LAMadde skrev 2010-01-21 21:09:04 följande:
Ks..va tvungen att ta en liten paus fr datorn för jag blev faktiskt lite irriterad på ditt 'svar'. Jag brukar skriva att detta är tråden jag trivs bäst i för att man kan skriva vad man tycker och tänker. Enda ggn detta inte stämmer är de fåtal ggr några av er påpekar 'min ringa ålder' och skriver saker som jag uppfattar som nedlåtande. Visst jag är säkert nästan 10år yngre än många utav er här, men vad exakt betyder det? Jag är gift med en man som är 9år äldre än mig, inte med nån 26åring som precis blev klar på college. Han jobbar inom IT och det han gör fungerar på exakt samma vis i hela världen, och förhoppningsvis betyder det att det inte ska vara helt omöjligt för honom att få jobb. Hans största klienter här i USA är Best buy och Universal studios, så det är inget 'småfolk' han jobbar med. Dessa klienter träffar han aldrig, utan gör allt över datorn. Detta kan han fortsätta med fr Sverige. Att flytta till sverige är inget vi bestämde igår.. det är något vi pratat om i över 1år. Jag bor helt ok här, men inte spec flådigt. Så vet inte varför du tog upp att vi måste sänka våra kvar? Mina krav är att jag vill ha ett sovrum, abbie ska ha ett och bebisen ett. Gärna stor balkong lr ev. liten tomt. Själva standarden kommer säkert vara lite lägre eftersom vi bor i en helt nybygd lägenhet, men det har jag inte sagt nånting om. Jag har inte frågat mina föräldrar om lån, det var dom som erbjöd sig om det skulle visa sig att det inte finns någon annan utväg. Förövrigt så har jag 2 tonåriga syskon som fortfarande bor hemma så det finns helt enkelt inte plats för oss hemma hos dom. Om det fanns villor, lägenheter eller radhus att hyra så skulle vi göra det.. men det gör det inte. Så vad ska vi göra? Om vi kan köpa nåt till ett bra pris så gör jag hellre det än att lägga pengar på någon annans bostad. När jag läste ditt svar så kändes det som att du ville säga 'ja lilla du, när du blir äldre och klokare så kommer du förstå att världen inte fungerar som du tror..' och att jag har en 'orealistisk bild' av hur livet i sverige kommer bli? Jag har inte skrivit nånting om hur jag förväntar mig att livet kommer se ut, så hur kan du ta för givet att mina förväntningar är helt orealistiska? Jag kan såklart ha överreagerat över och missupfattat det du skrev, men det kändes bara som du skrev med en väldigt nedlåtande ton och jag tog illa upp..
Om jag trampade dig pa tarna sa ber jag om ursakt. Mitt svar hade ingenting med din alder att gora, jag hade skrivit precis detsamma till en femtioaring. Jag ar ledsen om din alder ofta anvands som ett argumet emot dig, men i detta fallet var det inte sa, sa las inte in saker i det jag skriver som inte finns dar. Det enda jag forsokte saga var att jag tror dock att savida man inte har provat pa att bo i ett annat land sa kan man inte veta hur det kommer att bli, och att i ett sadant lage borja fundera pa att kopa hus (och dessutom for dina foraldrars lanade pengar) tycker jag ar overilat. Jag forstar precis hur svart det ar att hitta nagot att hyra i Stockholm eftersom jag sjalv forsokt, men eftersom det trots allt gar for andra maste det vara mojligt for er ocksa om ni bara ar beredda att kompromissa (kanske ar det mojligt att bo utanfor Sth men pa pendlignsavstand, tex). Nar man flyttar utomlands maste man vara beredd pa att vara flexibel, speciellt i borjan, och det kanns inte som du riktigt ar det eftersom du skrev att det var en "sista utvag" att hyra en lagenhet, att du absolut inte kunde tanka dig att hyra en trea, osv. Det tyckte jag tydde pa en orealistisk forvantan om att du skall kunna fa precis det du vill ha. Jag vill inte skapa nagon osamja i traden, sa jag kommer inte att skriva mer om detta. Ni far naturligtvis gora precis hur ni vill och jag onskar er all lycka. Jag vill aterigen be om ursakt att du tog illa upp, men som sagt sa hade det ingenting med din alder att gora.