• Pia J

***Hallsberg***

jo, men inte inte alla gör rent efter sina djur...mena jag . Å så undrar de varför de börjar gå utanför lådan... MMMMmHm, skulle du vilja gå på en toa som inte spolats på en vecka brukar mitt svar vara :-P

Jo, badrum och kök är prio för min del med... men tror att jag är arbetsskadad som städtant... haha. Men som du säger..MINDRE lätt med katt å småbarn.. så länge det inte är hygieniskt äckligt så är jag nöjd..
    Hellre lite skit i hörnen, än ett rent helvete :-P

ÅÅÅ haaaata slipdamm.
    Min käääääre sambo kom på fiffiga ideén en gång när vi skulle slipa vårat köksbord...att göra det i köket,
    OJ! sa han när han var färdig och jag kom hem. Vi måste nog dammsuga lite... VA! Dammsuga? Mjo tjena, tvätta gardiner,skura luckor, damma,damma, damma å dammsuga.. det kröp fram i ett par veckor efter... då var han inte såååå poppis... *fniss*

Jooo jag har nog sett guldglitter där!!
    Jag var där härom dan. Kolla lite inspiration till vardagsrumsfixet vi ska börja med i sommar. Letar en fond som ska passa vårat "tema oriental"

Är det typ väggord du gör?

shit happens
  • Pia J

haha vi envisa Everclean entusiaster :-P

Idag tog jag barna efter dagis en sväng till min mormor. De gillar sin gammelmormor!! Fika lite.

Sen när vi skulle gå hem så hade det mörknat.
    Ronja- Mamma, mörkt! Tänd.
    Mamman- nja det går inte att tända ute...
    Ronja- söööönner?
    Mamman- skrattar gott... hihi.

shit happens
  • Pia J
    Städa rummet? - Gör barnet det? Måste barnet hålla ordning?
    * Ja, mina barn måste plocka upp efter sig även om de är 2 och 5 år. De vet att håller man på med en grej så plockar man undan det innan man börjar med nåt nytt. Visst med den ålder kommer påminnelser, men regeln finns.

Gå och lägga sig?- Får de lägga sig när den vill?
    *Nej, Vardagar ska båda vara i sin säng mellan sju och åtta. De får vara uppe längre om de vill på helgerna, men eftersom de har sina rutiner brukar de vara trötta runt den tiden.

Borsta tänderna?- Gör du eller barnet det? Ser du till att barnet borstar tänderna?
    * Mina barn får börja med att borsta sina egna tänder, sen kollar vi och borstar av dom oxå.

Sminka sig?- Får hon göra det när hon vill?
    Den åldern är inte riktigt här ännu.

Äta mat?- Måste de äta upp? Måste de ta grönsaker och allt annat som bjuds. Räcker det med att ta tex en liten potatis sen är det bra?
    * Man ska smaka på allt, grönsaker finns alltid och äts med aptit. Man krånglar inte vid matbordet. Sällan barnen krånglar med detta.

Fika?- Får barnet fika när den vill och även om de knappt ätit mat?
    Nej, man får inget fika om man inte ätit mat. Vi fikar inte för att ersätta mat.

Godis? Får barnet äta godis mitt i veckan och när den vill ha?
    Nej, oftast under fredag eller lördag, men då är det en tablett ask eller popcorn för det mesta. Ibland om det är nåt speciellt kan de få en liten godsak mitt i veckan.

Läxor?- Ser du till att läxorna görs? Måste barnet göra sina läxor?
    När vi kommer dit, så JA självklart.

