• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • siamusen
    bettyboopado skrev 2010-01-24 20:28:27 följande:
    Nej, det gjorde nog inte de som utförde studien heller, så din poäng är att all statistik är sann, osann, eller vad??? Nu hade inte fallet jag tänker på schizofreni, utan en betydligt vanligare diagnos.
    Nej,det var inte min poäng. Min poäng är att du inte kan bedöma en diagnos som missbrukad enbart baserad pa statistik och du kan inte döma ut en bedömning som socialstyrelsen gjort av ett individuellt fall bara för att det finns 2 miljoner till med samma diagnos, vare sig de fatt det av fel skâl eller ej.
  • bettyboopado
    VulgusProfanum skrev 2010-01-24 20:30:51 följande:
    Jo men det var väl ADHD, eller Och som sagt hur en sådan diagnos påverkar någon är ju högst individuellt och därför görs också bedömningen helt utifrån den specifika individens förutsättningar. Det är ju inte så att man har en mall att gå efter utan man tittar på hur det fungerar rent praktiskt och hur den övriga situationen ser ut.
    Jo, jag inser det. Men jag måste nog ändå smälta denna information jag fått ta del av idag. För mig kom det som en chock, o nej, jag känner ingen empati, bara frustration o ilska över ett alltför långt gånget liv som tvingats somna in, alltför tidigt.
  • VulgusProfanum
    bettyboopado skrev 2010-01-24 20:33:12 följande:
    Jo, jag inser det. Men jag måste nog ändå smälta denna information jag fått ta del av idag. För mig kom det som en chock, o nej, jag känner ingen empati, bara frustration o ilska över ett alltför långt gånget liv som tvingats somna in, alltför tidigt.
    Då får du känna så. Medans jag väljer att se det på ett helt annat sätt.

Jag har full förståelse för att det finns situationer då kvinnor p.g.a. sjukdom, psyko-socialaproblem eller t.ex fosterskador väljer att avsluta en graviditet. Och jag har också fullt förtroende för att Socialstyrelsen gör noggranna bedömningar och inte bedriver någon form av lotteriverksamhet
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • Shadilly
    bettyboopado skrev 2010-01-24 14:43:56 följande:
    Så du menar att den tråd jag läst o som Bite me syftar på är skrivet av ett troll? Hon är varken anonym eller diskret.
    Det är väl inte det enda alternativet?
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Epeemaster

Mycket åsikter i detta ämne.
    Intressant att ämnet inte engagerar männen.
    Jag bryr mig inte eftersom män ändå inte har någon bestämmanderätt i frågan. Åsikter kan vi ju ha ändå... {#lang_emotions_smile}

Vi hade varit ihop i många år och hon ville ha barn men det ville inte jag. En dag så fick jag nyheten att hon var gravid!! Lurad!!{#lang_emotions_yell}
    Där står man med betalningsansvaret och helt utan rättigheter. Inte så konstigt kanske att man inte bryr sig i frågan.

Vi tycker nog generellt att detta är en kvinnofråga. Kvinnans kropp får hon bestämma över själv.

Personligen  tycker jag att det ska vara fri abort under alla omständigheter. Vid andra aborten ska kvinnan dessutom steriliseras permanent. Hon har då i mitt tycke visat att hon inte vill ha barn och inte är lämplig som förälder.

Men som sagt mina åsikter är ju inte detsamma som bestämmanderätt. Tror nog att ni kan tycka det är intressant med en annan vinkel i frågan.

• TessaS
    Epeemaster skrev 2010-01-25 10:04:14 följande:
    Mycket åsikter i detta ämne. Intressant att ämnet inte engagerar männen. Jag bryr mig inte eftersom män ändå inte har någon bestämmanderätt i frågan. Åsikter kan vi ju ha ändå... Vi hade varit ihop i många år och hon ville ha barn men det ville inte jag. En dag så fick jag nyheten att hon var gravid!! Lurad!!Där står man med betalningsansvaret och helt utan rättigheter. Inte så konstigt kanske att man inte bryr sig i frågan.Vi tycker nog generellt att detta är en kvinnofråga. Kvinnans kropp får hon bestämma över själv.Personligen  tycker jag att det ska vara fri abort under alla omständigheter. Vid andra aborten ska kvinnan dessutom steriliseras permanent. Hon har då i mitt tycke visat att hon inte vill ha barn och inte är lämplig som förälder.Men som sagt mina åsikter är ju inte detsamma som bestämmanderätt. Tror nog att ni kan tycka det är intressant med en annan vinkel i frågan.
    Ska man sterilisera de män som gjort kvinnor med barn utan att det var meningen, två gånger?
  • Pappa med 3
    TessaS skrev 2010-01-25 10:10:40 följande:
    Ska man sterilisera de män som gjort kvinnor med barn utan att det var meningen, två gånger?
    Hahah.. jävligt bra ide....
  • Epeemaster

Det tycker jag låter som en mycket bra ide. Givetvis måste detta styrkas med DNA-test. Men javisst jag gillar idén.

Däremot när mannen vill ha kvar barnet och kvinnan begär abort, hur ska detta då räknas? Är man då pappa till oönskat barn och ska steriliseras?

• TessaS
    Epeemaster skrev 2010-01-25 10:35:40 följande:
    Det tycker jag låter som en mycket bra ide. Givetvis måste detta styrkas med DNA-test. Men javisst jag gillar idén. Däremot när mannen vill ha kvar barnet och kvinnan begär abort, hur ska detta då räknas? Är man då pappa till oönskat barn och ska steriliseras?
    Ja, och det är just såna frågor som jag tycker ställer till det när man ska börja tvångsterilisera folk.
  • Pappa med 3
    Epeemaster skrev 2010-01-25 10:35:40 följande:
    Det tycker jag låter som en mycket bra ide. Givetvis måste detta styrkas med DNA-test. Men javisst jag gillar idén. Däremot när mannen vill ha kvar barnet och kvinnan begär abort, hur ska detta då räknas? Är man då pappa till oönskat barn och ska steriliseras?
    Självklart ska det räknas..