• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • RaraS

Tack för att ni tar ner mig på jorden igen! Glad

Självklart vet jag så väl att man inte ska börja hoppas på något innan man väl sitter där med +:et i handen...det var bara i natt som jag var vaken i ett par timmar och kunde inte sova för brösten var i vägen Glad. Helt plötsigt så var de bara större och så var det även när jag var gravid med mitt X så i morse började jag hoppas lite för mycket....tänkte "visst har jag mått lite illa de senaste dagarna också"....man är ju knäpp.

Önskar egentligen att det kunde vara som för Acinna, att man inte märker något och först börjar misstänka något när man är på BIM+några dagar...för kommer den känslan fortsätta så kommer jag antagligen bli sugen på att tjuvtesta och då blir man bara besviken också....

Och ja, att man kan se var ägglossning kommer innan ÄL har jag förstått...men jag visste inte att man kunde se det efteråt! Om jag blir gravid så ska jag se till att fråga om de kan se vilken sida ägget kom ifrån när jag gör VUL! Skulle vara kul att veta om det funkar från "fel sida".

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
  • Mika1980

Rara: jag menar inte att låta negativ, vill bara inte att du ska bli besviken om det visar sig vara negativt. Vet själv av erfarenhet hur det är att hoppas - för att sedan bli otroligt nedslagen. Men visst kan du vara gravid!

• RaraS
    Mika1980 skrev 2010-11-26 11:34:54 följande:
    Rara: jag menar inte att låta negativ, vill bara inte att du ska bli besviken om det visar sig vara negativt. Vet själv av erfarenhet hur det är att hoppas - för att sedan bli otroligt nedslagen. Men visst kan du vara gravid!
    Tack, jag vet!  Skrattande
    Men som sagt så funderar jag på om jag också visar tecken på att vara skengravid...så det är ju egentligen inget att hoppas på förrän man passerat BIM... I slutet av nästa vecka bör jag veta och om inte annat så bör jag ha ÄL från rätt sida nästa månad så det är bara att satsa på det!
  • acinna

RaraS: Ja, de kan se det på VUL. Det var det första läkaren visade på detta VUL var min högra äggstock och att den var täckt av en stor svart sak, och svart på UL är vätska. Vätskan är gulekroppen som blir kvar när äggblåsan brister och att skulle de peta på den vätskan så blir det missfall direkt. Sedan visade hon livmoderslemhinnan och hinnsäcken också, vilket syntes som en stor svart klump det också. Hon rotade efter vänster äggledare också, men gav upp efter ett tag för hon menade på att det var inget stort svart på vänster äggstock. Tarmarna ligger mer i vägen på den sidan. Hon var tacksam att jag berättade att jag haft en graviditet på rätt ställe också innan vårt X. Chansen var större att det låg rätt nu, vilket det också gjorde! Är inbokad på nytt VUL på onsdag nästa vecka!

• RaraS
    acinna skrev 2010-11-26 16:50:54 följande:
    RaraS: Ja, de kan se det på VUL. Det var det första läkaren visade på detta VUL var min högra äggstock och att den var täckt av en stor svart sak, och svart på UL är vätska. Vätskan är gulekroppen som blir kvar när äggblåsan brister och att skulle de peta på den vätskan så blir det missfall direkt. Sedan visade hon livmoderslemhinnan och hinnsäcken också, vilket syntes som en stor svart klump det också. Hon rotade efter vänster äggledare också, men gav upp efter ett tag för hon menade på att det var inget stort svart på vänster äggstock. Tarmarna ligger mer i vägen på den sidan. Hon var tacksam att jag berättade att jag haft en graviditet på rätt ställe också innan vårt X. Chansen var större att det låg rätt nu, vilket det också gjorde! Är inbokad på nytt VUL på onsdag nästa vecka!
    Tack! Intressant! När jag gjorde VUL vid X:et så fick jag aldrig se skärmen. Men jag tror det var för att han förstod vad som var på g och inte ville förklara i gynstolen att jag hade ett X och behövde bli opererad. Han sa typ bara "Nu har jag sett vad jag behöver se och du kan ta på dig så kan vi prata om det sedan"...men nog förstod man att något var galet då. 

