• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • siamusen
    bettyboopado skrev 2010-01-24 19:26:21 följande:
    Tydligen kan "synnerliga skäl" vara att man inte tror sig kunna ta hand om barnet, helt absurt. Varför inte bara låta det vara fri abort fram tom v.22 om det kan räknas som synnerliga skäl o godkännas av socialstyrelsen.
    Hon kanske har nagra andra problem vi inte känner till, som ADHD eller liknande?
  • bettyboopado
    siamusen skrev 2010-01-24 19:30:55 följande:
    Hon kanske har nagra andra problem vi inte känner till, som ADHD eller liknande?
    Jag vet många flerbarnsföräldrar med den symptomen som är helt fantastiska med sina barn, menar du att människor med ADHD inte kan ta hand om fler än ett barn?
  • siamusen
    bettyboopado skrev 2010-01-24 19:33:52 följande:
    Jag vet många flerbarnsföräldrar med den symptomen som är helt fantastiska med sina barn, menar du att människor med ADHD inte kan ta hand om fler än ett barn?
    Nej, det menade jag inte.Var lâser du det?

Jag menade att Socialstyrelsen kansek beviljar en abort för att mamman har svår ADHD tex och själv upplever att hon inte kan ta hand om ett barn.

Dvs, det utesluter alltsa inte att andra med ADHD kan ta hand om sina barn.
  • VulgusProfanum
    bettyboopado skrev 2010-01-24 19:26:21 följande:
    Tydligen kan "synnerliga skäl" vara att man inte tror sig kunna ta hand om barnet, helt absurt. Varför inte bara låta det vara fri abort fram tom v.22 om det kan räknas som synnerliga skäl o godkännas av socialstyrelsen.
    Om man inte är kapabel att klara av situationen p.g.a. de omständigheter som finns i det dagliga livet så kan det vara ett skäl. Men det krävs rätt mycket och det räcker inte med att man bara inte vill eller känner för det.

Det kan röra sig om kvinnor som lever i ett våldsamt förhållande, missbrukare, psykiska diagnoser, våldtäkt/utnyttjande eller väldigt unga flickor. Och oftast så är det inte bara ett skäl man anger utan flera.
    Det är alltså inte något som godkänns i normalfallet utan det krävs synnerliga skäl.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • VulgusProfanum
    bettyboopado skrev 2010-01-24 19:33:52 följande:
    Det beror väl på hur situationen ser ut runt i kring. Tänk nu på att det oftast inte är ett skäl och en diagnos så som t.ex ADHD kan ju vara en del i problematiken.
  • bettyboopado
    VulgusProfanum skrev 2010-01-24 19:39:09 följande:
    Det beror väl på hur situationen ser ut runt i kring. Tänk nu på att det oftast inte är ett skäl och en diagnos så som t.ex ADHD kan ju vara en del i problematiken.
    Så du menar att föräldrar med ADHD är sämre föräldrar o därmed är ADHD en acceptabel anledning för att göra abort? Snacka om att ta ifrån en människa det egna ansvaret o lägga skulden på en diagnos.
  • VulgusProfanum
    bettyboopado skrev 2010-01-24 19:42:00 följande:
    Så du menar att föräldrar med ADHD är sämre föräldrar o därmed är ADHD en acceptabel anledning för att göra abort? Snacka om att ta ifrån en människa det egna ansvaret o lägga skulden på en diagnos.
    Nej och det skrev jag inte heller.
    Det jag skrev var att en ADHD diagnos kan vara en del av en större problematik som kan i sin tur sammantaget kan vara skäl för att en abort beviljas.
  • bettyboopado
    VulgusProfanum skrev 2010-01-24 19:47:28 följande:
    Nej och det skrev jag inte heller.Det jag skrev var att en ADHD diagnos kan vara en del av en större problematik som kan i sin tur sammantaget kan vara skäl för att en abort beviljas.
    Och vilken kan den större problematiken vara om jag får fråga? Som kommer ´som följd av ADHD?
  • VulgusProfanum
    bettyboopado skrev 2010-01-24 19:48:56 följande:
    Och vilken kan den större problematiken vara om jag får fråga? Som kommer ´som följd av ADHD?
    Alla patienter med diagnosen ADHD är inte homogena. Det är inte en homogengrupp som sådan även om de i grunden har en likvärdig problematik. Vissa har svårare att klara vardagen än andra som i sin tur klarar den helt galant eller i vartfall nästintill.

Utöver det så kan det ju finnas annan problematik så som t.ex ett väldigt rörigt liv i övrigt, drogmissbruk, små barn, misshandel osv etc som i och för sig inte bara drabbar människor med ADHD men som utöver diagnosen i sig gör att man anser att någon har synnerliga skäl.
  • bettyboopado
    VulgusProfanum skrev 2010-01-24 19:51:59 följande:
    Alla patienter med diagnosen ADHD är inte homogena. Det är inte en homogengrupp som sådan även om de i grunden har en likvärdig problematik. Vissa har svårare att klara vardagen än andra som i sin tur klarar den helt galant eller i vartfall nästintill.Utöver det så kan det ju finnas annan problematik så som t.ex ett väldigt rörigt liv i övrigt, drogmissbruk, små barn, misshandel osv etc som i och för sig inte bara drabbar människor med ADHD men som utöver diagnosen i sig gör att man anser att någon har synnerliga skäl.
    Om ADHD, röriga liv o andra liknande situationer ska vara goda anledningar att få igenom ett godkännande från socialstyrelsen för en sen abort, då undrar jag varför vi inte bara höjer gränsen för fri abort helt o hållet. De allra flesta som gör en abort gör det ju just av den anledning att de ha "röriga liv".