• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • VulgusProfanum
    bettyboopado skrev 2010-01-24 19:54:39 följande:
    Om ADHD, röriga liv o andra liknande situationer ska vara goda anledningar att få igenom ett godkännande från socialstyrelsen för en sen abort, då undrar jag varför vi inte bara höjer gränsen för fri abort helt o hållet. De allra flesta som gör en abort gör det ju just av den anledning att de ha "röriga liv".
    Därför att endast ett rörigt men hanterbart liv inte är skäl för en abort efter v. 17+6.
    Som sagt det krävs en hel del för att man ska få ett godkännande.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • bettyboopado
    VulgusProfanum skrev 2010-01-24 19:56:33 följande:
    Därför att endast ett rörigt men hanterbart liv inte är skäl för en abort efter v. 17+6.Som sagt det krävs en hel del för att man ska få ett godkännande.
    Jag trodde det ja, tills idag, då jag fick reda på att verkligheten inte ser sån ut.
  • siamusen
    bettyboopado skrev 2010-01-24 19:58:06 följande:
    Jag trodde det ja, tills idag, då jag fick reda på att verkligheten inte ser sån ut.
    Var fick du reda pa det?
  • bettyboopado
    siamusen skrev 2010-01-24 19:58:57 följande:
    Var fick du reda pa det?
    Jag tror att du vet det. {#lang_emotions_wink} Har fått nog med blinkade röda mail idag, så jag tänker inte länka eller hänvisa.
  • siamusen
    bettyboopado skrev 2010-01-24 20:00:00 följande:
    Jag tror att du vet det.  Har fått nog med blinkade röda mail idag, så jag tänker inte länka eller hänvisa.
     Inget har ândrats fran vad du visste eller trodde innan om aborter.

Sena aborter sker om fostrena är sjuka eller om mamman har en sjukdom, diagnos, psykisk sjukdom, missbrukdproblem etc.Om fostret var friskt kan man räkna ut att det faller inom den andra kategorin.
  • VulgusProfanum
    bettyboopado skrev 2010-01-24 19:58:06 följande:
    Ta och kika här
    www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/8301/2009-125-10_200912510_rev3.pdf

Kolla i tabell 17 så ser du hur det ser ut när det gäller mycket sena aborter.

Kika speciellt på "Sociala problem" så ser du att det krävs en hel del för att få ett godkännande och att inte alla som söker beviljas.
  • bettyboopado
    siamusen skrev 2010-01-24 20:03:17 följande:
     Inget har ândrats fran vad du visste eller trodde innan om aborter.Sena aborter sker om fostrena är sjuka eller om mamman har en sjukdom, diagnos, psykisk sjukdom, missbrukdproblem etc.Om fostret var friskt kan man räkna ut att det faller inom den andra kategorin.
    Jo, mycket har ändrats, tro mig. Jag trodde nämligen att godkännanden för sena aborter endast gällde vid mycket svår psykiskt sjukdom, inte att en vardaglig o ständigt missbrukad diagnos kunde räcka, mycket tragiskt.
  • bettyboopado
    VulgusProfanum skrev 2010-01-24 20:03:49 följande:
    Ta och kika härwww.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/A...Kolla i tabell 17 så ser du hur det ser ut när det gäller mycket sena aborter.Kika speciellt på "Sociala problem" så ser du att det krävs en hel del för att få ett godkännande och att inte alla som söker beviljas.
    Jag vet vad det står, o det stämmer inte med min uppfattning av vad det bör innebära.
  • VulgusProfanum
    bettyboopado skrev 2010-01-24 20:06:53 följande:
    Jag vet vad det står, o det stämmer inte med min uppfattning av vad det bör innebära.
    Vad är det som inte stämmer med din uppfattning?

Det är de facto så att du inte blir beviljad en sen abort om du inte har synnerliga skäl. Och synnerliga skäl betyder i detta fallet rätt grava problem. Det är alltså inte så att någon bara kan ångra sig och skylla på stökigt liv utan för att få det beviljat så krävs det en hel del.
  • siamusen
    bettyboopado skrev 2010-01-24 20:06:53 följande:
    Men det spelar väl ingen roll vad nagon tror när saker faktiskt är? Fakta vs asikter alltsa.

Bara för att jag vill tro att jorden är platt ÄR den inte platt, eller hur?