• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Mmmbop
    acinna skrev 2010-11-25 20:16:40 följande:
    ewaulrica: Oj, vad ni hunnit att vara med om mycket! Själv har jag båda äggledarna i behåll, och tydligen en väldig "frögurka" här hemma... Hann bara med en mens mellan vårt X och detta foster/embryo... 
    Så du fick metatroxan och det fungerade? Hur stort var ditt X? Spolade dom dina äggledare efter?
  • Hjärtat78
    GladDet är bra att dom håller koll på det nu och följer upp så att allt fortlöper som det ska
  • acinna

Mmmbop: Den 11:e september sövdes jag och skrapades eftersom de trodde att fostret satt fast i livmoderhalsen, alltså för långt ner under livmodern. Den 16:e september opererades jag med titthålsoperation efter att ha varit inlagd i 25 timmar med dropp!!! Då hittade de fostret som de inte kunnat se via VUL (hade ett hcg på knappt 1600), medan jag från  vecka 5+2 hade tjatat att jag hade ett tryck eller obehagskänsla i vänster sida. Samma dag fick jag också en blödning... När de äntligen hittade fostret var jag i vecka 10+0...
    Så svaret är: Nej, jag titthålsopererades 16 september och har båda äggledarna kvar och fick tillbaka mensen 13 oktober... Vet inte hur stort X:et var, men hcg var på knappt 1600 och de kunde inte med 7 VUL och 5 läkare se det! Och Nej, jag fick inte spola äggledarna trots att jag ville. Ironiskt nog fick jag telefontid med en överläkare på gyn i ett annat landsting angående spolning 3 dagar efter jag  fått mitt +, så den tiden är avbokad och de önskade oss lycka till! Överväger trots allt att föda på det sjukhuset. Igår i vecka 6+0 fick jag äntligen till ett nytt VUL och ägget hade kommit från höger sida (Mitt X var på vänster sida och jag har äggledaren kvar) och att lilla pyret på 6 mm fanns i hinnsäcken i livmodern!

• Mmmbop
    acinna skrev 2010-11-25 20:39:17 följande:
    Mmmbop: Den 11:e september sövdes jag och skrapades eftersom de trodde att fostret satt fast i livmoderhalsen, alltså för långt ner under livmodern. Den 16:e september opererades jag med titthålsoperation efter att ha varit inlagd i 25 timmar med dropp!!! Då hittade de fostret som de inte kunnat se via VUL (hade ett hcg på knappt 1600), medan jag från  vecka 5+2 hade tjatat att jag hade ett tryck eller obehagskänsla i vänster sida. Samma dag fick jag också en blödning... När de äntligen hittade fostret var jag i vecka 10+0...
    Så svaret är: Nej, jag titthålsopererades 16 september och har båda äggledarna kvar och fick tillbaka mensen 13 oktober... Vet inte hur stort X:et var, men hcg var på knappt 1600 och de kunde inte med 7 VUL och 5 läkare se det! Och Nej, jag fick inte spola äggledarna trots att jag ville. Ironiskt nog fick jag telefontid med en överläkare på gyn i ett annat landsting angående spolning 3 dagar efter jag  fått mitt +, så den tiden är avbokad och de önskade oss lycka till! Överväger trots allt att föda på det sjukhuset. Igår i vecka 6+0 fick jag äntligen till ett nytt VUL och ägget hade kommit från höger sida (Mitt X var på vänster sida och jag har äggledaren kvar) och att lilla pyret på 6 mm fanns i hinnsäcken i livmodern!
    Grattis igen Acinna! Underbart att se det där det ska vara! Tack för din berättelse.
  • acinna

Mmmbop: Så lite så. Vi är här för att stötta varandra! Detta forum har varit en livlina för mig och räddat både mig och vårt förhållande på grund av att jag har fått älta mina känslor här istället för att tjata min sambo blå. Här har dessutom alltid någon nytta av det man säger!
    Lycka till!!! 

• RaraS

Acinna:
    Kunde de se på VUL vilken sida du hade haft ägglossning ifrån? Det låter ju spännande...när jag blir gravid och åker på VUL så måste jag fråga det i så fall, skulle ju vara intressant för mig att veta om man lyckas från "fel" sida någon gång.

