är 3 månader och har gått på olika undersökningar och senaste röntgen visade att hennes högra njure var påverkad/nedsatt funktion. Läkaren misstänker reflux i njuren. Nästa vecka ska de göra ngn otäck undersökning(tycker jag) med att fylla upp blåsan med ngt medel och kolla hur hon kissar?Någon som skulle vilja berätta lite om vad alla dessa begrepp innebär? När läkaren förklarade allt gick bara pyttelite in i mitt huvud. Kan dessa problem vara orsaken till att min lilla flicka skriker så mkt och ofta är tröstlös eller kan det vara trimitoprimet och den behandlande antibiotikan vara orsaken? . Det ända som går runt i mitt huvud är medicinering...operation,,,jaa..
Vad bör jag tänka på osv??
Hej och välkommen!
Det låter som om det är en blåsröntgen MUCG ni ska göra?
Då för de in en kateter genom urinröret och fyller upp blåsan med kontrastvätska. Sedan tar de röntgenbilder hur det ser ut i blåsan och när bebisen kissar ut kontrastvätskan. Om hon har refluxer på sina urinledare så åker ju kontrastvätskan åt "fel håll" när hon kissar och då syns det på bilderna. Beroende på vilken slags skärm de har kan ni som föräldrar också se det. När Hilding var i Göteborg på en undersökning så såg vi precis hur han ser ut inuti. I Karlstad har de en gammal skärm i undersökningsrummet så där syntes de tinte lika väl.
När de ska sätta in katetern så bedövar de först med lite xylocain-gel så att det inte ska göra ont. När Hilding gjorde det så pep han till lite, men det var inte så farligt.
Mitt bästa tips är att skaffa en pärn (jag har en med smidiga plastpärmar så att jag kan stoppa den i skötväskan om det behövs) för att samla alla kallelser (här hos oss innehåller kallelserna en beskrivning på vad som ska göras) de är bra att gå tillbaka till för att få en helhetsbild. I pärmen sätter du också journalblad. Be att få utdrag ur journalen när ni är på sjukhuset.
Hildings lilla pärm tar vi med oss när vi träffar läkare. Vi tar också med oss den om vi är ute och reser så att läkare kan läsa den om vi skulle behöva åke in (har inte hänt när vi varit på resa)
Vad gäller att hon verkar tröstlös tycker jag att du ska prata med barnavdelningen om det. Vilket sjukhus hör ni till?