• Swweetiie

bf-juni västerås

Hej!

BF-Juni för oss Västeråsare, här kan vi tala om allt och lite till!

Ny tråd, då den andra gått ut!

Hoppas allt är toppen med alla {#lang_emotions_gravid}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 10:48
    Lägger till BF-listan så alla kan se den lite lättare!

BF 9 maj- Hippygirl
    BF 16 maj- Subj4401 (Susanne)
    BF 22 maj - Bezilia (Anna)
    BF 28 maj- vikh(sara)
    BF 8 juni - Plogen
    BF 9 juni - Nihao
    BF 9 juni - Shia
    BF 10 juni - MaraFara
    BF 11 juni - Swweetiie
    BF 17 juni - Happy73
    BF 19 Juni - Sussi81
    BF 22 juni - Lizzzen
    BF 24 juni- Jolinsfaster
    BF 24 juni- MumsMaräng
    BF 24 juni- mmjohanna
    BF 25 Juni - Angen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-16 11:57
    BF 9 maj- Hippygirl
    BF 28 maj- vikh(sara)
    BF 1 juni - perni80
    BF 8 juni - Plogen
    BF 9 juni - Nihao
    BF 9 juni - Shia
    BF 10 juni - MaraFara
    BF 11 juni - Swweetiie
    BF 17 juni - Happy73
    BF 19 Juni - Sussi81
    BF 22 juni - Lizzzen
    BF 24 juni- Jolinsfaster
    BF 24 juni- MumsMaräng
    BF 24 juni- mmjohanna
    BF 25 Juni - Angen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 14:08
    BF 9 maj- Hippygirl
    BF 17 maj - trasis
    BF 28 maj- vikh(sara)
    BF 1 juni - perni80
    BF 8 juni - Plogen
    BF 9 juni - Nihao
    BF 9 juni - Shia
    BF 10 juni - MaraFara
    BF 11 juni - Swweetiie
    BF 17 juni - Happy73
    BF 19 Juni - Sussi81
    BF 21 juni - vårt lilla hjärta
    BF 22 juni - Lizzzen
    BF 24 juni- Jolinsfaster
    BF 24 juni- MumsMaräng
    BF 24 juni- mmjohanna
    BF 25 Juni - Angen

• Svar på tråden bf-juni västerås
  • HippYgirl

Fika/ätbart hos Marängen 25/4  kl 13

Bezilia(Anna)
    Lady of Baqueta(Annika) - Kärleksmums (jag vill ha sött{#lang_emotions_tongue_out})
    MaraFara(Sara) - dricka
    Jolinsfaster(Ulrika)
    HippYgirl(Elin) - tar med lite vindruvor/plockfrukt
    Perni80(Pernilla) - taccos paj
    Nihao(Emma) - tar med matbröd
    vikh(Sara) - tar med mig pastasallad med kyckling.
    Skuggspel (Sanna) någon sorts kaka.
    MumsMaräng
    Plogen - muffins

