• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • Desertchick
    Tuplan skrev 2010-01-21 21:21:12 följande:
    Kitty, Mitt inlägg är förvirrande...Sorry! Vad jag menade var jag har inte tänkt så mycket på det där med flytt innan men de tankarna har kommit mer och mer nu när vi börjat att prata om att kanske adoptera. Att vi inte kommer att kunna/vilja flytta till Sverige pga adoption och även osjysst för min man att börja om. Vad jag har förstått som icke amerikanska medborgare så kanske vi måste ha en open adoption och då kan man ju inte flytta hem till Sverige hur som helst. Man blir ju bunden i landet på ett annat sätt vad jag har förstått i alla fall. Skall träffa en adoptions advokat i Februari för att ställa frågor och få fakta. Hoppas att du förstår mitt svammel
    Men vad härligt tuplan!
  • Nena70
    Desertchick skrev 2010-01-21 21:20:11 följande:
    Men det är väl inte "ingenting" heller att åka till IKEA!?
     Nej, det förstås . Särskilt inte nu när vi bor 2 timmars bilkörning därifrån, och har två små barn som helst inte åker 4 timmar bil på en dag...

Swedishmamma, jag köpte en extra rulle sist (har ett sånt där staffli) - annars var det en jättebra idé, för Noah ritar massor nu för tiden (kanske ska köpa en rulle till för säkerhets skull)!
  • southernbelle

KS och Madde, jag måste nog lägga mig i här. Jag tycker att KS inte alls skrev något som att klanka ner på dig utan jag tycker Ks skrev ganska realistiskt. Jag testade att flytta hem och det kan faktiskt vara som Kitty skriver att ni inte alls trivs och att det inte är som ni tänkt er och då står ni där med ett hus och det är ju inte så superkul! sen kan jag förstå att ni inte vill bo trångt för det har jag gjort för länge och det gjorde mig nästan sinnesjuk

När jag flyttade hem så trodde jag allt var som förr och jag och min man skulle trivas så bra...gick ju inte direkt som vi tänkt det och 8 månader senare var jag ju tillbaka här. Jag har inte ångrat en enda sekund att jag testade Sverige, men nu är jag mer realistisk om vad Sverige skulle innebära för oss och att det inte är som man kommer ihåg det.

• Nena70

Charly, vi ska nog till samma - väster om staden. Vore ju kul om vi var där samtidigt! Vi har inte riktigt planerat schemat för dagen än - måste hinna till en möbelaffär som inte ligger i närheten också, och barnen ska vara hos farmor och farfar, och jag kan inte vara borta från Andreas hur länge som helst mellan amningar... Blir väl tidigast 11 och senast 15, skulle jag gissa.

• Priorities

Oj vad mycket det hander i traden!  Stort grattis till Hewa och Portland! 

Och, hoppas alla sjuka kryar pa sig snarast!

Hewa, hoppas din mamma far mer positiv syn pa saken nar hon tankt over det.  Jag vet hur det kan vara med foraldrar som ar negativa till saker bara for att de inte skulle gjort samma.  Det ar ju en underbar nyhet att ni skall fa en till liten, och det sarar att inte foraldrar kan vara glad med en!

Kramar!

• southernbelle
    Nena70 skrev 2010-01-21 21:29:27 följande:
    Charly, vi ska nog till samma - väster om staden. Vore ju kul om vi var där samtidigt! Vi har inte riktigt planerat schemat för dagen än - måste hinna till en möbelaffär som inte ligger i närheten också, och barnen ska vara hos farmor och farfar, och jag kan inte vara borta från Andreas hur länge som helst mellan amningar... Blir väl tidigast 11 och senast 15, skulle jag gissa.
    Kanske kan ta en date bland hyllorna då? Vi brukar vara där mellan 12-02 för då är trafiken som bäst. Skall bara se hur Viggo mår imorgon. Han verkar vara på bättringsvägen!

Hewa, vad trist med din mamma. Inte kul när det blir så där!
  • Priorities

En till kommentar angaende "Madde's flytt..."  A ena sidan haller jag med om att det kanske verkar smart att hyra (om mojligt) medans ni kollar om ni verkligen trivs i Sverige och vill stanna.  A andra sidan sa kanske det ar troligare att ni kommer att trivas och vilja stanna om ni bor nagonstans dar ni trivs.  Darfor sa kan jag tycka att det finns fordelar med att kopa hus direkt i er situation (eftersom det kanske inte finns nagot att hyra som ni ar intresserade av).  Alltsa, jag tror inte man kan rada er till att kopa eller hyra.  Men, jag tror inte heller att det ar helt svart eller vitt om det ar smart att kopa eller ej.  Allt beror pa vad for slags person man ar, och det vet man ju egentligen bara sjalv!

• evaoregon
    Wagram skrev 2010-01-21 20:26:01 följande:
    Ni far naturligtvis goraq som ni vill, men enligt min asikt ar det inte en bra ide att med en gang kopa ett hus for pengar ni inte sjalva lanat (oavsett anledningen till att ni inte sjalva kanlana pengar), utan att hitta en mer tillfallig losning till att borja med innan ni ar sakra pa att det ar det ni vill. Varfor fyra personer i tva sovrum ar ohallbart kan jag inte riktigt forsta, eftersom vi bott sa nu i 1 1/2 ar, men alla ar vi ju olika. Hade jag varit ni hade jag forst sett till att fixa jobb och sedan tagit tag i resten. Ta inte illa upp, men det later inte riktigt som om du har en realistisk ide om hur det skulle bli for er i Sverige (och hur skulle du kunna ha det innan ni provat?). Det ar verkligen inte latt att hitta jobb, speciellt inte for utlanningar (vilket jag och manga andra i traden har erfarenhet av) och att tanka pa att kopa hus for att man inte tror sig kunna sta ut i en lagenhet innan jobbdelen ar lost later lite overilat. Dessutom vet du ju inte hur din man skulle trivas i Sverige, sa kanske skulle han vilja flytta tillbaka med en gang, speciellt om han inte har sa mycket erfarenhet av andra lander (det vet jag ju inte om han har, men om det ar sa). Hur mycket har han varit i Sverige och hur lange i taget? Ar han intresserad av att lara sig spraket? Vad tycker han om kulturen? Politiken? Mentaliteten? Det ar ju stora skillnader mellan de tva landerna, och sakert svart att vanja sig i borjan, sa innan ni ar helt sakra pa att det ar Sverige som galler skulle jag skynda langsamt med huskop.
    Jag kan bara hålla med.  Min man trivdes inte alls i Sverige trots att han bott där mer än 6 månader innan vi flyttade dit (han var utbytesstudent i Sverige plus att han hade hälsat på släktingar där), kunde väldigt bra svenska och direkt började med studier och jobb (han var doktorand och erbjöds sedan fast jobb).  Men det var mer mentaliteten som det hängde på, inte på att det var svårt att få jobb eller att det var svårt med svenska.  Jag kan tänka mig att det är ännu värre om man inte får jobb och inte kan svenska...
Svar på tråden USA tråden!