• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • southernbelle

icefalk, jag träffade min amerikanska man när vi båda pluggade i Italien så vart det att vi hamnade här.
    Jag pluggar till lärare just nu. jag hade hellre pluggat i Sverige då jag hade sparat väldigt mycket pengar. Make-up skolor vet jag inte så mycket om.

• MrsMcGlaun
    southernbelle skrev 2010-01-25 14:19:34 följande:
    icefalk, jag träffade min amerikanska man när vi båda pluggade i Italien så vart det att vi hamnade här. Jag pluggar till lärare just nu. jag hade hellre pluggat i Sverige då jag hade sparat väldigt mycket pengar. Make-up skolor vet jag inte så mycket om.
    Charly, jag håller med om att jag hellre hade pluggat hemma i Sverige. Jag har TVÅ klasser kvar tills jag också är lärare. Innan dess tog jag en bachelor i Interior design.
    Nu är det säkert annorlunda när man pluggar till en Masters, men undergraduate studies har varit en otrolig besvikelse.

Make Up skolor har jag faktiskt ingen aning om LAMadde kanske vet?!
  • Mackenzie Grace

Nu är jag äntligen frisk och har säkert ätit igen dom 5. Lbs som jag gick ner . Igår morse så vaknade Joe och sa att han mådde dåligt. Great tänkte jag. Han låg i sängen till efter 4 pm . Varför är det när en karl är sjuk, det är 10x ljudeffekt, 10x värre än någon annan. Kan inte hämta vatten själv. Vad skulle dom göra utan oss?! Han spydde kanske 4 gånger totalt och han var wiped out.

• evaoregon
    IceFalk skrev 2010-01-25 13:16:03 följande:
    Hur kom ni i kontakt med era män? Var det genom nätet eller var det när ni var i Usa/de var i Sverige?
    Min man var utbytesstudent i Sverige när han pluggade på universitet så vi träffades där. Han är amerikan, men svenskättad och har en del släktingar i Sverige.
  • Desertchick

Min man är amerikan och jag träffade honom i Spanien när vi pluggade. Han var min roommate.

Icefalk: Jag pluggare till SSK just nu, och börjar skolan i dag igen.  

Jag är sååå nervös allihopa! Jag har hört att andra terminen är den svåraste och vi får se om den kommer att "make me or break me".

Jag måste vara så amerikaniserad föresten som gillar mac n´cheese på kartong!

• Trycksvärta
    Tuplan skrev 2010-01-25 04:58:33 följande:
    Hur många olika ämnen kan det vara på bara 4 sidor i USA tråden?!? Min man är från Indien Mac and Cheese nej tack Chicken soup-NEJ TACK Macaronia pudding med lax och squash gjorde jag i dag men nej det blir det nog inte igen. Det är konsistensen har jag problem med.
    Ja, puh! Jag hinner knappt LÄSA vad alla skriver, än mindre kommentera! Jag kör ett snabbrace nu...
    Varför här: Min man är amerikan, han har jobbat i Sverige.
    Mac and Cheese (Kraft's paket): Blä, luktar som Doggy hundmat. Barnen älskar det däremot.
    Chicken soup: Campbells, näe. Progresso: ganska ok. Faktiskt gott när man känner sig uggig.
    Stater och väder: Finns det nånstans där det är trevligt väder och inga frekvent återkommande naturkatastrofer? Jag har inte hittat nån.
    Am. medborgarskap: Jag fyllde glatt i hågen i det mesta i ansökan (har stakat upp mig lite på datumen på Sverigeresorna) men sen på slutet blev det tvärstopp för mig för jag måste ta mig en ordentlig funderare! Hur ställer ni er till följande frågor:
    - Are you willing to take the full Oath of Allegiance to the United States?
    - If the laws require it, are you willing to bear arms on behalf of the United States?
    Så här går eden:
    "I hereby declare, on oath, that I absolutely and entirely renounce and abjure all allegiance and fidelity to any foreign prince, potentate, state, or sovereignty of whom or which I have heretofore been a subject or citizen; that I will support and defend the Constitution and laws of the United States of America against all enemies, foreign and domestic; that I will bear true faith and allegiance to the same; that I will bear arms on behalf of the United States when required by the law; that I will perform noncombatant service in the Armed Forces of the United States when required by the law; that I will perform work of national importance under civilian direction when required by the law; and that I take this obligation freely without any mental reservation or purpose of evasion; so help me God"

Eftersom jag kommer att behålla mitt svenska medborgarskap så känns det svårt att svära trohet åt det ena landet och avsvära sig trohet till det andra medborgarlandet. Alltså jag förstår att de vill att medborgarna ska vara trogna det landet man tillhör, men när man tillhör två?? Hur har ni andra tänkt som antingen är am. medborgare (men fortfarande känner att ni står med en fot i båda länder, typ, alltså inte ni som för alltid tänker stanna här i USA) eller kommer att bli???
  • LAMadde
    IceFalk: Jag träffade en amerikan när jag va på sem. i grekland. Han kom upp till sverige i några veckor och jag åkte sedan över till Los Angels för att hälsa på honom och blev kvar. Har bott här i 4.5år men är nu påväg tillbaka till sverige med man och barn.. vill pröva på livet i sthlm också.

Jag är make up artist, gick min utbildning i sverige (makeupstudion i sthlm). Jag vet inte så mycket om make up artis utbildningar här i usa, men många ggr om man vill gå i beauty school så är det lite av allt inbakat i en utbildning. Tex hår, ansiktsbehandlingar, smink och naglar allt i ett.. Du får googla lite och se va du hittar, beror ju på vilken stad du vill va i också.. men NY lr LA är nog de 2 som har mest att erbjuda inom just det du vill göra.
  • LAMadde
    swedishmama: Jag hade ju tänkt ansöka om medborgarskap, men nu kommer jag inte hinna det innan vi flyttar. Jag har en del kompisar som också sagt att som aldrig vill ha dubbla-medborgarskap just pga krig och allt sånt. Men.. jag tänker såhär. Hur många människor bor i usa? Vad är risken att dom skulle skicka ut en mamma i 30års åldern i krig? Väldigt väldigt väldigt liten (om det inte va frivilligt dvs). Och sen att välja sida skulle väl bara bli aktuellt om sverige och usa började kriga, och att det skulle hända låter väääldigt otroligt.
  • evaoregon
    Desertchick skrev 2010-01-25 16:23:32 följande:
     Jag måste vara så amerikaniserad föresten som gillar mac n´cheese på kartong!
    Jag tycker att mac n' cheese på kartong är ok.  Fast det är klart att egen hemgjord är bättre.  {#lang_emotions_smile} 

Mac n' cheese verkar dock funka väldigt bra när barnen har kompisar över och jag behöver fixa något mellanmål efter skolan.  Alla barn verkar gilla det!  {#lang_emotions_smile}
  • evaoregon
    Hannaliten skrev 2010-01-25 12:45:31 följande:
    Eva - tack för infot om Medford! Det var det jag trodde. Han ska i alla fall lämna besked idag och vi flyttar inte dit.
    Nä, det är nog ett bra val. 
Svar på tråden USA tråden!