• Swweetiie

bf-juni västerås

Hej!

BF-Juni för oss Västeråsare, här kan vi tala om allt och lite till!

Ny tråd, då den andra gått ut!

Hoppas allt är toppen med alla {#lang_emotions_gravid}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 10:48
    Lägger till BF-listan så alla kan se den lite lättare!

BF 9 maj- Hippygirl
    BF 16 maj- Subj4401 (Susanne)
    BF 22 maj - Bezilia (Anna)
    BF 28 maj- vikh(sara)
    BF 8 juni - Plogen
    BF 9 juni - Nihao
    BF 9 juni - Shia
    BF 10 juni - MaraFara
    BF 11 juni - Swweetiie
    BF 17 juni - Happy73
    BF 19 Juni - Sussi81
    BF 22 juni - Lizzzen
    BF 24 juni- Jolinsfaster
    BF 24 juni- MumsMaräng
    BF 24 juni- mmjohanna
    BF 25 Juni - Angen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-16 11:57
    BF 9 maj- Hippygirl
    BF 28 maj- vikh(sara)
    BF 1 juni - perni80
    BF 8 juni - Plogen
    BF 9 juni - Nihao
    BF 9 juni - Shia
    BF 10 juni - MaraFara
    BF 11 juni - Swweetiie
    BF 17 juni - Happy73
    BF 19 Juni - Sussi81
    BF 22 juni - Lizzzen
    BF 24 juni- Jolinsfaster
    BF 24 juni- MumsMaräng
    BF 24 juni- mmjohanna
    BF 25 Juni - Angen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 14:08
    BF 9 maj- Hippygirl
    BF 17 maj - trasis
    BF 28 maj- vikh(sara)
    BF 1 juni - perni80
    BF 8 juni - Plogen
    BF 9 juni - Nihao
    BF 9 juni - Shia
    BF 10 juni - MaraFara
    BF 11 juni - Swweetiie
    BF 17 juni - Happy73
    BF 19 Juni - Sussi81
    BF 21 juni - vårt lilla hjärta
    BF 22 juni - Lizzzen
    BF 24 juni- Jolinsfaster
    BF 24 juni- MumsMaräng
    BF 24 juni- mmjohanna
    BF 25 Juni - Angen

• Svar på tråden bf-juni västerås
  • HippYgirl
    sussi81 skrev 2010-06-17 18:44:57 följande:
    Happy: Fruktansvärt att läsa om det du skriver... Hoppas du kan tänka på nåt annat och dra dig till förlossningen snart! Inget hänt ännu???!!!

MaraFara: Stort Grattis till att lillkillen till sist kom ut! ;)

Bezilia: ÅÅh, va skönt att höra att det är så pass bra, men förstår också oron i att lämna tryggheten! Men det kommer gå prima, ni är starka ihop!!!

Själv har jag inte en enda känning av att nån bebbe vill ut än, så jag skriver upp mig på fika-tiderna nästa vecka, dock har jag ju Maja hemma då, men speciellt då kan det vara skönt att aktivera sig!

Onsdag 23/6  efter kl 14 (BVC kl 13.15)
    Elin med Sam och Leah
    Anna & Tove
    (Sussi & Maja)

Tosdag 24/6   kl?
    Elin med Sam och Leah
    (Sussi & Maja)

Fredag 25/6    kl?
    Elin med Sam och Leah
    (Sussi & Maja)
    jätte bra! då kan maja leka med Leah :)

Bezilia:va skönt att ni får komma hem till ert eget! :) och att hon är för frisk! kan ju inte bli bättre!!
  • Nihao

morr, blev just utkastad.

Marafara: GRATTIS till sonen! Härligt att Melvin äntligen kom ut, vilken kämpe du är! Hoppas du får må bra nu med stora familjen, varma grattishälsningar!

Bezilia: Skönt också att ni får komma HEM alla tre, stark tös du har o vad tappra ni är. Stort lycka till hemma!

HippY o Lady of B, ni verkar så coola i era mammaroller nu, låter härligt! Grattis på 27årsdagen Lady!
    Jag är sugen på att fika, mina stora är på dagis tis-tor 9-14, så beroende på tid så kan vi komma 2 eller 4.

