• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • siamusen
    bettyboopado skrev 2010-01-24 20:05:37 följande:
    Jo, mycket har ändrats, tro mig. Jag trodde nämligen att godkännanden för sena aborter endast gällde vid mycket svår psykiskt sjukdom, inte att en vardaglig o ständigt missbrukad diagnos kunde räcka, mycket tragiskt.
    Hur vet du att den är missbrukad?
  • bettyboopado
    VulgusProfanum skrev 2010-01-24 20:12:38 följande:
    Vad är det som inte stämmer med din uppfattning?Det är de facto så att du inte blir beviljad en sen abort om du inte har synnerliga skäl. Och synnerliga skäl betyder i detta fallet rätt grava problem. Det är alltså inte så att någon bara kan ångra sig och skylla på stökigt liv utan för att få det beviljat så krävs det en hel del.
    Jo, jag inser det. Vad jag idag dock upptäckte var att min uppfattning av "synnerliga skäl" var mycket hårdare o brutalare än socialstyelsens mesiga uppfattning om "synnerliga skäl", o det upprörde mig.
  • bettyboopado
    siamusen skrev 2010-01-24 20:12:51 följande:
    Men det spelar väl ingen roll vad nagon tror när saker faktiskt är? Fakta vs asikter alltsa.Bara för att jag vill tro att jorden är platt ÄR den inte platt, eller hur?
    Fast det jag anser vara "synnerliga skäl" är inte vad socialstyrelsen anser vara "synnerliga skäl", det var det jag menade, "synnerliga skäl" är nämligen VÄLDIGT relativt.
    siamusen skrev 2010-01-24 20:13:51 följande:
    Hur vet du att den är missbrukad?
    Läste en statistikkurs här får nån vecka sen som del av min utbildning o det visade sig att man kommit fram till att nästan 2 miljoner av Sverige befolkning hade diagnoser som ADHD, det anser jag o min lektor är att missbruka en diagnos.
  • siamusen
    bettyboopado skrev 2010-01-24 20:16:16 följande:
    Fast det jag anser vara "synnerliga skäl" är inte vad socialstyrelsen anser vara "synnerliga skäl", det var det jag menade, "synnerliga skäl" är nämligen VÄLDIGT relativt. Läste en statistikkurs här får nån vecka sen som del av min utbildning o det visade sig att man kommit fram till att nästan 2 miljoner av Sverige befolkning hade diagnoser som ADHD, det anser jag o min lektor är att missbruka en diagnos.
    Eller sa HAR de faktiskt ADHD. Som kunniga läkare utrett med varje individuell person. Till skillnad fran dig och din lektor.
  • bettyboopado
    siamusen skrev 2010-01-24 20:18:01 följande:
    Eller sa HAR de faktiskt ADHD. Som kunniga läkare utrett med varje individuell person. Till skillnad fran dig och din lektor.
    Du vet inget om mig eller min lektors "kunnighet". {#lang_emotions_wink}
  • siamusen
    bettyboopado skrev 2010-01-24 20:19:38 följande:
    Du vet inget om mig eller min lektors "kunnighet".
    Nej, men jag tror mig kunna gissa att ni inte mött alla de 2 miljoner. Gissar jag rätt?
  • VulgusProfanum
    bettyboopado skrev 2010-01-24 20:14:01 följande:
    Jo, jag inser det. Vad jag idag dock upptäckte var att min uppfattning av "synnerliga skäl" var mycket hårdare o brutalare än socialstyelsens mesiga uppfattning om "synnerliga skäl", o det upprörde mig.
    Fast den är inte mesig utan de kvinnor som beviljas abort har en rätt tung problematik i bagaget.

Är det verkligen meningen att dessa kvinnor ska tvingas att fullfölja sin graviditet?
    Är det verkligen medmänsklighet att tvinga kvinnor med en fysisk eller psykisk sjukdom, till exempel schizofreni, att föda sitt barn?

Kvar har vi de 138 kvinnor som fick sin abort beviljad av psykosociala skäl. I Sverige avbryter cirka 35 000 kvinnor sin graviditet. För samtliga är det ett svårt beslut och alldeles särskilt för de 138 kvinnor som fattar detta beslut efter 18:e veckan och har bedömts ha synnerliga skäl för sitt beslut. I många fall ligger missbruk, misshandel eller kriminalitet bakom, i andra fall kan det vara en tonåring som har förträngt sin graviditet.

www.svd.se/opinion/brannpunkt/ska-138-utsatta-kvinnor-forbjudas-abort_296520.svd
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • bettyboopado
    siamusen skrev 2010-01-24 20:21:18 följande:
    Nej, men jag tror mig kunna gissa att ni inte mött alla de 2 miljoner. Gissar jag rätt?
    Nej, det gjorde nog inte de som utförde studien heller, så din poäng är att all statistik är sann, osann, eller vad???
    VulgusProfanum skrev 2010-01-24 20:23:52 följande:
    Fast den är inte mesig utan de kvinnor som beviljas abort har en rätt tung problematik i bagaget. Är det verkligen meningen att dessa kvinnor ska tvingas att fullfölja sin graviditet?Är det verkligen medmänsklighet att tvinga kvinnor med en fysisk eller psykisk sjukdom, till exempel schizofreni, att föda sitt barn?Kvar har vi de 138 kvinnor som fick sin abort beviljad av psykosociala skäl. I Sverige avbryter cirka 35 000 kvinnor sin graviditet. För samtliga är det ett svårt beslut och alldeles särskilt för de 138 kvinnor som fattar detta beslut efter 18:e veckan och har bedömts ha synnerliga skäl för sitt beslut. I många fall ligger missbruk, misshandel eller kriminalitet bakom, i andra fall kan det vara en tonåring som har förträngt sin graviditet. www.svd.se/opinion/brannpunkt/ska-138-utsatta...
    Nu hade inte fallet jag tänker på schizofreni, utan en betydligt vanligare diagnos.
  • VulgusProfanum
    bettyboopado skrev 2010-01-24 20:16:16 följande:
    Läste en statistikkurs här får nån vecka sen som del av min utbildning o det visade sig att man kommit fram till att nästan 2 miljoner av Sverige befolkning hade diagnoser som ADHD, det anser jag o min lektor är att missbruka en diagnos.
    Då får du och din lektor anse det

Faktum kvarstår- har man fått den diagnosen så är det den diagnosen som gäller.
    Sedan kan man givetvis dividera kring huruvida diagnoser sätts lättvindigt eller t.om felaktigt men det är ju inte speciellt intressant rent generellt i en diskussion som rör aborter.
    För där är det enda som är av betydelse hur vardagen och livet fungerar för just den enskilda individen det gäller.
  • VulgusProfanum
    bettyboopado skrev 2010-01-24 20:28:27 följande:
    Nu hade inte fallet jag tänker på schizofreni, utan en betydligt vanligare diagnos.
    Jo men det var väl ADHD, eller

Och som sagt hur en sådan diagnos påverkar någon är ju högst individuellt och därför görs också bedömningen helt utifrån den specifika individens förutsättningar. Det är ju inte så att man har en mall att gå efter utan man tittar på hur det fungerar rent praktiskt och hur den övriga situationen ser ut.