• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • Desertchick
    Kitty: Jag tyckte det var bra frågor du ställde förut, till Maddes man; om hur han tänker sig att det ska bli att flytta till Sverige osv.
    Min man skulle jättegärna vilja flytta till Sverige. Han har nån fantasi bild på hur det är där borta. Han pratar om hur "coolt" det skulle vara. Han har ju bara varit där på semester och då är ju allting så intensivt och roligt. Man träffar en massa folk som är så glada att se en, och sen åker man ju tillbaks hit. Tror det skulle vara lite annorlunda att flytta dit. Visst att folk är glada att se en i början, men sen måste man ju gå tillbaks till vardagen och då är det ju inte lika roligt längre. Folk har ju sina egna liv at leva liksom.

tuplan: USA känns som mitt land. Jag känner mig verkligen hemma här. Visst min familj finns ju inte här, men mina vänner och Toms familj är min familj nu.
  • Desertchick
    Desertchick skrev 2010-01-21 21:12:02 följande:
     tuplan: USA känns som mitt land. Jag känner mig verkligen hemma här. Visst min familj finns ju inte här, men mina vänner och Toms familj är min familj nu.
    Alltså klart att min familj i Sverige fortfarande är min familj, lät lite konstigt det jag skrev.. Ja ni förstår vad jag menar.
  • Nena70

Apropå VERKLIGEN ingenting ska vi till IKEA imorgon. Jag såg att de har "dina" lakan där, Rhino . Någon som har tips på något bra till barnen eller något annat som jag bör kolla på på IKEA?

• Wagram
    LAMadde skrev 2010-01-21 21:09:04 följande:
    Ks..va tvungen att ta en liten paus fr datorn för jag blev faktiskt lite irriterad på ditt 'svar'. Jag brukar skriva att detta är tråden jag trivs bäst i för att man kan skriva vad man tycker och tänker. Enda ggn detta inte stämmer är de fåtal ggr några av er påpekar 'min ringa ålder' och skriver saker som jag uppfattar som nedlåtande. Visst jag är säkert nästan 10år yngre än många utav er här, men vad exakt betyder det? Jag är gift med en man som är 9år äldre än mig, inte med nån 26åring som precis blev klar på college. Han jobbar inom IT och det han gör fungerar på exakt samma vis i hela världen, och förhoppningsvis betyder det att det inte ska vara helt omöjligt för honom att få jobb. Hans största klienter här i USA är Best buy och Universal studios, så det är inget 'småfolk' han jobbar med. Dessa klienter träffar han aldrig, utan gör allt över datorn. Detta kan han fortsätta med fr Sverige. Att flytta till sverige är inget vi bestämde igår.. det är något vi pratat om i över 1år. Jag bor helt ok här, men inte spec flådigt. Så vet inte varför du tog upp att vi måste sänka våra kvar? Mina krav är att jag vill ha ett sovrum, abbie ska ha ett och bebisen ett. Gärna stor balkong lr ev. liten tomt. Själva standarden kommer säkert vara lite lägre eftersom vi bor i en helt nybygd lägenhet, men det har jag inte sagt nånting om. Jag har inte frågat mina föräldrar om lån, det var dom som erbjöd sig om det skulle visa sig att det inte finns någon annan utväg. Förövrigt så har jag 2 tonåriga syskon som fortfarande bor hemma så det finns helt enkelt inte plats för oss hemma hos dom.  Om det fanns villor, lägenheter eller radhus att hyra så skulle vi göra det.. men det gör det inte. Så vad ska vi göra? Om vi kan köpa nåt till ett bra pris så gör jag hellre det än att lägga pengar på någon annans bostad. När jag läste ditt svar så kändes det som att du ville säga 'ja lilla du, när du blir äldre och klokare så kommer du förstå att världen inte fungerar som du tror..' och att jag har en 'orealistisk bild' av hur livet i sverige kommer bli? Jag har inte skrivit nånting om hur jag förväntar mig att livet kommer se ut, så hur kan du ta för givet att mina förväntningar är helt orealistiska? Jag kan såklart ha överreagerat över och missupfattat det du skrev, men det kändes bara som du skrev med en väldigt nedlåtande ton och jag tog illa upp..
    Om jag trampade dig pa tarna sa ber jag om ursakt. Mitt svar hade ingenting med din alder att gora, jag hade skrivit precis detsamma till en femtioaring. Jag ar ledsen om din alder ofta anvands som ett argumet emot dig, men i detta fallet var det inte sa, sa las inte in saker i det jag skriver som inte finns dar. Det enda jag forsokte saga var att jag tror dock att savida man inte har provat pa att bo i ett annat land sa kan man inte veta hur det kommer att bli, och att i ett sadant lage borja fundera pa att kopa hus (och dessutom for dina foraldrars lanade pengar) tycker jag ar overilat. Jag forstar precis hur svart det ar att hitta nagot att hyra i Stockholm eftersom jag sjalv forsokt, men eftersom det trots allt gar for andra maste det vara mojligt for er ocksa om ni bara ar beredda att kompromissa (kanske ar det mojligt att bo utanfor Sth men pa pendlignsavstand, tex). Nar man flyttar utomlands maste man vara beredd pa att vara flexibel, speciellt i borjan, och det kanns inte som du riktigt ar det eftersom du skrev att det var en "sista utvag" att hyra en lagenhet, att du absolut inte kunde tanka dig att hyra en trea, osv. Det tyckte jag tydde pa en orealistisk forvantan om att du skall kunna fa precis det du vill ha. Jag vill inte skapa nagon osamja i traden, sa jag kommer inte att skriva mer om detta. Ni far naturligtvis gora precis hur ni vill och jag onskar er all lycka. Jag vill aterigen be om ursakt att du tog illa upp, men som sagt sa hade det ingenting med din alder att gora.
  • Trycksvärta
    Nena70 skrev 2010-01-21 21:16:12 följande:
    Apropå VERKLIGEN ingenting ska vi till IKEA imorgon. Jag såg att de har "dina" lakan där, Rhino . Någon som har tips på något bra till barnen eller något annat som jag bör kolla på på IKEA?
    On the top of my head: En sån där rulle med ritpapper har varit populärt och räcker länge. De kan göra hur långa teckningar som helst och de tycker de om. Nackdelen är att man måste ha "tyngder" i hörnena när man ritar för annars vill pappret krulla ihop sig.
  • Desertchick
    Men det är väl inte "ingenting" heller att åka till IKEA!?
  • southernbelle
    jag funderar oxå på IKEA..skall vi på samma??

