• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Aminah
    Triskele skrev 2010-01-24 17:22:42 följande:Utomkvedshavandeskap? Avlidet foster? Grava skador? För outvecklad kropp?
    Cancer?
    Alltså, sålänge inte kvinnan riskerar att dö eller bli allvarligt sjuk så är det fel med abort. Men i ett sådant fall tycker inte jag att det är abort på det sättet som vi pratar om abort.
  • Maggis
    Aminah skrev 2010-01-24 17:21:14 följande:
    Jag svarar bara på TS orkar inte läsa alla inlägg. Jag håller helt och hållet med dig. Abort borde vara förbjudet och straffbart enligt mig. Jag tycker också att det är fel att göra abort i ALLA lägen.
    Låta naturen ha sin gång, således? Hur kan du strunta så högaktningsfullt i ett liv när du så rabiat värnar om annat liv? Var ligger det vettiga i det?
    //Maggis
  • Aminah
    Maggis skrev 2010-01-24 17:27:58 följande:
    Låta naturen ha sin gång, således? Hur kan du strunta så högaktningsfullt i ett liv när du så rabiat värnar om annat liv? Var ligger det vettiga i det?
    Hmmm... förstår inte vad du menar med detta.
    Men jag anser att det är oerhört egoistiskt att döda ett barn bara för att timingen var dålig eller att det var med fel kille, eller what ever! Man dödar inte heller ett barn för att det råkar ha Downs syndrom eller liknande heller, ska bara "perfekta" människor få leva? I de flesta fall får man skylla sig själv. Jag kan förstå att det är jobbigt vid tex en våldtäkt, men det är ju knappast barnets fel, eller hur?
  • Fru O Mamma Kokkonen

En dag tyckte jag som du TS, men jag har ändrat uppfattning.. livet fungerar inte så..

Har man verkligen gjort ALLT för att skydda sig, men ändå blir gravid, så tycker jag abort är okej..

Är fostret riktigt sjukt.. kan ju defineras olika (räknar ex inte in DS där), men utan armar och ben eller liknande, så tycker jag också abort är okej..

Blir man våldtagen är också abort okej..

Jag är inte den som kan säga vad som är okej eller inte, detta är mina åsikter som jag har rätt till.. så finns egentligen ingen anledning till att någon behövder kritsera dem..

• Triskele
    Aminah skrev 2010-01-24 17:25:35 följande:
    Alltså, sålänge inte kvinnan riskerar att dö eller bli allvarligt sjuk så är det fel med abort. Men i ett sådant fall tycker inte jag att det är abort på det sättet som vi pratar om abort.
    Det är aborter på precis samma sätt som alla andra aborter.
    Varför skulle det vara ok att välja att någon annan ska stå ut med ens lindrig sjukdom, lidande eller obehag baserat på ens egna moraliska ideal?
    Man straffar inte fostret genom att abortera detta, så huruvida fostret har skuld eller inte är inte relevant.
    Var och en ska ha rätt att bestämma över den egna kroppen och vilka risker denna ska utsättas för. Något annat är inte människovärdigt.
  • Dr Mupp
    Aminah skrev 2010-01-24 17:32:58 följande:
    Hmmm... förstår inte vad du menar med detta. Men jag anser att det är oerhört egoistiskt att döda ett barn bara för att timingen var dålig eller att det var med fel kille, eller what ever! Man dödar inte heller ett barn för att det råkar ha Downs syndrom eller liknande heller, ska bara "perfekta" människor få leva? I de flesta fall får man skylla sig själv. Jag kan förstå att det är jobbigt vid tex en våldtäkt, men det är ju knappast barnets fel, eller hur?
    Mammans liv är inte värt ett ruttet lingon, bara fostret får leva?
  • Maggis
    Hmmm... förstår inte vad du menar med detta. Men jag anser att det är oerhört egoistiskt att döda ett barn bara för att timingen var dålig eller att det var med fel kille, eller what ever! Man dödar inte heller ett barn för att det råkar ha Downs syndrom eller liknande heller, ska bara "perfekta" människor få leva? I de flesta fall får man skylla sig själv. Jag kan förstå att det är jobbigt vid tex en våldtäkt, men det är ju knappast barnets fel, eller hur?
    Jag förstår inte hur du inte kan förstå vad jag menar. Det är bara att läsa innantill.
    Men jag ska förklara mig.

Att skaffa barn är även det en egoistisk handling. Allt vi människor gör är i någon mån baserat på egoistiska skäl.

Huruvida man känner att man klarar eller vill ta hand om ett barn är inte upp till andra att bedöma. Det måste man göra själv. Barnet ifråga ska förhoppningsvis födas välkommet och in i en familj som är fungerande. Jag tycker det är helt fantastiskt märkligt att det finns människor som verkligen vill bestämma över andras reproduktion och sexliv. Jag kan inte förstå en sådan önskan.

I övrigt så är en abort en abort, oavsett skäl. Alltså är en abort en abort oavsett om man gör den för att barnet är svårt skadat eller för att man är för ung. Eller om man blir våldtagen. Eller om man slarvat med p-medel. Det är vad jag pratar om när jag pratar om abort. Och flertalet andra här i tråden med, skulle jag vilja påstå.

Och nej, självklart är inte ett barn som blivit till vid en våldtäkt mindre värt. Men man kan ju fundera på vad det kan ge för konsekvenser att kanske tvinga ett våldtaget barn att föda ett eget barn som blev till vid ett övergrepp. Och där kommer då min föregående fråga in igen; Hur kan du strunta så högaktningsfullt i ett liv när du så rabiat värnar om annat liv? Var ligger det vettiga i det?
    //Maggis
  • Isanje
    Är det kvinnans fel? Att gå med magen i vädret och varenda sekund bli påmind om den ruttna känslan att ha blivit våldtagen? Du tror inte man mår skit iaf?
  • PennyD
    inyourface skrev 2010-01-23 06:58:25 följande:
    Jag är för fri abort, för när man tex tittar på människor som här på familjeliv,så är det fan ta mig bra att barnet inte föds... Dock har vi för sen tidsgräns här i sverige. Jag anser att livet börjar tidigt för ett foster, men det handlar om livskvalité. Livet handlar inte bara om att överleva.
  • bettyboopado
    VulgusProfanum skrev 2010-01-24 15:24:26 följande:
    I vecka 19 så är inte fostret livsdugligt Som sagt det krävs synnerliga skäl för att beviljas en abort och man ser då till hela situationen kring kvinnan.Kika i det jag länkade till
    Tydligen kan "synnerliga skäl" vara att man inte tror sig kunna ta hand om barnet, helt absurt. Varför inte bara låta det vara fri abort fram tom v.22 om det kan räknas som synnerliga skäl o godkännas av socialstyrelsen.