• skuggspel
    Nihao skrev 2010-04-21 09:08:30 följande:
    Hej, blir kul att ses. :) Jag tänkte återgå lite till förlossningssnacket och bedövning. Då jag inte hann med någon bedövning sist känner jag mig kluven till tex epidural, jag är jätte-oinsatt i hur det funkar.   Hade i helgen därför lite diskussioner med både kvinnor och en man (!) som tagit epidural, och de förstod inte hur många som verkligen ville utsätta sig för det i samband med förlossning. Deras sammanlagda åsikter var ungefär: -Varför vill man frivilligt utsätta sig för att bli helförlamad från midjan och neråt? Att se sina ben men inte känna dem, de är bara med som köttklumpar. När förlossningen är klar kan du fortfarande inte röra dig, man är förlamad tills epiduralen går ur. -Varför vill man spruta in bedövningsmedel i ryggmärgen, när ett misstag kan ge permanenta skador? Märgen är känslig. -Förlossning med epidural tenderar att dra ut på tiden, då man tar udden av värkarna. Smärtan i värkarna peppar mamman att puscha på mer och då går oftast förlossningen snabbare. Vad säger ni om dessa åsikter? Jag visste faktiskt inte att man blir helförlamad av epidural från nålsticket och ner, så oinsatt var jag. Jag vet ju att det finns kvinnor som är supernöjda med all bedövning, men när jag hörde detta att vara fast i sängen utan rörlighet i benen blev jag lite skraj. Låter läskigt! Åsikta gärna med mig tjejer, jag har inte tagit ställning till vad för bedövning jag ska ta än. Nån som vet nåt om andra metoder, förutom psykoprofylax och lustgas? PS. Mannen som fått epidural hade opererat knät ifall ni undrar. :)
    Nix, som Marafara skriver, man blir inte ett dugg förlamad. Dessutom kan jag meddela att man är allt annat än smärtfri (jag höll på att svimma av smärta) under den absolut sista delen av förlossningen. Det går tydligen inte att bedöva så.
    Med epidral fick jag vara uppe och gå under förlossningen vilket hade varit aningens knepigt om jag varit förlamad med köttklumpar till ben..{#lang_emotions_laughing} (vilket otäckt uttryck förresten!) Det kändes inte alls mycket när narkosläkaren satte edan, sedan spred sig bara en varm känsla och jag kunde slappna av. Jag är löjligt spruträdd men det onda från värkarna gjorde att sticket var rätt löjligt. Fast sedan hade jag en skitbra narkosläkare på karolinska, det var inte så att han var tvungen att sticka flera gånger, han var helt otroligt snabb. Värkarna kändes sedan inte alls, jo lite som ett tryck kanske, och jag var glad över att vara helt klar i huvudet. Jag hade varit rädd för att bli snurrig även om de flesta sagt att eda inte funkar så. Jag vet inte om det var det som gjorde förlossningen långdragen, den hade hållit på bra länge innan jag fick edan också.
  • skuggspel
    . -Förlossning med epidural tenderar att dra ut på tiden, då man tar udden av värkarna. Smärtan i värkarna peppar mamman att puscha på mer och då går oftast förlossningen snabbare.
    ..förresten vet jag inte hur motiverad man är när man kämpar mot att det svartnar för ögonen hela tiden. Det låter faktiskt inte som att någon av dem fött barn.. eller så har de bara haft en himla tur!(vilket självklart är toppen för dem i så fall!) Jag tror att alla självklart får olika ont men det är fysiskt man ska öppna sig, inte mentalt så där brister det lite i resonomanget om motivation.
  • Jolinsfaster

Plockar bort mig från söndagens fikalista, så ni inte undrar vad jag ska ha med mig.. Fika/ätbart hos Marängen 25/4 kl 13 Bezilia(Anna) Lady of Baqueta(Annika) - Kärleksmums (jag vill ha sött) MaraFara(Sara) - dricka HippYgirl(Elin) - tar med lite vindruvor/plockfrukt Perni80(Pernilla) - taccos paj Nihao(Emma) - tar med matbröd vikh(Sara) - tar med mig pastasallad med kyckling. Skuggspel (Sanna) någon sorts kaka. MumsMaräng Plogen - muffins

• Jolinsfaster

Men, vad konstigt det blev. Testar igen.

Fika/ätbart hos Marängen 25/4  kl 13

Bezilia(Anna)
    Lady of Baqueta(Annika) - Kärleksmums (jag vill ha söt)
    MaraFara(Sara) - dricka
    HippYgirl(Elin) - tar med lite vindruvor/plockfrukt
    Perni80(Pernilla) - taccos paj
    Nihao(Emma) - tar med matbröd
    vikh(Sara) - tar med mig pastasallad med kyckling.
    Skuggspel (Sanna) någon sorts kaka.
    MumsMaräng
    Plogen - muffins
  • Jolinsfaster

Idag är tanken att vi ska köpa spjälsäng + madrass på ikea. Dom första grejerna till bäbisen! Känns som det börjar bli dags att inhandla saker.. och börja ommålningen av bäbisrummet!

• happy73

Jolinsmoster om ni inte köpt kissskydd så passa på att köpa det också på ikea. Bra o ha i din säng så att inte ni förstör sängen om vattnet går, sedan kan ni använda det i spjälsängen när knodden kommer

• skuggspel
    Stretching vid Ischias kan ibland lindra. HippYgirl, om du kan göra så här så brukar det funka. Lagon knepigt när man är höggravid dock!!
  • Jolinsfaster

Happy: Är det det här du menar: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40143304? Isåfall ska det inhandlas också.

Sen funderade jag på täcke och kudde. Måste man ha det eller räcker det med en filt nu till sommaren? På ikeas täcken står det rekommenderat från 12 månader. Vad har man innan då? Är ikeas kudde nåt att ha? Har läst i nån tråd att dom blir konstiga i formen rätt fort.

En annan fråga: Lägger man bäbisen på ryggen eller magen när den ska sova? Hade en diskussion om det hemma igår, och kom fram till att vi inte hade koll på det.

• HippYgirl

Alla täcken och lakan har lika mått så har man köpt ikeas täcke och kudde kan det vaar så att lakana på nått annat ställe inte har samma mått :/ vi har 4 olika mått på 4 olika spjälsängstäcken här hemma :(

Men vi har haft ikeas täcke och kudde från start.

Svar på tråden bf-juni västerås