Andra "regler " vi har här hemma är att man sitter kvar vid matbordet tills alla är klara. Fasta mat tider är vi ganska hårda på. Man äter lunch 12 och kvällsmat 17. På helgen äter vi frukosten kl 9, å då brukar lunch vara runt 13 å kvällsmat 18. Men det är nog mest att jag är uppfostrad så och jag tycker det fungerar bra. Inget krångel man vet när man ska äta och att man ska äta.
    Här är det två varma mål, lunch och kvällsmat.
    Sen så är det inget tv tittande hela dagarna. När dator och sånt kommer in i bilden är det samma sak. DÅ får det bli nån form av data tid.
    På morgonen brukar de få titta lite efter frukost innan dagis. Eller innan frukost på helgen. Och när lillasyster vilar middag (som nu) brukar storasyster få "vila" med lite barntv (men det är inte alltid hon vill) så länge. Och så får man kolla på kvällen innan läggdags. Playhouse disney slutar kl 19, sen är det, tvätta av sig,pyjamas, borsta tänderna och sängen. 
    Nina har tv på sitt rum, vill hon titta på en film när hon ska sova brukar hon få det..brukar gå ca 10 min så sover hon :-P  Eller så väljer hon en bok.

Här är det även viktigt att lära sig hjälpa till, och hjälpa varandra.
    shit happens
  • Pia J

Idag har det blivit lite fix på hemma fronten, dammsuga,skura golv och snygga till badrummen. Samt tvätta ett par maskiner.
    Ikväll ska jag och en kompis iväg och äta på effesos, sen vidare på bio. Efter så åker vi till våra gubbar och barn som är hos dom i Kumla. Och sover över.
    Deras fyra ungar och våra två brukar bli paaaarty
    Imorrn så har vi lite fika för Ronja igen!

shit happens
  • Pia J

är hemma efter en alldeles utmärkt gårdag och förmiddag.
    Filmen Avatar var i världsklass. Verkligen! Innan fick magen smaka på en Black & White....inga fel!!

Idag får vi fika besök, eftersläntare som kommer å grattar Ronja, mmm marängsviss!

ikväll blir det å slappa lite!!

shit happens
  • Pia J

Hanna- lyx!!!

Tina- vi åt på Hellas.

Nu har vi haft besök, barnen är så trötta efter gårdagen och massa lek och bus här hemma med kompisarna. De har fått mat i magen, Robban badar dom, sen blir det sängen för dom små liven. Tidigt i morrn!
    Jag ska fixa ihop lite god mat till oss två som får bli en film måltid i soffan, slappa!!

och ja fy tusan va kallt. Jag hade tänkt å gå en riktig långis med hundarna, men lilla hunden fryser för mkt när det är så här kallt!

shit happens
  • Pia J

haha min äldsta hankatt krafsar på allt utom sanden..å länge står han å rakar å rakar.. knäppgök. Tur att jag har ett par rengöringsmästare som är där å räfsar över så fort han inte lyckas med det..

shit happens
  • Pia J

här lämnas det bort utan anledning. Eller mest för att mamma och pappa ringer och frågar om de får ta barnen. Och de tycker vi ska få tid för oss själva.
    De gillar att vara delaktiga! Och ääääälskar ungarna!

vilket snöstorm! idag kom vi knappt ut genom dörren... hualigen.
    Idag får flickorna spruta nr 2. Ingen hit att förklara att man måste ta den två gånger..

shit happens
  • Pia J

jag givetvis har alla olika möjligheter med sin familj, släkt osv.
    Och säger som dig, vi myser med familjen oxå givetvis. De är med och shoppar, med till vänner, med överallt helt enkelt.

Det bästa som finns är min familj,mina barn och min sambo. Men jag är inte oumbärlig. Jag gillar att mina barn gillar att vara hos sina mor/farföräldrar.

Sen säger jag inte att jag skaffa barn för att lämna bort dom, så är inte fallet..

Jag menade mest på att det är underbart att SE mina barns förhållande till mormor och morfar. Jag hade likadant. Och min mormor och jag träffas fortfarande flera dagar i veckan. Även hon "vill ha" barnen å känna sig viktigt. Och det är häftigt att se, mormor på 78 leker med Ronja på 2 år... det gör mig varm

Nog om det.

Nej ingen hörnsoffa...som jag vet..

Men jag lägger ut en likadan, nån som har en våningssäng till salu med madrasser?!

shit happens
  • Pia J

jo jag tittar blocket .. helst skulle jag vilja ha en hemnes..

shit happens
Svar på tråden ***Hallsberg***