Onsdag 23/6  efter kl 14 (BVC kl 13.15)
    Elin med Sam och Leah
    Anna & Tove
    (Sussi & Maja)
    Emma, Tuva, Siri & Erik

Tosdag 24/6   kl?
    Elin med Sam och Leah
    (Sussi & Maja)
    (Emma & co)

Fredag 25/6    kl?
    Elin med Sam och Leah
    (Sussi & Maja)

• skuggspel
    Bezilla;
     Inte för att vara negativ, bara försiktig, men är det verkligen så klokt att träffa massa bebisar, syskon och vuxna med en nyligen hjärtopererad 3 veckor bebis..? Jag menar inget illa,så snälla ta det inte så, blir bara lite orolig för vad tex en helt vanlig förkylning skulle kunna ställa till med för lilla T.
  • Plogen

Marafara: Jättegrattis till Melvin! Det känns som att man redan känner honom, du har ju haft namn och allt klart så länge!

Själva har vi fortfarande inget namn till lilltjejen. Vi har varit helt däckade här av mjölkstockningen som fortfarande inte har gått över. Idag är första dagen som jag är feberfri utan att ha tagit värktabletter men båda brösten är fortfarande stockade. Äter nu penicillin och pumpar ur brösten och ber till högre makter typ att detta ska ge sig. De senaste dagarna har våra amnings/matningsstunder sett ut så här: Massera igång det vänstra bröstet, handmjölka fram några droppar, amma, (har tagit allt från 10 till 30 minuter), ge ersättning om hon varit mer hungrig, massera igång det högra bröstet och pumpa ur det eftersom det varit helt stockat och det har inte funkat att amma. Det har varit "arbetspass" på 1,5-3 timmar per gång, och ska man göra detta med tre timmars intervall är det lätt bryta ihop. Jag har varit ett vrak, särskilt dom dagar när febern varit över 40 grader och man ändå ska försöka amma. Idag var vi på BVC och vi kom fram till att detta håller inte. Jag har slutat amma och ska pumpa ur båda och ge ersättnign under tiden. Det är möjligt att jag kommer sluta amma och bara ge ersättning och det har jag ångest för. Jag vill så gärna amma men det har egentligen inte funkat bra nån gång.

Är det nån av er som ger/kommer att ge ersättning istället för att amma?

Kram till er allihop!

• Plogen
    BabyTrådbäbisarnaHjärta

5 maj : HippYgirl - Sam 50cm, 3295g
    5 maj: lady of Baqueta - Frank 52cm, 3420g
    26 maj: vikh - Filip 50cm, 3335g
    1 juni: Bezilia - Tove 49cm, 3130g
    4 juni: Plogen- en dotter 51 cm, 3755 g
    6 juni: Nihao - Erik 50cm, 2978g
    7 juni: Shia - Viktor,51cm, 3506g
    9 juni: perni80 - Lexie, 51cm, 4340g
    15 juni: MaraFara - Melvin, 55 cm, 4750g
  • MumsMaräng

Plogen:
    Vad tufft du har det tjejen! Fy tusan! Jag känner verkligen för dig och förstår att det måste vara jättejobbigt.

Du undrade hur amningen har fungerat för alla andra, så om det kan vara till någon nytta alls tänkte jag dela med mig av min förra graviditets amningshistoria.

För V och mig fungerade amningen aldrig när han kommit. BB och vården insisterade på att jag inte skulle ge ersättning, för så skulle han inte vara lika intresserad av att amma, menade man. Säkert helt riktigt, men med den påföljd att jag ju satt nyopererad (akut kejsarsnitt nästan tre veckor över tiden) och med en hysteriskt ledsen kille timma in och timma ut med de där j-la plastmoffarna som ska hjälpa till om barnet inte får tag i vårtan, och som liksom flärpade sig åt fel håll hela tiden så de låg över ansiktet på V istället för runt bröstet. Nätterna igenom. Dagarna igenom. Och napp skulle man inte få ge, för då lärde de sig inte att suga rätt. Under tiden blev ju brösten explosionsartat gigantiska och stenhårda och ömma (ingen feber vad jag minns). Livet var inte kul. För någon av oss.

Det var en sådan FANTASTISK befrielse när jag till sist struntade i vad vården sa och skickade P att köpa ersättning och V blev MÄTT och sedan pumpade jag det jag kunde i så där två, tre månader och kompletterade ersättningen med det.

Så min erfarenhet är denna: Funkar amningen? Good for you! Gör den det inte, så är det viktigare att du och barnet och er relation och familjen får bästa möjliga förutsättningar att må så bra som möjligt och kan njuta, och bonda, och komma in i fungerande rutiner- än att du till vilket pris som helst ska slita med amning som inte fungerar för er. Lägg inga värderingar i detta. Det har INGENTING att göra med att vara en präktig och duktig mamma! Kan du komplettera ersättning med att mjölka ur, så är ju det fint. Om inte så är jag övertygad om att din dotter kommer att växa upp och bli en harmonisk och frisk människa alldeles oavsett. Det här med amningen är ju faktiskt i allra högsta grad en KULTURELL grej, där vi i Sverige (som jag ser det) har/har haft en lite lätt fanatisk inställning.