Jag hade skrivit ett jätte inlägg till Madde men det försvann. Skriver ner lite fort. Massor av mina kompisar har flyttat hem med barn under detta år och alla var så inriktade på att köpa i Täby som tur var sp gjorde ingen av dom det för när dom kom hem så insåg alla av dem att dom inte ville bo i Täby så nu bor dom i Uppsala, nacka, Kungsholmen och Sollentuna istället. alla ville vara nära sina familjer (som bor i Täby trakterna antar jag), men när dom kom hem så insåg dom att resetiden inte var så jätte lång och det är inte allt så jätte kul att ha familjen runt hörnet. så jag tycker ni skall vänta med att köpa och hyra från början så ni kan känna efter vad ni vill när ni väl är där.

själv så skulle jag vilja flytta granne med Hewa om jag flyttar hem. Jag gillar att det är så nära till allt (sthlm, Uppsala och Arlanda) Perfekt!!!
  • Tuplan

Kitty, Mitt inlägg är förvirrande...Sorry! Vad jag menade var jag har inte tänkt så mycket på det där med flytt innan men de tankarna har kommit mer och mer nu när vi börjat att prata om att kanske adoptera. Att vi inte kommer att kunna/vilja flytta till Sverige pga adoption och även osjysst för min man att börja om.

Vad jag har förstått som icke amerikanska medborgare så kanske vi måste ha en open adoption och då kan man ju inte flytta hem till Sverige hur som helst. Man blir ju bunden i landet på ett annat sätt vad jag har förstått i alla fall. Skall träffa en adoptions advokat i Februari för att ställa frågor och få fakta.