Och jag visste inte att det var större chans att det sitter rätt om man haft en grav rätt innan? Men det är klart, kanske kom det ägget från samma äggstock som nu och då är den äggledaren redan "testad"? Och du har ju redan testat att ägg vill fastna i din livmoder. Men jag har aldrig haft en grav på rätt ställe...så jag antar att man inte har lika stor chans som du, den dagen man blir gravid. Förhoppningsvis hjälper det att den dåliga äggledaren är borta, för att tänka lite positivt, jag som bara har en äggledare kvar...
  • Mika1980

Rara mfl: det finns alltid ivf, och ni som har sambos/makar kan ju får hjälp av sjukvården relativt fort iom. vårdgarantin.. Jag har snart sparat ihop till en ivf i Danmark, men ska vänta ett par månader och se om pergo kan hjälpa mig först.

• acinna

RaraS: Oj... Jag har alltid fått se skärmen, även när vi skulle göra abort i vecka 7+4 för några år sedan. Fast då förklarade läkaren inte så mycket utan tittade mest. Med X:et så förklarade de alltid och visade vad de tittade på. Det pinsammaste då var att både jag och min sambo spelar i en orkester, och vem fick vi som läkare på kliniken i ett annat landsting där vi inte borde känna någon? Jo, vår dirigents fru som vi bara några veckor tidigare hade varit på en orkesterresa i Tyskland tillsammans med...
    Har till och med fått göra VUL med den "stora" maskinen med skärm rakt ovanför huvudet. Behövde inte ens vrida på mig.

Min sambo hade pratat med läkaren som  vi träffade i onsdags, och mitt andra hcg-värde var på lite över 16000 och det var den fördubbling de ville se, så hon tyckte att vi kan vara lugna efter ett nytt VUL på onsdag. Känns skönt!

Det hade varit intressant att veta vilken äggstock det första fostret kom från (eller kanske ägget), men jag tror inte det egentligen har någon skillnad vilken de kom från. Hade bara en j*vla otur denna gången!!!

Det mest ironiska i det hela var att jag i måndags fick ett brev från ett annat landsting om telefontid på måndag v.48 angående spolning av äggledarna... 

• Hjärtat78
    RaraS skrev 2010-11-26 08:01:42 följande:

Magdalena:
    Hur går det idag? Blödningar fortfarande? Har du gjort något gravtest? Låter ju lite oroande att det ömmar på högra sidan...

Idag kom det i gång med dunder och brak, har haft ont  och speciellt på höger sida, känns som när jag fick gulkroppscysta i somras på vä sida. Tog gravtest imorse och det var negativt så då är det bara att köra vidare. Denna gången var menscykeln 6 veckor och innan X var den 4 veckor så den har blivit förlängd...
  • Mika1980

Magdalena: Har svårt att minnas allas berättelser, var det så att X:et satt på höger sida? Isf. är det inte konstigt att det gör ont där..och cykeln kan bli knasig, men tror att den rättar till sig så småningom. Hoppas att det går nättre nästa gång!

• Hjärtat78

Mika: Direkt efter operationen så försvann smärtorna som jag hade i 3 veckor pga X:et. Sen kom smärtan tillbaka efter ÄL i juli pga gulkroppscystan och sen dess har jag haft ont i vänster sida och varit på VUL 5 gånger sen 22 juli. Men i måndags började smärtan i höger sida men dom såg inte på VUL utan bara att jag hade haft ägglossning på den sidan. Allt jag vill är slippa ha ont hela tiden, sist jag hade mens tog jag doloxene för att kunna jobba och ta hand om kunderna i butiken.

Rara S. Jag hoppas att det även ska lyckas för dig denna gång precis som du har jag oxå bara en äggledare. Nångång är det vår tur!! Kram

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3