Det här med att barnet och mamman skulle komma varandra så mycket närmare genom amning än om barnet dricker från flaska får man ju tänka vad man vill om. Det säger ju då bland annat att en pappa aldrig kan komma ett barn så nära. Vill man tro det så kan man ju göra det. Själv tycker jag att alla matstunder med V när vi, eller P och V, kunde sitta och gosa (hud mot hud om man vill) och han fick njuta av att utan att det var en kamp, i lugn och ro äta sig mätt och somna lugnt i mina armar- var härliga.

Vad vet jag om V och jag aldrig kommer vara så tighta som om han hade ammats till dess han var två (som min väninna gör). Vad vet jag om vilka framtida allergier och annat han är mer mottaglig för nu, när han då både har fötts med kejsarsnitt och blivit berövad den heliga amningen. Men V och jag har den finaste relation jag kan tänka mig, och hittills-peppar, peppar, har han bara varit öronbarn-och det var jag också, triots att jag fötts vaginalt och ammades så länge det bara gick.

Mitt råd är att du fokuserar på att bli bra nu. Jag tycker det låter vettigt att se till att mjölka ur, trappa ned och komplettera för att sedan övergå till ersättning. Den här tiden ska inte behöva vara en mardröm, det är den alldeles för viktig för.

Stor kram till dig och din familj, så hoppas jag att det här ordnar sig på bästa möjliga sätt för just er.

Kram, MumsM

• HippYgirl
    Plogen: jag hade mjölkstockning i början och pumpade då. pratade aldrig med BB eller BVC då dom bara tjatar om att man ska fortsätta försöka hela tiden. Jag pumpade och vi köpte ersättning så vi visste att Sam åt ordentligt. Sen efter några dagar fick jag bukt på det och Sam började amma igen, och nu helammar vi. han äter när han vill och känner för det. Så gör det som känns bäst för dig/er alla! Gör det som passar er och är minst krångel! Man ska njuta inte behöva krångla och stressa! 
  • Jolinsfaster
    Happy: Sänder tankar till din vän och hoppas på att maken blir bättre. Har du hört nåt mer om hur han mår? Det är så orättvist om en sådan ung människa ska tas från sin fru och sina två små barn. Det får bara inte hända!

Bezilia: Vad skönt att ni får komma hem. Vilken kämpe hon är er lilla tjej. Jag måste nog också hålla med Skuggspel att ni kanske borde ta det lugnt med att utsätta er för barnbaciller och bara njuta av att vara hemma. Men det är ju självklart upp till er.

Plogen: Jag lider med dig! Visst att man har läst lite kort om mjölkstockning i böcker, men att det är så drygt och jobbigt kunde iaf inte jag ana. Förstår att det känns tufft att ge upp amningen, men om ni alla tre mår bättre av det, så är det ju helt klart det bästa alternativet. Man vill ju inte komma ihåg den första tiden som en enda stor plåga.

Vikh: Var det er lilla Filip som var med i Västerås Tidning som kom ut förra helgen?

Angeni: Hur har det gått med den jobbiga grannen?

Mums: Det är såå himla skönt att du delar med dig med dina erfarenheter. Du kommer med så mycket kloka råd och tankar. (Jag har fortfarande inte hört nåt av P. Gick det bra igår?)

Själv var jag till barnmorskan igår igen för att kolla blodtryck och urin. Jag hade varit en bra patient och vilat så pass bra att blodtrycket var nere på 125/80 och i urinet fanns det bara små spår av äggvita. Tack vare att jag haft fötterna upp i stort sett hela tiden hade svullnaden gått ner rejält. Så himla skönt! Så nu behövde jag inte gå till barnmorskan förrän på måndag igen. Tyvärr går min barnmorska på semester idag, så vi får träffa en annan dom här sista gångerna, men det får gå. Så det blir att fortsätta vila med fötterna upp. Vet dock inte hur bäbisen ska få för sig att komma ut om jag har fötterna upp!

En fråga till er som vet: Hur många nappflaskor behöver man köpa om man vill pumpa ut emellanåt? Man vill ju inte hålla på att diska ur dom på en gång, så minst tre-fyra?
  • angeni

Vi hade en nappflaska till en början och sedan en liten "shaker" med tättslutade lock som vi ställde all mjölk i som jag pumpade ur. Vi gav dock ersättning för amning fungerade inte.
    Men jag pumpade i ca 2 veckor för att ge så mycket bröstmjölk som möjligt men det kom inte så mycket varje gång inte.

Svar på tråden bf-juni västerås