Hoppas att du förstår mitt svammel

• Priorities
    LAMadde skrev 2010-01-21 21:09:04 följande:
    Ks..va tvungen att ta en liten paus fr datorn för jag blev faktiskt lite irriterad på ditt 'svar'. Jag brukar skriva att detta är tråden jag trivs bäst i för att man kan skriva vad man tycker och tänker. Enda ggn detta inte stämmer är de fåtal ggr några av er påpekar 'min ringa ålder' och skriver saker som jag uppfattar som nedlåtande. Visst jag är säkert nästan 10år yngre än många utav er här, men vad exakt betyder det? Jag är gift med en man som är 9år äldre än mig, inte med nån 26åring som precis blev klar på college. Han jobbar inom IT och det han gör fungerar på exakt samma vis i hela världen, och förhoppningsvis betyder det att det inte ska vara helt omöjligt för honom att få jobb. Hans största klienter här i USA är Best buy och Universal studios, så det är inget 'småfolk' han jobbar med. Dessa klienter träffar han aldrig, utan gör allt över datorn. Detta kan han fortsätta med fr Sverige. Att flytta till sverige är inget vi bestämde igår.. det är något vi pratat om i över 1år. Jag bor helt ok här, men inte spec flådigt. Så vet inte varför du tog upp att vi måste sänka våra kvar? Mina krav är att jag vill ha ett sovrum, abbie ska ha ett och bebisen ett. Gärna stor balkong lr ev. liten tomt. Själva standarden kommer säkert vara lite lägre eftersom vi bor i en helt nybygd lägenhet, men det har jag inte sagt nånting om. Jag har inte frågat mina föräldrar om lån, det var dom som erbjöd sig om det skulle visa sig att det inte finns någon annan utväg. Förövrigt så har jag 2 tonåriga syskon som fortfarande bor hemma så det finns helt enkelt inte plats för oss hemma hos dom.  Om det fanns villor, lägenheter eller radhus att hyra så skulle vi göra det.. men det gör det inte. Så vad ska vi göra? Om vi kan köpa nåt till ett bra pris så gör jag hellre det än att lägga pengar på någon annans bostad. När jag läste ditt svar så kändes det som att du ville säga 'ja lilla du, när du blir äldre och klokare så kommer du förstå att världen inte fungerar som du tror..' och att jag har en 'orealistisk bild' av hur livet i sverige kommer bli? Jag har inte skrivit nånting om hur jag förväntar mig att livet kommer se ut, så hur kan du ta för givet att mina förväntningar är helt orealistiska? Jag kan såklart ha överreagerat över och missupfattat det du skrev, men det kändes bara som du skrev med en väldigt nedlåtande ton och jag tog illa upp..
    Jag maste saga att jag tycker ni verkar ha en rimlig plan for att flytta!  Om ni kan lagga in sa mycket kontant nar ni planerar att kopa lagenhet eller hus i Sverige sa kanns det ju som att riskerna for borgenarerna/dina foraldrar ar minimalt sma.  Jag skulle nog kunna tanka mig att anvanda min pappa som borgenar i en liknande situation.  Sedan, sa ar det klart att ingen nagonsin kan forutse hur fastighetsmarknaden kommer att se ut om nagra ar.  Sedan ar det ju en anna sak att det verkar helt galet att ni inte skall kunna fa ett rimligt lan pa egen hand baserat pa kontant insats, amerikanska referenser, och Josh's inkomst!
  • hewa

MG - usch vad jobbigt med magsjukan! Hoppas du kryar på dig fort!

Madde - jag håller med om att bostadssituationen i Sthlm är horribel, det är verkligen jättesvårt att hitta hyresbostäder.

Googlade lite, vet inte om du redan sett dessa sidor men om inte så kanske det kan vara till hjälp
    www.bostaddirekt.com/
    www.hyrbostad.se/
    www.andrahand.se/
    bovision.se/

Det är nog inte omöjligt att hitta men det kan nog kosta en del att hyra ett hus. Vi hyrde ut vårt för 9500 kr/mån (kallhyra) och det var inget mäklaren reagerade på eller hyresgästen verkade ha några betänkligheter över. Då ligger ändå vårt hus en bra bit utanför Stockholm och dessutom på landsbygden.

Annars tycker jag ni ska titta på bostadsrättsradhus (som Rhino nämner) för det blir ju större än en lägenhet, lite huskänsla rentav, men kostnaden är lägre.

Så, något helt annat, skönt att alla ni gratulerade så glatt över min nyhet igår iaf, tack! Berättade för mamma idag. Jag _visste_ ju egentligen vilken hennes reaktion skulle bli men jag sitter ändå här och är ledsen Hade väl hoppats att hon åtminstone kunde låtsas bli glad...

Men i hennes värld är två barn rätt lagom. Hon tyckte väl att det skulle bli mycket jobb, sen tyckte hon det var synd med tanke på mitt jobb... Själv tycker jag ju att karriären gott kan vänta, dessutom har jag väl mer och mer insett att någon karriär kommer jag inte kunna göra, jag är helt enkelt inte intresserad av en karriär inom apoteket och läkemedelsindustrin är rätt körd i det här landet så då återstår att börja om på nytt och då kan jag lika gärna göra det först om några år. Känns lite som en föräldraledighet också kan vara ett sätt att vänta ut en, förhoppningsvis, vändande arbetsmarknad.

Hon lyckades inte ens få ur sig något grattis och jag känner mig jättebesviken på henne. Vet bara inte riktigt hur jag ska orka säga det till henne. Vi har trots allt välordnad ekonomi, två fasta jobb utan större risk för uppsägningar, vi har boende och bil, så vad gnäller hon om?!

Svar på tråden USA tråden!