Hade ju ÄL i helgen och nu tycker jag att jag känner mig som förra gången jag blev gravid. Men jag har ju läst t ex om dig Mika, att du blir skengravid....nu funderar jag på att om jag också är det. Man vet hur man kände det förra gången och man kanske är extra vaksam på hur det känns ikroppen (för att man hoppas!) och att brösten känns lite större och att man mår lite illa kanske beror på andra saker....som att jag har varit kass på att träna den senaste tiden tex.
    Jag är ju nästan 100 på att jag hade ÄL från vänster sida, dvs fel sida, så därför är jag lite skeptisk till att jag verkligen är gravid...ja, det är bara att vänta och se om mina symptom fortsätter...BIM först nästa söndag. Skitlång väntan när man ena sekunden hoppas och nästa "Nej, det är ju typ omöjligt".
    Jag trodde ju också att mina tidiga grav-tecken förra gången var ett tecken på att det inte stod rätt till....att jag började känna av det tidigt för att ägget fastnat för tidigt...men OM jag skulle vara gravid nu så har jag ju grav-tecken lika tidigt i så fall...oroande det också!

Magdalena:
    Hur går det idag? Blödningar fortfarande? Har du gjort något gravtest? Låter ju lite oroande att det ömmar på högra sidan...

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
  • Mmmbop

Vi håller tummarna att du inte inbillar dig utan verkligen mår som du ska =)

• Sunflower Sthlm

Mmmbop:
    Jag fick cellgift den 1 september efter att ha åkt till min vanliga gyn som skickade mig vidare till Sös. Hade ungefär 520 i hcg när jag fick sprutan och det tog totalt ca 4 veckor innan värderna var nere på under 2 (omätbart). På Sös (vet inte om det är en generell regel) så vill de att hcg minskar minst 15% från första mätningen några dagar efter sprutan till andra mätning tre dagar efter det. Mitt hade minskat 16% så jag fick gå på extra kontroller. I efterhand tror de att mitt minskade så sakta eftersom jag startade på en ganska låg nivå och när det väl började minska så gick det fort. Från 480 till 240 osv.

Jag blev väldigt matt av metotrexatet men mådde aldrig illa. Första helgen vilade jag mycket men sen blev det sakta bättre. Började jobba hemifrån efter 5 dagar och gick till jobbet efter en vecka.

Har hunnit ha mens två gånger sedan dess (har kort cykel) och ska få spola äggledarna den 9 dec. Vet att många har fått strida för att få spola så jag är nöjd. Eftersom jag har båda äggledarna i behåll så känns det skönt att veta om de fundgerar eller ej.

Såhär i efterhand är jag glad att jag slapp operation även om jag givetvis är rädd att det ska hända igen. Känns därför extra skönt med berättelser som Acinnas. Glad

Fråga gärna om du undrar något, vi är ju alla här för att hjälpa och stötta varandra! Den här tråden har verkligen hjälpt mig de senaste månderna.

• Sunflower Sthlm

Magdalena:
    Hur går det för dig? Var det idag du skulle ta gravtest eller minns jag fel?

RaraS:
    De kan se både före och efter ägglossning vilken sida det är på. Vet dock inte hur länge innan ägglossning, jag var hos gyn precis innan ägglossning och hon såg en fin äggblåsa på vänster (hade mitt X på höger så det är skönt att veta att vänster jobbar på också. Glad) När jag fick mitt X och var på vul så visade gynekologen mig hur högra äggstocken såg ut efter ägglossning. Det är som ett moln ungefär. Ser jätteskumt ut.

Håller oavsett tummarna att det tagit sig!

• Mika1980

Rara: Jo jag blir lätt skengravid, inte bara så att jag inbillar mig att jag mår lite illa utan det är hela paketet, ömma bröst, illamående, molvärk i livmodern, känsligt luktsinne, irriterad osv osv. Visst kan mkt vara pms men de gånger jag har varit skengravid har min pms varit extrem i sådana fall. Sist var tom. ena bröstvårtan mörkare..jätteskumt, men det var negativt. Försök att inte tänka på det (inte lätt, jag vet!), hitta på saker hela tiden..och så får du testa och se sen helt enkelt. Man blir ju extra besviken när man verkligen har trott att man är gravid.

Vilken sidan man får ägglossning på kan man se några dagar innan beräknad äl, jag har vanligtvis en cykel på runt 30 dagar (har varit lite knasig efter X:et dock) och brukar göra vul på dag 11-12 ca. Så jag ringer min gyn och bokar tid varje månad när jag får min mens, då brukar det gå bra att få en tid ca 12 dagar senare. :) Efter äl kan de se en vätskeansamling där äggblåsan har spruckit.

Magdalena: hoppas att det inte är ett nytt X, även om testet visar negativt när det är dags att testa och du fortfarande har känningar (och inte får mens) borde du fråga efter ett vul. MEN det är säkert så att du är lite känslig och känner av äl och mens (och däremellan) mer efter X:et. Så det är nog ingen fara.

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3